AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.339

Tänka på vid köp av 330ci -02

st
7
stoffe_3
330ci -04
Hej, är på gang och köpa en 330ci -02 och undrar vad man ska tänka på (vanliga fel) när man kollar igenom bilen. Denna har m54b30 motorn. Och generellt om detta är ett bra köp av bil om man vill ha något lite extra men ändå inte en M3.
Ne
81
NewUser
E350 CDI 4-matic -11
A3 2.0 tdi -10
Typfel är jag för dåligt insatt i men bidrar med lite personliga erfarenheter.

Det är ju väldigt subjektivt men jag tyckte absolut att den 330 ci jag ägt hade 'det lilla extra' med avseende på motor. M3 var långt utanför budget men 330 inte såå mycket dyrare än 320/325 var det jag kom fram till. Är det manuell, automat eller SMG som gäller? SMG finns hur mycket som helst att läsa om du söker - kan vara en god ide.

Försäkringskostnad kan vara bra att kolla upp i förväg, i mitt fall var det 7-20k/år helförsäkring beroende på försäkringsbolag!

Då 17" är minsta däckdimension kan slitagedelar som skivor/klossar och vinterdäck vara bra att kolla skicket på. Inget som avgör en affär men bra att ha i åtanke. Den nit jag gick på var att vinterdäcken såg fina ut men värdelösa pga ålder så blev en ny uppsättning 17" vinterdäck efter ett par månader som jag inte alls tänkt. Ingen katastrof men irriterande - mest för att jag inte insåg det på förhand!

Angående service är inspektion II lite dyrare - bör göras vid ca 8-10' mil och sedan vid 16-20' beroende på hur den körts (baseras på förbrukning).
st
7
stoffe_3
330ci -04
Är en Manuell låda och det jag vet är att länkarmar fram är bytt komplett, har nästan 10000 mil så kan vara värt att förhandla pris om inte servicen gjorts. Vet du ungefärligt pris på den servicen?
st
7
stoffe_3
330ci -04
Ringde Bilservice I hägersten och 5130kr för Inspektion 2. Inte så blodigt ändå :) Men som sagt , nu har jag förhandlings läge.
Ne
81
NewUser
E350 CDI 4-matic -11
A3 2.0 tdi -10
Var nog ungefär samma som jag betalade. Lycka till med provkörning och förhandlingar!
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
M54 gillar motorolja väääldigt mycket. Bli inte förvånad om du måste fylla en liter mellan 300-500 mil. Det är normalt.

M54b30 motorn har lätt att läcka olja ifrån ventilkåpspackningen, och få tät VV. Jag bytte båda dessa på min m54b30 i helgen. VV'n bytte ja i förebyggande syfte. Annars en härlig motor :) Min ventilkåpspackning var hårdplast. Som ni kan se. Riktigt dåligt skick, inte konstigt att de läckte olja.

Länk
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Så det e ju inte dumt att få kika under huven efter lite oljestänk. Mina oljebrunnar blev fyllda vid tändspolarna, när dessa blev full så rann det över och sedan ner på grenröret = Vidrig lukt i kupén.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jag hade en 330Ci och var väldigt nöjd! Gillar verkligen den motorn.

Länkarmarna är bra att de är bytta, det bytte jag på vår runt 8000 mil.

Xenonet kan vara bra att kolla så att det tänds ordentligt om den har det. Ganska vanligt att tändenheter och styrenheter (ballaster) går sönder. Dyrt att byta på verkstad, men möjligt att köpa begagnade delar och byta själv.

Vi hade tyvärr en del problem med rost på vår, kolla motorhuv i framkant (längs hela undersidan), baklucka runt regskylten och skyltbelysningen, B-stolpar runt låsbygeln för dörren och alla skärmar. Fråga om något är bytt på garantin, BMW var generösa med att byta rostangripna delar så länge det fanns garanti. Dock hade de bara 6-årig rostskyddsgaranti 2002, så det finns ingen garanti kvar på bilen nu. Och då är det omöjligt att få rost fixat på goodwill är min erfarenhet.

M54 är väl motorn som flera har haft problem med vevhusventilationen på? Kanske kan vara värt att fråga om den är bytt. Vi hade inga problem med det, men flera här på forumet har haft det. Om jag inte blandar ihop motorerna...

Kolla också så att rutorna går ner ordentligt när du öppnar dörren (de ska gå ner 2-3 cm när du öppnar dörren och gå upp lika mycket när dörren stängs).
st
7
stoffe_3
330ci -04
Hmm så det med rutan går ner ett par cm när man öppnar dörren är standard? Ska kolla dessa saker som du nämnde. Vet om problemet med vevhus ventilen. Såg även ett klipp på tuben om hur man byter detta. Såg bökigt ut.
Länk
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Följde denna video då jag gjorde på min! Jag satt in den isolerade ventilen för att va säker. Men du kanske inte kör din under vinterhalvåret isf. Och ja! Det är trångt å jävligt!
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Japp, standard med att rutan går ner. Om den inte gör det är något galet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.