AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.621

Hur ska jag speca min F31?

Sida 1 av 3
Visa användare
155
Arneby
F30 330e (plugin) 2016
F31 335ix Touring 2014
Hej!

Det har blivit dags att beställa en ny bil. Det blir en 335i XDrive Touring. En sportbil förklädd till livsstilskombi :)

Nu tänkte jag be om lite input på vilka extras och tillbehör som är bra respektive dåliga och vilka som är värda pengarna eller inte. Speciellt när det gäller de lite dyrare tillbehören såsom navigator, adaptivt chassi och Surround View. Och hur är det med inofficiella tillbehör och programmeringar som inte finns med i konfiguratorn?

Fire away!

--Gunnar
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag är väldigt nöjd med adaptivt chassi. Bilen är riktigt bekväm på långfärd och vid stadskörning när komfortläget används (men det hänger också mycket på vilket lufttryck man kör med i däcken). Faktiskt är den så bekväm att jag tyckte den blev på gränsen till sövande när jag senast körde en etapp på 54 mil.
Med sportläget valt är chassit styvare, men inte idiothårt. Tvärtom är det ganska följsamt, men med en kontroll vid hård körning som är riktigt bra. Bilen uppträder väldigt neutralt, med massor av feedback när man attackerar kurvorna på allvar. Utan tvekan den roligaste bil jag haft (och då har jag haft alla 3-seriebilar från E30 och framåt). Ingen bil jag kört har varit nära den kombination av sport och komfort som F30 med adaptivt chassi erbjuder.
För mig är navigator självklart, men det är individuellt naturligtvis.
Verdi
På en sån bil "måste" du nästan ha M-sport och navi pro. Gärna även adaptivt chassi, M-bromsarna och variabla styrningen.

Har allt det på min kommande 330xd förutom bromsarna. Men en 335i har ju en lite sportigare framtoning så på den tycker jag du kan ta det också så att den blir "komplett" vad gäller köregenskaperna.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jag tycker också navi pro är grymt bra, för mig är det ett givet kryss. Det blir en stor skillnad i förarmiljön med den större skärmen, tycker jag. Med MY14 kommer även touchkontrollen som nog höjer systemet ytterligare ett snäpp. Osäker på om man får touchkontrollen även utan navi.

Adaptivt chassi är det många som pratar sig varma om, jag kan inte uttala mig för jag har inte testat, men baserat på vad andra säger hade jag definitivt provkört med och utan innan beställning. Notera dessutom att xDrive inte får sportchassi även med M-paket, så enda sättet att få lite hårdare chassi är att välja till det adaptiva chassiet. Det är individuellt såklart om man är ute efter det, men det kan nog vara bra att undersöka vidare.

Kamerorna ser inte jag alls som ett måste (backkamera, sideview, topview) men visst är det läckert och ger bra lyxkänsla. Hade själv prioriterat dom rätt lågt.

I kombination med navi tycker jag HUDen är grym, gillar att man med den senare varianten får så mycket info direkt i vindrutan (inte bara hastighet utan naviinstruktioner och infotainment).

Sportauto är ett billigt tillval till 335i xDrive och ger en spak som jag tycker är mycket snyggare än den vanliga. Bara det gör det "värt pengarna" i mina ögon.

M-paket har jag själv varit skeptisk till innan, men nu är jag en förespråkare av det. Tycker F31 gör sig otroligt bra i M-paket. Om du inte väljer hela paketet så tycker jag åtminstone ratten är värd sina pengar.

Om folk kommer åka mycket i baksätet hade jag även lagt till de inbyggda solskyddsgardinerna i baksätet, så slipper man ha ett Preem-solskydd som drar ner intrycket av bilen i sidorutan.

Xenonljus är en rätt dyr extrapost men höjer utseendet på bilen rejält.

Blir nog en grym bil oavsett, sitter själv och väntar på min 335i xDrive touring. Ska bli så sjukt kul!

Angående andra tillbehör så kanske power kitet kan vara något att fundera på. Väldigt många i USA som kör F3X som är nöjda med det, har hört väldigt lite om det här på Autopower dock.

Tänkte eventuellt ge mig på lite ändring av parametrar när jag har fått bilen, ta bort fartspärren på DVD och tända bakljusen när DRL är tända. Jag kör genom flera tunnlar på väg till och från jobbet och gillar inte att ha ljuset i autoläge så att xenonet tänds och släcks jättemånga gånger per dag. Brukar därför köra med DRL, men det blir ju dumt om inte bakljusen är tända i tunnlarna vilket det inte är när man kör med DRL på bilar som produceras nu.

