AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
17.040

F11 520d - erfarenheter ?

Sida 1 av 2
har börjat bli intresserad av en F11 520d att ha som pendlarbil och köpa den på företaget. Dels är designen ruskigt lyckad enligt mig och dels verkar 520d ganska ekonomisk, med fullt acceptabla prestanda (0-100 på 8.1 sekund). Inredningen är fantastiskt fin tycker jag - hög mysfaktor! I mitt fall skulle jag vilja hitta en som är något år gammal, för att slippa det första årets värdeminskning som verkar vara kring 100 tusen. Men det kanske är svårt att hitta en sån med "rätt" utrustning?

BMW uppger själva 0.49 (0.52) blandad förbrukning enligt modellguiden, men det tycker jag personligen låter som fantasier?? (precis som de flesta biltillverkare "ljuger" om förbrukningen)

Eller stämmer de siffrorna på blandat? Vad säger ni som har en själv?

Enligt www.spritmonitor.de så snittar bilarna i verkligheten 0.67 - 0.68 (i Tyskland med deras bättre diesel). Det tycker jag är rätt bra, för att vara en så stor bil men det är ju stor skillnad mot vad BMW själva uppger. Ni som kör F11: vad har ni för snitt?

I mitt fall är det endast F11 med drag som är måsten. Jag behöver Touring och jag behöver drag (det kan ju dock eftermonteras).

Jag vet inte så mycket om modellen, men det verkar som om komfortstolar är ett måste också - samt den stora GPS-skärmen.

Läder vill jag ha - gillar inte tygstolar.

Men vad ska man mer tänka på?

Automat är ju bekvämt, finns det några fördelar med manuell?

Finns det något som "rasar" på bilen, som man ska se upp på just den modellen?
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag har en F11 520dAT med sportautomaten sedan november 2010. Jag snittar ca 0.62-0.68 beroende på körning. Det blir mest motorväg i hög fart :)

Den 8-växlade automaten är helt underbar och växlar silkeslent. Jag har alltid haft manuell bilar förut men nu är jag helt såld på automat. Designen på mittkonsolen är helt gjord för automatlåda och den manuella lådan gör att hela mittkonsolen känns som en nödlösing.

Jag har sportstolar och de är förbättrade jämfört med E60/61. Jag sitter hur bra som helst och ser egentligen ingen anledning till att beställa komfortstolar förutom automatik och minne då. Flera inställningar är dock elektriska på standard- och sportstolen. Även standardstolen är förbättrad jämfört med tidigare.

Jag har de adaptiva stötdämparna och professionalstereon på min bil. Två tillbehör som man kan leva utan men som jag verkligen skulle sakna.

Det utfällbara draget har fungerat utan problem så länge jag har haft bilen.

Notera att de tidigaste F11:orna saknar några saker som numera är standard: auto start/stop på automatlådan, elektrisk baklucka, bluetooth professional.
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Kul att höra att du är sugen på en 520d!

Några "måsten" är nog
- comfortpaket
-automat
-navigator
-sportstolar

En Manuel på en så stor diselbil är nog inte att rekommendera. Den nya 8-stegade automaten passar perfekt med diselfyran!

Komfortstolar är riktigt sköna med många inställningar men sportstolar räcker långt!

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
Visa användare
3
SpyingNine
BMW 520D -12
BMW 120D -08
Min erfarenhet säger:

Stressad morgon till jobbet, d.v.s full rulle med kick-down: 0,6-0,7l/mil i snitt.

Trevlig resa ned från fjällen med takbox, gick så jäkla långsamt p.g.a. alla sportlovsfirare: 0,4-0,45l/mil i snitt.

Jag kommer ungefär 100mil - 110mil per tank (65liter) beroende på hur jag kör.

Lycka till med köpet!!
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Jag brukar tanka ca 65 liter varje gång och kommer då ca 95-98 mil på det. Över hundra mil har jag nästan aldrig kommit.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Jag kör ju förvisso bara 520dA M-sport 2012. Kör blandat enl färddatorn på 0.57 och det motsvarar strax över 0.6.

Kommer 105-115 mil per tank.
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag har manuell och hör och häpna, det är en mycket bra låda det oxå, oerhört smidig och exakt låda. Även piffat upp motorn med m performance litet vilket späder på körglädjen för en billig peng. Drar gör jag också mycket och ofta tungt vilket också funkar fint med handjagaren.
Lasse,
Hade en sådan som hyrbil i ca 3 månader förra året. "Min" bil hade förutom komfortpaketet adaptivt chassie, steptronic, sportstolar i skinn, utökad blåtand samt elektrisk dragkrok. Egentligen precis vad man behöver.

Jag tycker F11 är väl dämpad så dieselknattret stör inte så mycket. Sen blev jag förvånad hur snabb den faktiskt är.

I min pendlingcykel med mestadels ganska rask motorväg (120-150km/h) och en hel del köer drog den inte mer än 0,6-0,65L/mil mellan tankningarna. Detta var dock med 17-tummare.

Kan rekommenderas som sagt.
Tack för alla era bra tips, snällt av er!

Det är en härlig bil, men det sprallar iväg ordentligt i pris när man plockar på lite utrustning. Jag använde BMW:s konfigurator på webben, och det är väl 349 eller 362 tusen i basutförande (minns inte riktigt). Det är OK tycker jag, för en så fin bil. Men när jag plockat på några tillbehör - M-paket, automat, sportstolar, läder, carbonsvart, 19-tummare, stora navigatorn, ambientbelysning, panoramatak, dieselvärmare, tonade rutor - så var det uppe i 514 tusen....

Men det är en ruskigt fin kärra.

