|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Såsom tillbehörslistan är utformad fick jag prisskillnaden mellan 330d xD och 335 i xD fullkittade till endast ca 10K. Och det är före rabatt. Då var inte valet så svårt eftersom jag tror dieselbilarna kommer svalna de närmaste åren. Och så kör jag ju 330d xD idag så lite variation iaf är ju kul :) Notera att konfiguratorn på webben inte stämmer när det kommer till bl a navi och Internet. Det finns nu ett navi-paket för 19K som innehåller typ allt. Istället för som i konfiguratorn betala 23K enbart för navi pro och sedan behöva lägga på på det. --Gunnar |
|
|
Fem veckor? För en MY2014? Bara veckan efter min MY2013 leverans förmodligen .. och då har jag väntat i över 3 månader.. :-( Nåja. Den som väntar på något gott. :) Grattis. /n |
|
|
Arneby, vad kostar din bil? /Anders |
|
| Arneby, gratulerar till ett klockrent motorval. Jag kan lova att det är glädje varje gång man startar och kör bilen! Motorn låter och går fantastiskt fint. | |
|
Med känsla; listpriset blev 669K innan hårdförhandlad rabatt :) Finns en liten twist dock; den kommer att stå/gå som demo-bil hos handlaren innan jag får den. Max 500 mil. --Gunnar |
|
| Det var en intressant lösning. Får man fråga hur många kronor du sparar på det? | |
|
669k? Jag får inte ihop det riktigt med tanke på hur "lite" utrustning du valde till. |
|
Verdi |
Imolarot, Lite och lite. Han har väl bara sagt att han inte tagit M-sport, backkamera och något varningssystem. Resten verkar ju finnas där. Glöm inte att grundpriset för 335ixT är rätt saftiga 480 900:-. Men då ingår iofs automat. |
|
Verdi, Jag bara gick på det han nämnt i tråden, självklart är det inga problem att komma upp i de summorna. Men det lät som den var lite "snålt" utrustad men för de pengarna (om det stämmer) så är det ju ett kryss eller två i tillbehörslistan trots allt. |
|
|
Haha så galet att tro att stora skärmen ersätter HUD :) Snarare tvärs om i så fall. HUD är galet bra, för allt från navigering, varningar, trafikinfo, telefonsamtal och spellistor. |
|
| Två "galet" i samma inlägg. Nu får jag gå och lägga mig. HUD äger. Ville bara säga det. | |
|
...åtminstone i mörker utan polariserande solglasögon /J.I |
|
|
Jag håller med Micleg. HUD är tillsammans med rattvärme lätt de bästa tillvalen jag gjorde (och jag gjorde de flesta). Det handlar inte bara om navigation utan om att alltid ha senaste infon i blickfånget (hastighet, låt som spelas, radiokanal, gällande hastighet, navigation, vem som ringer osv) precis som Micleg skriver. Ur ren trafiksäkerhetssynpunkt och användarvänlighet är det klockrent. Enda nackdelen är väl då kanske glasögonen, men jag använder aldrig solglasögon så det är ett icke-problem för mig. |
|
| Min 335ix F30 har ju HUD, och det säger jag är helt klart mera värt än Navi Pro - men jag har Navi'n också. Jag lyckades kryssa i rätt många rutor, men avstod från en del som kameror och en del annat smått. Tog dock Individual färg och klädsel och då vart leveranstiden 5 månader.... Den tillverkades precis innan årsmodelsskiftet kan vi säga, och ja det kan ibland kännas lite surt att inte få nya varianten av automatlåda och navi'n - men samtidigt, jag har varit early adopter tidigare, dvs först på varje sak. Det känns skönt att vara sist för en gångs skull. Slippa testa ut buggiga programvaror i automatlådor och så vidare.... Allt bara fungerar, och det är rätt skönt - för en gångs skull... | |
Verdi |
Är det ny låda från och med MY2014 alltså? Vad skiljer? |
Verdi |
ps. Jag tog inte HUD då jag tyckte bilen började bli väl dyr ändå. Är dock omöjligt värt mer än navi för mig dock. Använder den lite nu och då. Ibland bara för att beräkna ungefär vilken tid jag kommer fram och om det är några köer rapporterade längs vägen. Och nej, vill inte fippla med telefonen och ha fula hållare monterade. Särskilt inte utomlands. |
|
HUD och elektriska säten tyckte jag var lätta att välja bort både pga pris och låg nyttograd för just mig. Billigare småfinesser som infällbara backspeglar eller svankstöd är lättare att behålla ikryssade. Hade jag valt HUD om den varit mera rimligt prissatt? Kanske. Stora navin och stora stereon var tidigare vansinnigt prissatta men eftersom de inte längre är det fick de komma med. Med en normal värdeminskning på 50% på tre år och än mer på esoterisk extrautrustning kan man hålla sig för skratt. Jag gillar att göra bra affärer. Att köpa ny bil är alltid raka motsatsen :) Men jag får ju här två bilar i en. Både en förtäckt sportbil och en lagom lastare med 4WD för utflykter till ICA Maxi och byggvaruhuset. För mig var (det betydligt dyrare) alternativet en lätt beg 911 plus en SUV, kanske nya RR Sport? --Gunnar |
|
|
Exakt vilken varitant som kommer med nya sportautomaten är nog fortfarande inte kända. BMW har annonserat ett "seglingsläge" i nya automaten, och en launch control feature med denna nya sportautomat. I praktiken, om jag har lyckats hitta rätt tillverkare och model av automatlåda, så är det en ja låt oss kalla det en hybrid mellan dubbelkopplingslåda och automatlåda. Man har, extremt förenklat, tagit bort momentomvandlaren och satt dit en kopplingslåda. Låter helt knasigt kanske - men just nu kan jag faktiskt inte förklara det på något enklare (och antagligen felaktigt) sätt. Så ta det med en nypa salt. Till MY14 finns således en ny variant av sportautomatlåda, en iDrive controller med touch input, bättre (snålare ställda) motorer - dvs ny programvara, en bättre "direct connect" Navi Pro. Och säkert en del till... Jag har ju en MY13, sista veckan tillverkad typ, och den har knäppt nog den nya Direct Connect eller vad det nu heter - men inget annat från navi uppgraderingen. Udda... |
|
| Connected Drive. :) | |
|
Jag tycker HUD haussas lite väl mycket - har provat ett antal bilar med det men har aldrig riktigt tänt på det, sörskilt inte för de 12kkr eller vad BMW begär. Coolt, visst men långt ifrån en deal-breaker. Trafiksäkerhet är för mig att hålla koll på vägen framför och i backspeglarna - inte stirra sig blind på en massa mer eller mindre onödig info i blickfånget. Det finns nog med bilister att hålla koll på än att få hastighetsskylten eller spellistan projicerad konstant i blickfånget. Och ja, jag använder ofta solglasögon när jag kör :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.