|
|
|
|---|---|
|
Har ett problem med min e90. När motorn är varm och inga funktioner är bortkopplade så börjar motorn gå ryckigt, det händer huvudsakligen i växel 1-3 och främst vid låga varv, alltid vid runt 1500 rpm och gasar jag då sakta så rycker/hoppar bilen. Kopplar jag däremot ur DTC, antingen genom en snabbtryckning eller ett längre tryck för att helt avaktivera systemet så går bilen perfekt, absolut ingen ryckighet. Kopplar jag in DTC igen så börjar bilen rycka, rycken verkar försvinna vid högre varvtal. Vi får inga felmeddelande via obd2 och boschs program som skulle kunna hjälpa oss. Finns det någon som har en teori om var felet kan ligga, är det kanske någon givare? Varför händer det bara när motorn är varm? | |
| Glömde säga att när DTC är aktiverat och motorn börjar gå ryckigt, så tänds ibland Dtc lampan samt även Abs lampan ibland | |
|
Säkert en ABS givare som är glapp. Annars har jag haft problem med ryckig gång med min e38 750. Efter att ha bytt halva motorn! (kändes det som). Så började jag fundera på AC- kompressorn. Bytte den då jag hade en liggandes och rycken försvann!!....efter 1,5 år med felsökning!!. Fick även kod "82" med Carsoft 6,5 som enligt tabeller jag hittade på nätet skulle ha med lambda/kat/ avgasrening att göra...stämde inte alls. Kod 82 säger nämligen att det är kommunikationsfel mellan, antingen AC och/eller styrservo och datorn. Snacka om tillfredställelse när bilen vart som ny efter allt jag bytt, och med AC pumpen utbytt! Mvh Skalman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.