En sak: som jag förstår, så är både sportstolarna och komfortstolarna kraftigt skålade med reglerbart lårstöd - men komfort är stråt vassare. Är det rätt uppfattat, eller är jag ute och cyklar som vanligt? :)
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Komfortstolarna har fler inställningmöjligheter än sportstolarna. Man kan ställa in bredd på ryggstödet och lutningen på ryggstödet samt nackstöden på ett bättre sätt. Sedan har de helt elektriska inställningar med minne. Även inställningen av ratten blir elektrisk med komfortstolar.

Om du letar lättare begagnad 520d så är nog inte komfortstolarna så vanliga. De flesta bilarna har varit tjänstebilar där man har velat hålla nere förmånsvärdet.
Hej Lasse

Jag köpte min första BMW på samma premisser, först företagsbil som jag blev "tvungen" att köpa ut för att inte betala för att bli av med den. Detta är något som jag inte har ångrat. Första gången som jag tycker att en BMW Touring är snygg. Låga fina linjer som är lätta att tvätta för hand. Jag har standardhjul dvs 17 tum och bilen släpper igenom lite för mycket däckljud tycker jag vilket gör att större och lägre profil, nej tack! Men automatlådan är ett måste liksom dragkrok. Elkrok som snyggt försvinner under bilen med en knapptryckning. Comfortpaket och som jag haft på andra bilar infällbara backspeglar. Löjligt kan tyckas men det blir mindre skador i trånga parkeringar. Bilen ÄR stor nästan 5 meter vilket märks när den ska parkeras. Men nu kör vi mest blandat med lite övervikt på landsväg. Och där kommer den till sin rätt.
Förbrukning för min är 0,72 l/mil som ett snitt på totalt antal körda mil. Landsväg 0,55-0,63 / mil beroende på om det är jag eller hustrun bakom ratten. Jag är nöjd med tanke på storlek. Kört även med de continentala vinterdäck som ingick i maxbasbeloppet, dom har fungerat bra. Vad skulle jag skulle vilja ha med som extrautrustning; skinn i någon passande kulör, men den snikklädsel som jag blev tvungen att ta ÄR bra, tålig och bra och sitta på även under längre körpass. M-ratten, har sportratt idag. Tonade rutor från B stolen. Annars skulle jag söka efter en bil med "lagom " mycket lull lull. Bakluckan men automatisk stängning är dyr när den går sönder. Vilket den gör när man läser inläggen. Köp en du kommer inte att ångra dig!

Beemster 2012
Många 520d har gått som leasingbilar för BMW Sverige (dvs anställda hos generalagenten). Dessa brukar säljas hos BMW efter ca 1 år då de har rullat 2-4kmil och är dessutom inte momssmittade så man kan leasa dem via företaget (som jag förstod var aktuellt).

När det gäller sport vs komfort är det såklart skillnad men jag tycker de haussas lite väl mycket ibland på forumet. De vanliga sportstolarna på F11 räcker och blir över tycker jag.
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Jag kör en 520dAT sedan mars och jag är hittills mycket nöjd, har egentligen inget att klaga på öht.
Mina måsten var comfortpaket, automat, sportstolar med halvläder, krok och 18" fälgar (gör mycket för utseendet). Valde även till M sportratten, svart innertak, alulister inne samt utökad Bluetooth.
Snittar 0,7l/mil i Sthlmstrafiken, 0,58l/mil landsväg.

/Rickard
Verdi
Är det första april?
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Jag har haft min bil i snart två år. Först och främst, bilen är INTE stor. En bekant som är två meter lång har alltid varit intresserad av en femserie tills han provsatt.
Bagaget är inte heller det stort.
Första nya bilen som jag inte har haft något tekniska problem med, förutom gnisslande bromsar vid 2000 mil a 3500:- för att ordna. Då har jag kört Subaru, många volvobilar samt Audi som helt nya. Samtliga har haft en hel del krångel, men inte denna. Inget gnissel och knak efter snart 5000 mil är imponerande.
Mindre imponerande är differensen mellan deklarerad förbrukning och verklig, trodde den skulle vara snålare än min XC70.
Vad gäller stolarna så är jag väldigt nöjd med spotstolarna, men är du bred över ryggen är standard ellet komfort bättre.
Bästa bil jag haft, inte lika nöjd med verkstäder och goodwill etc.
Verdi
Klart bilen är stor. Åtminstone utvändigt. :)

Satte för övrigt in vår barnstol i svärfars E-klass och det var problem för en fullvuxen att sitta i framsätet framför även i den. Nästan sämre plats än i min E91. Men E-klass är iaf stor i bagaget. :)
Verdi
ps. Han har förra E-klass, inte nuvarande.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Bra tråd med mycket nyttigt från er som redan äger en. Är också inne på att byta min E91 mot en F10 eller F11. Vad anser ni om prisbilden på begagnatmarknaden?
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Har kikat länge efter en 520d med aut, komfortstol, navi, krok och panorama, men dessa är som tidigare inlägg vittnat om extremt ovanliga. Dom flesta nybilsköpare som är villiga att lägga dessa pengar på utrustning väljer ett motorstarkare alternativ... backkamera och ambient light är också trevliga tillval.

Komfortstolen har för övrigt ett bredare lårstöd som jag helt klart föredrar framför sportstolens + att jag gillar den separata vinklingsmöjligheten på ryttstödets övre del. Stolsminnet är också väldigt praktiskt när man är 2 som kör bilen. Kompfortstol finns bara i läder.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Precis, är man fet så passa komfort bättre :)
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
jhellstrom: Jag är nog att räkna som "fet" som du skriver men jag sitter kalasfint i mina Sportstolar. Komfortstolarna hade säkert varit ännu skönare iofs - men F10ans sportstolar är grymt trevliga jämfört med Audi, VW och tom 3-seriens.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.