AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
659

tvärdör på lågvarv

Ji
266
Jim K
325tds -94
320is -90
324td -90
Hej
jag har en 325 -88 som lixom tvärdör när man släpper gasen sakta på låg växel. märks mest på ettan och tvåan. Blir samma även om man bara står och tomvarvar bilen, tex om man ligger runt 1500rpm och släpper upp gasen sakta så händer de till en början inget, sedan när man släppt upp tillräckligt så går varvet helt plötslig ner direkt till tomgång.
Gasreglaget går inte trögt eller kärvar på annat sätt.
Vad kan detta bero på?.. mycket irriterande när man kör i låga farter
Precis samma fel som på min 320 -89... (Se min fråga i förrgår: 800-1500rpm saknas.) Har provat mycket (både elektriskt och mekaniskt), men inte blivit klokare. Hoppas att du hittar felet (skulle hjälpa mig!).
exup92
Tjenis!
Jag vet inte, men har ni kollat att den inte stjäl luft?
Det skulle kunna vara luftläckage ...
Tja, värt att kolla iaf. Enkelt oxå.
Hoj, hoj!

Ji
266
Jim K
325tds -94
320is -90
324td -90
Jo jag har kollat att de inte läker nån stans, men de är kanske värt att kolla en gång till för de är ett väldigt irriterande problem.
Finns de några ställe som brukar börja läka ofta?
Nån som kan komma på nån annan anledning till problemet?
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Har inte sett en E30 motor men det brukar sitta en tomgångs-kontakt som ska slå till precis när gas-spjället rör sig från helt stängt. Om den lossnat och är fel inställd kan den aktivera tomgångsläge vid delgas. Kolla om det sitter en kontakt på motsatta sidan från gasreglaget, ha motorn avstängd och lyssna efter ett "klick" ljud när du vrider gasreglaget. Klicket ska komma i samma ögonblick som gas-spjället börjar röra sig, om inte, lossa kontakten och vrid den tills det klickar när gasreglaget är stängt, vrid den sedan SAKTA åt motsatt håll tills den klickar igen och precis DÄR ska den skruvas fast.
Ett gott förslag Tozzy, men tyvärr inte det rätta... Åtminstone inte för att fixa felet på min bil.
Det kan inte vara så att själlgivare har tappat nåt"segment". Minns inte hur spjällgivaren ser ut på dessa men normalt så är det väl ett stift eller liknande som går över ett antal kontaktytor, om jag minns min fordonsel rätt. Alltså, prova att byta spjällgivaren.

//Rickard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.