AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.724

335i Nya turbos men wastegate rattle är kvar!

ha
19
hamilt0n
335iA Coupé -07
Tjenare allihopa!

För att göra en lång historia kort så hade jag WG rattle på min bil och fick båda turbosen utbytta hos bmw i Malmö på motorförsäkringen då min bil gått under 10 000 mil (9800 mil ca) och fick tillbaka bilen i fredags men bilen har fortfarande ett lite svagare WG rattle ljud?
Visst det låter mindre än innan och bilen går mycker smidigare men snackade med dom på bmw igen och dom sa att jag skulle komma in med bilen så skulle dom lyssna.

Enligt dom så vart det standard, att det ska vara lite "spel" i wg staget som rasslar.. Och eftersom det är en mekanisk del så kommer det alltid att rassla? Jag kan fortfarande sticka ner armen på högersidan av motorn o röra wg staget o få fram ett ljud precis som jag kunde med dom gamla turbosen.

Ljudet kommer fram precis som innan vid acceleration, både när jag gasar o släpper gasen samt om jag står still o varvar bilen så kommer det när jag släpper gasen.

Nu undrar jag om det kan vara något annat som är orsaken till rasslandet? Båda turbona o WG är bytta o jag kan se att WGn är bytt så vad kan det annars vara som orsakar detta rasslande?

Mvh Christopher
ha
19
hamilt0n
335iA Coupé -07
Och min bil är helt original, ej trimmad eller något!
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Är du säker på att de verkligen har bytt turbos?
De kanske bara har lagt i ny programvara i bilen.... man kan aldrig lita riktigt på bilverkstäder nu för tiden...

Vilket försäkringsbolag gick idag 2013 med på att byta ut turbona bara för att det är lite skrammel? Har själv försökt men ej lyckats.. :(

ha
19
hamilt0n
335iA Coupé -07
Jo jag är helt säker, han visade dom gamla turbona när jag var inne igår o skulle visa ljudet på dom nya turbona.

Jag har Folksam och det var inga problem o få igenom det :) Lät bilen stå över en natt på BMW och lät en mekaniker följa med och lyssna på en kallstart o han konstaterade direkt att det va turbona o att dom va tvungna o bytas sen löste dom allt med försäkringen :) jag ringde såklart o fick ett skade nr av försäkringen.
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Aha ok...
Kanske ska göra ett försök jag med igen då :)

ha
19
hamilt0n
335iA Coupé -07
Ingen som vet något? Bytte 2 vakuumslangar igår som såg väldigt risiga ut o hade något litet hål men rasslandet är kvar.. :(
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Tyvärr. Förslagsvis skickar du ett PM till användare enrita och johmei och be dem läsa tråden och ge sin syn.

Mina turbos byttes också hos FB i Malmö vid 10k mil, men haft turen att slippa rassel. Gör mina arbeten hos NFS i Malmö då jag verkligen litar på deras kunskap. Du kan ringa ett samtal till Tobbe som är ägare av firman och själv kör 335 coupe med nyligen bytta turbos etc - kan vara värt att få en extra koll utanför BMWs egna lokaler.
Visa användare
31
sammyboy
BMW 335i E91.
Golf III rolling stones -96
men hur var det att köra med de gamla turbona?
fick du ut någon felkod eller gick den trögt, eller..
ha
19
hamilt0n
335iA Coupé -07
OB: Tack, ska slänga iväg ett pm till dom! Funderade på att snacka med dom på NFS innan jag skulle få nya turbos men ska nog köra dit o snacka med dom :)

Sammyboy: Den gick lite trögare med dom gamla turbona och fick en Cel en gång innan jag skulle lämna in den så hann inte kolla felkod. Sen tycker jag att rasslandet under acceleration låter mycket mer än på dom gamla turbona för nu hör jag det oavsett hastighet och oavsett om det är massa byggnader runt vägen..
ha
19
hamilt0n
335iA Coupé -07
Var på jobbet idag och tvättade bilen med högtryckstvätten och någon minut efter att jag kört därifrån så började avgas varningslampan lysa gult men enligt idriven när man trycker på check control så står det "No fault". Bilen går som den ska och det är inget konstigt med den men lampan lyser.. kan inte kolla felkoder med datorn på jobbet och känner ingen som kan kolla felkoder i helgen men vågar man köra med bilen tills på måndag?
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
hamilt0n du har pm
Visa användare
519
OB
Hur har detta utvecklats hamilt0n?
ha
19
hamilt0n
335iA Coupé -07
OB: Har snackat med enrita, johnmei, bmw och tobbe på nfs i malmö och har kommit fram till att antingen prova mjukvaru uppdatering eller så får jag leva med det.. Men ska in och snacka med dom på bmw igen efter sommaren :/ Och det med avgaslampan var bara en lambdasond som jag nu har bytat!

Dock så har jag ett nytt problem nu, kylar fläkten går på max så fort jag stannar/saktar ner till låga hastigheter men det lyser inga varningslampor.. Är ju antagligen vattenpumpen/termostaten som gett upp..

Ingen som kan kolla felkoder på min bil i närheten av Malmö? Kan såklart lägga en slant!
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
"Ingen som kan kolla felkoder på min bil i närheten av Malmö? Kan såklart lägga en slant!"

Om någon där nere har Cobb så går det bra att kolla felkoder med den även om den inte är installerad på din bil hamilt0n. Det räcker emd att plugga in Cobben även om den är installerad på en annan bil.

OB: Kör inte du Cobb och bor i Malmötrakten?

/DJ
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Glömde skriva, men när man byter turbos p.g.a. WG rattle så skall man även uppdatera mjukvaran i bilen.

Från originalmjukvara så ligger WG stängda hela tiden och väntar på att bilen skall bygga boost, innan det blir något tryck så kan de skramla. Med uppdaterad mjukvara från BMW så kommer WG vara öppna när bilen inte har något turbotryck och då kommer de inte skramla på samma sätt. Nackdelen är att det tar någon millisekund extra innan bilen bygger upp boost när man gasar.

/DJ
Visa användare
789
johmei
335i E92
Att fläkten går låter som termostat/pumpfel.

Om du inte hittar någon innan helgen så kan du komma till Knutstorp för "den stora BMW träffen" under helgen så kan någon kolla koder. Där kommer all BMW-kunskap du någonsin kan behöva att finnas + DJ och jag själv. =)
Tycker du kan komma förbi i vilket fall. Alltid kul art sparka lite däck och spana in läckra BMWs!
Visa användare
519
OB
Skicka ett PM till mig Hamilt0n. Jag bor i Lund men ska till Malmö imorgon och montera coils på NFS. Kan ta med min COBB och kabel så kan vi sluta upp någonstans i stan och kolla koder, ska gå omkring med hunden ute vid Limhamnsfältet under tiden som de arbetar på bilen. Ingen kostnad givetvis :)
ha
19
hamilt0n
335iA Coupé -07
Tack för all hjälp alla!

Fick koderna kollade samma dag som jag skrev det och det är vatten pumpen :) Får fixa det när jag kommer hem, är nämnligen i Turkiet just nu och kommer hem om 2 veckor först så blir inget knutstorp för mig :(

Återigen, tack för all hjälp!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.