Panorama är förresten grymt trevligt, men ganska långt ifrån prisvärt kan jag tycka.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jag hade även valt Xenon med kurvljus samt helljusassistent, då funktionen på F30/31 är grymm, där den kör med helljus påslaget även med bilar framför dig, men riktar ljuset åt sidan. Sök på youtube - finns några filmer med det ;)
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Backkamera måste du ha, det kommer du aldrig vilja vara utan sen :)
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Gillar man att lyssna på musik så kan jag varmt rek h/k ljud. Sen är det aldrig fel med dragkrok till en kombi. Xenon och de vanliga paketen är ett måste, m-sport gör också stor skillnad och sportautomaten är sanslöst bra.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Frågan är väl snarare vad du inte ska kryssa? :)
Visa användare
155
Arneby
F30 330e (plugin) 2016
F31 335ix Touring 2014
Visst känns det så :)

Jag tänkte hoppa över elstolar, (överdrivna) varningssystem, M-sportpaket (men välja Adaptive) och förmodligen kameror. Stora navin eller tv känns inte så viktig men eftersom jag måste ha den nya äkta internetuppkopplingen (med eget SIM-kort i bilen) så blir det förmodligen dessa av bara farten såsom konfiguratorn vill. Inte heller HUD imponerar på mig när den stora fina 8" ändå är så nära intill.

--Gunnar
No
5.161
Nockenwelle
Jag ville inte heller ha M-paketet, men sportstolarna är sköna och de går ju att kryssa för utan M-sport. Sittkomforten är hög för mig i sportstolarna, men få saker är ju så individuella som sittkomfort, så om du inte provat så gör det och försök få möjlighet att köra långt med bilen. De stolar som känns väldigt bra de första fem milen kan visa sig vara riktigt jobbiga efter 50, även om det är ovanligt. Jag har i alla fall inte haft några som helst problem med sportstolarna vid färder över 50 mil i ett svep.
No
5.161
Nockenwelle
Jo en sak till. Fälgar är naturligtvis också en smaksak, men jag tycker BMW:s fälgar är dyra utan att vara särdeles snygga. Jag hittade inget som var värt att betala extra för. Förhoppningsvis har fler alternativ kommit till nu jämfört med när jag specade min bil, som levererades med standardfälgarna. De kommer att få bli vinterhjul och så väljer jag andra eftermarknadsfälgar (utan runflat-däck).
Visa användare
155
Arneby
F30 330e (plugin) 2016
F31 335ix Touring 2014
Det lutar mot Sport Line och då är sporstolar och snygga 18"-fälgar standard. Sen blir det svart läder (utan röda accenter) på det. Även den röda linjen på brädan väljs bort.

--Gunnar
Är lite inne på Aceys spår - en 335 är ju lite av en top of the line så det jag hade förväntat mig det mesta ikryssat :-)
Hade nog ändå valt till Navin och ett uppgraderat ljudsystem, samt den elektriska dragkroken som jag börjar gilla allt mer. Dyr men otroligt kaxig vid plantskolan eller byggvaruhuset :-)
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Som sagt, det här med utrustningsval är ju svårt att råda kring, allt är väldigt individuellt!

För egen del är jag helsåld på Navi Pro, funktionen är utmärkt och skärmen är trevlig att titta på med bra upplösning och många bra funktioner. Lyfter hela känslan i bilen tycker jag. Har speed-limit kontroll som extra funktion men värdet av den är tveksam då den är ganska opålitlig.

HUD valde jag bort, mest för att den inte funkar med polariserande solglasögon som jag använder. Har kört en hel del hyrbilar med HUD och visst är det en bra feature men när det inte funkar i kombination med polariserande glas blir nyttan begränsad.

Elstolar med minne har jag, är ett måste för min del, då det förenklar när flera förare nyttjar bilen och dessutom förenklas monteringen av barnstol fram. Hur BMW-frälst jag än må vara finns det faktiskt en sak jag tycker är värdelöst på BMW och de är de manuellt inställda stolarna...hopplöst att justera jämfört med många andra stolskonstruktioner hos andra märken.

