|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Kan inte uttala mig om prisbilden, men jag ser att priset drar iväg ordentligt när man väljer på lite trevlig utrustning på BMWs konfigurator på webben. Jag kom upp i 614 tusen, och då tycker jag ändå inte att jag valt särskilt mycket -- t ex inga komfortstolar, utan "vanliga" sportstolar. Men M-paketet, sportstolar, krok, svart läder med aluminiumlister, carbonsvart lack, shadowline högglans, 19-tums parallelleker, rails, panorama, automat, bränslevärmare med fjärr, navi professional, bra ljus med iphone/bluetooth-anslutning, ambient light, Det är fina bilar. Stora, och riktigt snåla för sim storlek. Ni som har F11 520d: vad ligger skatten på? |
|
|
Strax under 2 tusen |
|
|
Efter snart 3 år med en F11 så är det dags att beställa ny i augusti. Så här tänker jag: 520xdT - blå metallic - comfort - sportpaket, svart skinn - navipaket - alu rails - adaptiva dämpare - drag - Harman kardon stereo - internet - rtti trafikinformation - speed limit info - utökad instrumentpanel - extra 12V uttag |
|
| Jag kör en F10 520d automat 2012 med komfortstolar m.m och min förbrukning har legat mellan 0,56-0,64 (uträknat vid pumpen) Kom precis hem från en bilsemester ner till Kroatien och sen vidare över alperna i Schweiz och en hel del mil på autobahn i hastigheter runt 170 km/h och på denna resa (ca 450mil) snittade jag 0,59 med 3 personer och full packning i bagaget. Det tycker jag är imponerande för en såpass stor bil med automatlåda och stolarna är riktigt sköna också. | |
| Som vanligt så ligger min bränsleförbrukning högre än vad övriga forummedlemmar deklarerar, - jag ligger och snittar på 0,78 enl färddatorn med en snitthastighet på 40km/h. Förövrigt så är skatten på på årsmodell -12 och nyare på 1650:-/år | |
| Lars: ungefär samma här, men det är ju direkt avhängigt hur man kör. | |
|
Gorban: Vad ska du med x-drive till? I mitt tycke kostar det bara pengar utan att ge ett dugg. Om man inte bor eller åker mycket i nordvästra svealand (värmland/dalarna) och norrut i inlandet under vintern. Själv skulle jag lägga pengarna på lull inne i bilen. Eller rättare sagt, jag gjorde det när jag köpte min 520 dAT. |
|
|
Hur funkar den om man är van vid större bensinmotorer? Jag har tidigare åkt E61 530 och åker nu en A6 3,0t. Audin är en fantastiskt bra bil, går som ett skott men jag saknar "något". Den är själlös på något sätt. Har börjat surfa på f11 och jag vet vad det innebär... Tidigare hade jag aldrig kunnat överväga en liten dieselfyra, men har så smått börjat leka med tanken. Skulle jag kunna bli nöjd med den tro? Även om inte förbrukningen spelar någon roll för mig låter det ganska lockande att komma 100mil+ på en tank! |
|
| Tankade idag, 64,5 liter trippmätaren visade 128 mil. | |
| Det går aldrig komma ifrån att 6- ans ljud är oslagbart när du vill smyga ljudlöst i villakvarteren eller vill göra en snabb kick-down omkörning på landsväg. Dieseln har överlägsen direkt kraft vid normala varvtal som inte gör dig besviken om inte just ljudet är av vikt för din bilkörning. | |
|
Matbl: bakhjulsdriften funkar utmärkt de flesta dagar men även här på västkusten kan man köra fast med en f11 utan xdrive. Det behövs faktiskt inte så mycket snö eller is för det. Sedan åker vi till Österrike varje vinter. Men du har rätt, det är inte många dagar på året som det är en jättefördel. Min spec ger mig dock all lullull som jag vill ha. Alternativet är en större motor men då vill man ha en sexa och dit är steget ganska långt. |
|
|
Fast du har varken automat eller komfortstolar... Men men, smaken är ju olika. För övrigt snittar min F11 520dAT 0,71 med korta landsvägssträckor och mycket stadskörning. På långfärd ca 0,65. |
|
| Matbl: om du menar min spec så är automaten standard på 520xd så jag tog inte med den i listan. | |
| Är den standard pga x-drive? Eller menade du att "alla" köper den? | |
|
Xdrive-bilar har alltid automatlåda. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Alltså: F11-bilar med xDrive har alltid automatlåda - för att förtydliga... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Jag har en f10 EDE med manuell låda. Har densom tjbil och vi har krav på bilar under 120g. Har haft den sedan April 2012 och är mycket nöjd. Om det hade gått då hade jag lätt tagit automat. Inte för att den manuella lådan är dålig men automat och diesel funkar så bra ihop. Har en kollega som precis hämtat ut en LCI med automat så lite avis är man..LCI 520d med automat klara ju 120g gränsen. Jag ligger på 0,55 i förbrukning sedan jag tog ut den och har kör ca 6600 mil nu. Har bokfört alla tankningar enligt bifogad länk. Min färddator visa ca 0,3 dl för lite. Är mycket nöjd med mina förbrukningssiffror Länk |
|
|
0.55 är imponerande! ---- BMW CS #6212 |
|
| Och bra jobbat med 5-6000 mil \ år. Som vår 530dA ;-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.