AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
10.105

BMW X1 18D S-Drive-10 frågor

Är inne på att köpa mig en BMW X1 18D S-Drive-10..hoppas det finns någon där ute med denna modell som kan svara på mina funderingar :

Vad är bensin förbrukningen på denna ( litar inte på bil försäjarnas sälj snack )
Hur är service kostnaden för en BMW i jämnförelse med tex Volvo eller WW
Har läst i forumet att dessa är trög styrda och behöver servotronic för kuna köras utan problem ?

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Den drar 0,0 Liter BENSIN per mil...

Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
De är så tungstyrda att de enda som kan ratta dem är gymkillar i spännlinne med keps. Eftersom du förefaller vara en bilkonnässör skulle jag vilja rekommendera en Citroën C3 istället. Den har "cityläge" på servostyrningen så att du med bara ett finger kan styra ut från p-rutan! Dessutom slipper du den otäcka bakhjulsdriften och den nervösa chasiesättningen som bara stör dig när du ska igenom trafikkaoset vid Slussen exempelvis. Kavaj? Inget problem; i Cittran får du per automatik krokar i kurvhandtagen där man med enkelhet kan hänga även en linnekostym utan att få veck, vilket är omöjligt p.g.a. den aggressiva taklinjen ("hofmeisterknick") på BMW.

Servicen är billigare på nästan alla bilar, utom möjligen Aston Martin. Visserligen ståtar BMW med tre års fri service, men det är illuminati min vän: många är de ledsna och besvikna tjänstebilsägare som konstaterat att det i praktiken bara innebar spolarvätska och ett oljebyte på tre år.

Nu är ju TS en ganska insatt och påläst person, men även den bästa kan missa detaljer i ett så stort och viktigt köp. Därför skulle min rekommendation bli att, även om det äter viktig klienttid, överväga att be en vän eller affärsbekant att rent fysiskt s.a.s. "Pröva" (neuroleptiskt bedöma) trögheten å sagda styrning, enär den haptiska feedbacken är svår att förmedla i ord. Men, som sagt: provkörning -linne på!

Med förhoppning om en innerlig bilsommar!
Pr
1.031
Profossen
Jag skulle vilja lägga till ang. den erkänt tröga styrningen på X3 att Svenska institutet för genusforskning tillsammans med FEMA har gjort en analys nyligen som visar tydliga kopplingar mellan BMW AG:s könsfördelning i styrelsen och märkets maskulina image. Slutsatsen blev att BMW medvetet valt en trög styrning för att avskräcka kvinnor och metrosexuella från att köpa bilen och därigenom urvattna "kärnvärdet" i märket. Flera kvinnorättsorganisationer tillsammans med RFSL går nu ut och rekommenderar alla minoritetsgrupper att köpa X3 för att visa sin solidaritet med varandra.

BMW AG har till modellår -15 pressvisat en grundvariant av X3 som är så trög att Magnus Samuelsson knappt orkar vrida runt ratten. FEMA har fördömt detta, men BMW hävdar att tiilvalet "Mösesteurung" (2550 euro, tillval) kommer att råda bot på problemet.

Minst sagt märkliga svar...

Förbrukning: 0,52l/mil enligt EU-körcykeln. Räkna med minst 0,60 om du inte tillämpar extrem ECO-driving eller kör mestadels landsväg.

Service: Billigare, eller i paritet med VW och Volvo. Beror på vilken modell. Samtliga BMW-modeller har kamkedja. BMW har långa serviceintervall, som är variabla beroende på körprofil, men räkna med ca 3000 mil mellan varje oljebyte. Det går att se hur långt det är kvar till service för varje enskild komponent, som te.x. motorolja, bromsvätska, mikrofilter, mm, i bilens färddator. Kontakta din verkstad om du vill veta exakt kostnad.

Har provkört några X1:or men har inte upplevt någon som tungstyrd. Det lättaste är såklart om du provar två olika bilar, både med och utan servotronic och bildar dig en egen uppfattning.
Pr
1.031
Profossen
Ah, det ska stå X1 och inte X3 i inlägg 2... Förstår om det blev förvirrande och märkligt.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Varav dessa knepiga svar? Ett trevligt sätt att hälsa trådskaparen välkommen till Autopower och BMW-världen det håller alla med om?

McFeast1:
Jag har tyvärr ingen X1 men var nära att köpa en sDrive20d innan en viss X3 kom i vägen, och det är en trevlig liten SUV. Service till BMW är billigare än till Volvo och VW generellt, när det gäller ägandekostnader i övrigt kostar BMW ofta lite mer i försäkring än många andra märken men har trots ryktet inga dyra delar.

Om du går in på www.spritmonitor.de är det en tysk körjournal på nätet enkelt förklarat, där kan ägare till olika bilmodeller ange vad deras bilar dricker i praktiken och sedan ger sidan ett snitt för den modellen eller visar de olika värdena som angetts om man så vill.

Snittet för X1 18d är 6.79L/100Km enligt den sidan och då räknar den även med fyrhjulsdrivna exemplar som förstås har en högre förbrukning, jag lyckades inte sortera väck dem till fullo tyvärr. Kom ihåg att Tyskland har bättre diesel än vi så du får räkna med att en sådan dricker mer här hemma, men plus sämre diesel minus fyrhjulsdrift så tror jag att du klarar dig runt 7.0L/100km med en sådan X1 men det är bara en uppskattning från min sida.

BMW har alltid haft lite tyngre styrning och det har aldrig stört mig, min X3 har inte Servotronic och jag tycker inte den har en trevlig styrning. Bekanta till mig har dock klagat lite grand då de kört bilen men då menar de inte att bilen är jobbig att köra utan bara att den är för tung för deras smak.

De har å andra sidan aldrig tyckt om BMW som märke heller utan föredrar bilar där allting löper så lätt att man kan köra dem med brutna fingrar utan att klaga. Provkör och se vad som passar dig är mitt tips.

Lycka till med köpet! :)

//Bjersér
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Hej

Min X1 23D xDrive kostade 1.400 kr att serva vid 9000 mil. Tycker jag var fantastiskt billigt.
Köp absolut en kärra med Servotronic, jag har kört båda och verkligen noterat skillnaden...

Lycka till.
Räkna med ca 0,6L/mil mellan tankningarna. IRL dvs.

Servicen på en 2010 är ju inte längre gratis eftersom de tre första åren gått men räkna med mellan 3500-6000kr per service beroende på vad som skall göras.

Jag håller med angående styrningen, den är ganska seg och servotronic behövs tycker jag. Har man blivit bestraffad med ett museiföremål som 9-5 Aero förstår jag psykosen i inläggen ovan - då kan man inte må bra. Köp en BMW som friskvård vetja :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.