Inbyggda solskyddsgardiner bak valde jag också till, precis som någon ovan nämnt så är det en mycket praktisk detalj och att ha dem fast monterade i dörren istället för i form av lösa delar känns extra lyxigt.

M-sport gick bort för min del, har aldrig riktigt lyckats förlika mig med M-paket på en standardbil. Skulle möjligen kunna tänka mig M-ratten, mest för att vanliga sportratten skymmer instrumentklustret och det är därmed svårt att hitta en optimal rattvinkel.

Sportautomaten hade jag kunnat vara utan, visst är själva spaken snygg men funktionen med rattpaddlarna känns överflödig inser jag nu så här i efterhand. Hade haft större nytta av elektriskt infällbara backspeglar.

Är det något jag saknar är det möjligen HK-ljudssystemet men eftersom jag oftast delar kupén med familj och två barn så blir det mest Pippi Långstrump och Emil i Lönneberga som rullar i systemet och då räcker standardljudet långt.

/J.I.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Man inser varför tillvalslistorna är så långa när man läser såna här trådar.. :)

Kan hålla med i flera argument i tråden, framför allt att oavsett råd så måste man själv känna vad som är värt att lägga pengar på. Alla kryss är någon form av prioriteringsfråga.

Tycker att F3X växer rejält när den får lite utrustning i sig, har kört lånebil i form av snålspecad 318d och demobil i form av topputrustad 330d och det var långt ifrån bara motorn som gjorde att den senare kändes som en lyxigare och trevligare bil.

Åter till själva frågan, kom på ett par saker till..

Med tanke på att den numera är förhållandevis billig tycker jag absolut att ACC Stop & Go är ett alternativ.

Styrningen har en del tyckt illa om, där kanske det kan vara intressant att provköra en med VSS och se om det är något som tilltalar dig. Eller du kanske kör på paketet med adaptivt chassi och VSS?
Visa användare
155
Arneby
F30 330e (plugin) 2016
F31 335ix Touring 2014
Det visar sig att det svåraste av allt är valet av exteriörfärg. Står mellan Imperial blue och safirsvart metallic. Var på Bavaria idag och tittade på Individual-färger och frozen colors men blev inte tillräckligt imponerad.
Inte tillräckligt imponerad för att kunna motivera dubbla och trippla priset och längre leveranstid alltså.

--Gunnar
No
5.161
Nockenwelle
Då har vi nog ganska lika smak vad gäller färger.
Jag valde mellan safirsvart, imperialblue och svart II. Jag tyckte safirsvart ser lite "smutsig" ut även när den är ren, så den gick bort och till slut föll valet på svart II. Jag hade den färgen på min förra bil också och tycker inte det är jobbigare att sköta den än andra färger.
Verdi
Håller absolut med om elstolar med minne. För mig var det nästan det första jag kryssade i. Skiljer nästan 3 dm mellan mig och min fru. :-) Är grymt skönt att bara trycka på en knapp ist för att försöka hitta tillbaka till en skön inställning på måfå. Men om ni är ensam förare på bilen så är ju läget ett annat.

Jag tycker absolut du ska ha adaptivt chassi och vss. Det ska ju vara en körmaskin, eller hur? ;)

Safirsvart har jag valt på min. Tycker det kan se lite "fattigt" ut utan metallic.
Verdi
Wiberg,
Samma sak med E91 och alla andra bilar. Min nuvarande 330xdAT med det mesta i utrustningsväg upplevs som en helt annan bil än min allra första 320d med std-stolar i tyg och manuell låda. Har gått från att tycka att utrustning är sekundärt till att tycka att det är väldigt viktigt.
Visa användare
155
Arneby
F30 330e (plugin) 2016
F31 335ix Touring 2014
Så, nu är bilen beställd och det är försent att ångra sig :)

Safirsvart metallic, svart helläder, Sportline (extra) och allt det viktiga men utan det mindre viktiga. Dvs allt för körkänsla och ljud men inga onödiga varningssystem, inten Stop & Go autopilot, inga kameror och inga filbytesvarningssystem.

Ser mest fram emot motorn, det adaptiva chassit, HK-stereon och så förstås den 'äkta' internetuppkopplingen med dess tjänster inklusive concierge.

Leveranstid bara 5 veckor, imponerande.

--Gunnar
Verdi
Arneby,
Ångrar mig lite att jag inte tog 335i nu faktiskt... :) 5 veckor låter enormt snabbt. Har de problem att fylla platserna i fabriken?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.