AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.803

Ännu sämre andrahandsvärde att vänta i framtiden?

hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Det är ju ingen hemlighet att bilarna blir alltmer avancerade. En tidigare ganska konservativ bransch har börjat i-anpassa sig och dagens teknik letar sig in i bilar som får ett allt kortare bäst-före datum. Regnsensor, PDC, antisladd och spinn är väl närmast att betrakta som standard idag. Den klassiska farthållaren håller snart på att ersättas med en adaptiv hos de flesta. Ett steg längre. Volvo flaggar nu för automatiskt parkerande bilar via en app (!) , bilar som automatiskt upptäcker hinder på vägen och undanmanövrerar (nej tack!) mittkonsoler i touchscreenformat and so on. Listan har nog inga gränser.

Fantastiskt! Men frågan är vem som tar smällen när allt detta går sönder...för det gör det förr eller senare. Kommer den allt mer avancerade tekniken göra framtidens begagnatmarknad till rena rama bomben för de som tar över kärran efter XX XXX mil? Något som givetvis kommer påverka andrahandsvärdet väldigt negativt...

Vad tror ni?
Ja det har ju redan börjat och det kan vi tacka EU för.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Inget kan väl få en bil att se mer daterad ut än en gamla navi eller en telefonlur mellan sätena.
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Gorban: Hahah mitt i prick!
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Vad har det med andrahandsvärdet att göra??
Andrahandsvärdet sjunker när bilen inte går igenom besiktningen ingen vill köpa en obesiktad bil.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Så länge reservdelspriserna/kostnaden för att laga är rimlig kommer de funka på begmarknaden. Det är som med dagens bilar, vem kunde tro för 20 år sedan att det skulle ligga guider på internet för att fixa airbaglampan inför bes 2013.
Men det är ju det de inte är.
En absmodul kostar , det ska kodas in m.m.
Hur kan en absgivare hos märkeshandlare kosta 1500kr 2013 är för mig en gåta.
Ligger nog lite i det, bilarna som sådana går nog sönder mindre idag än för säg 20 år sedan, om man ser till fel som påverkar brukbarheten. Däremot finns det betydligt mer "onödigt" i bilarna idag (vem behöver HUD, Navi osv osv, egentligen?) o räknar man med dessa finesser så kommer de förmodligen "strula" mer, o utrustning som inte fungerar kommer säkert dra ner priserna i botten. Den riktiga smällen kommer först den dag myndigheterna beslutar att all utrustning skall fungera, tex att man ser klimatanläggningen som en säkerhetshöjande faktor...
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Folk klagar att bilar går sönder är dyra att äga värdeminskning mm mm ,
självklart kostar de att ha bil och kommer alltid att göra klarar man inte av de faktumet ja då får man kort och gott leta efter andra färdmedel.

När det gäller andrahandsvärdet hänger de ju givetvis ihop med vad för bil vi pratar om "äpplen päron diskussion" och påverkas i högsta grad av ägandekostnader som är tydliga innan köp för en ev köpare (skatt,försäkring,förbrukning bla).

Men som alltid så kräver folk mer och mer av allt utan att vilja betala för det därmed givetvis även av bilar,så att utvecklingen går åt det hållet är väl självklart,
kolla även vad som händer med garantier för ex elektronik för de är defenitivt generösare numera än förut,
speciellt om man nervärderar sig själv och köper asiatiskt vilka brukar ge mer än generösa garantier på sina "konservburkar" och där har tyskarna en hel del att lära enligt mig...
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

hbengtsson, varför säger du nej till aktiv säkerhet i form av radar som upptäcker hinder? Teknik blir allt billigare ju mer den utvecklas och ju fler som köper den, där kommer även eftermarknaden att tvingas hänga på. Frågan är hur eftermarknaden kommer att se ut, plåtarbeten kommer väl att bli mer sällsynt om bilen själv undviker och förebygger krockar med räcken, hinder och annat. 50% av alla olyckor är rena avåkningar, om bilen stöttar här och man kan sänka den siffran, då får plåtisarna skola om sig.

Zorg, vad skulle Tyskarna lära sig av asiaterna gällande garantier? De behöver inte krydda med långa garantier, och tro inte att dessa är gratis, det är vi kunder som får betala den.
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Robert: om radarn upptäcker hinder och VARNAR föraren har jag inga problem alls, men aktiv undanmanöver? När vi manövrerar undan gör vi under bråkdelen av en sekund massa bedömningar i situationen för att ratta rätt. Vi ser tex den där lastbilen som plötsligt dök upp i den annars givna flyktvägen, gör datorn det?

Sen hade jag varit nervös av vetskapen om att ett datafel kan få bilen att svänga hejvilt. Mja, ratt vill jag nog behålla orörd.

Det är säkert genomtänkt men vissa saker är jag skeptiskt inställd till.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag ser det inte som en självklarhet att bilförarna är bättre på att göra en massa bedömningar under bråkdelen av en sekund. Vad tyder på att bilförarna är så värst bra på det?
Det spelar ingen roll hur mycket elektronisk skit du har om inte går att felsöka eller reparera till rimliga priser.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

hbengtsson, det handlar nog inte om bråkdelar av en sekund för människan, snarare en sekund för att reagera och den hinner man långt på, typ av vägen eller in i en människa man inte såg. Bakom olyckor ligger fortfarande den mänskliga faktorn, ser inga problem med aktiv säkerhet, en bil som håller kurs eller stannar för hinder när den märker att jag som förare inte riktigt kommer att hinna.
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Jo, fast poängen är vem som definierar hinder. Och hur det definieras. Det var det jag tänkte på. Jag är övertygad om att en dator reagerar blixtsnabbt utan konkurrens på fördefinierade hinder på vägen, men det betyder inte att beslutet som fattas därefter måste vara rätt. Själva undanmanövern.

Ett exempel som jag upplevt själv; Jag körde på en extremt trafikerad landsväg uppe i Sälen. Plötsligt från ingenstans dyker en bil upp från en utfart (hjärnsläpp) och hindrar min framfart. Jag ställer mig på bromsen och märker att jag inte får stopp så en undanmanöver är ett måste. Här har jag några val

1) väja åt sidan ut mot mötande trafik. Hade inga bilar funnits hade det gått men jag såg snabbt att det skulle bli frontalkrock efter ett tag
2) Köra in i framförvarande bil, chansa på att bilen får stopp
3) Ta en snabb koll på diket och...jo, det får det bli. Snön bör ta smällen

Detta är förstås ett extremfall men ändå en indikation. Hur hade en dator resonerat? Endast bromsa och ta krocken mot framförvarande fordon?

Situationen gick för övrigt bra och bilen var tom helt oskadd.

Och återigen, jag tror säkert att funktionen kommer rädda många liv, men reptilhjärnan i mig säger att den kan vara farlig också. Fast...räddar den fler liv än skadar så är det förstås ett lätt val.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Datorn, kamera/radar, hade i ditt fall varnat samt påbörjat inbromsningen långt tidigare, bland annat byggt upp bromstrycket, vilket givit dig mer tid att ta beslutet, kanske hade du hunnit stanna. Att bilen skulle börja styra själv i det här fallet finns väl inga exempel på? Ford, bland annat har haft filassist, något Volvo kommer med nu också, där bilen identifierar situationer där du är på väg att köra av, och varnar och rättar till problemet om du inte hinner, eller om du har somnat vilket är en vanlig orsak bakom avåkningar.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
hbengtsson,

reptilhjärnor är nog illa lämpade för att göra ställningstaganden i det moderna samhället.
I vilket fall är det inte alls säkert att förare klarar en sådan situation bättre. Ingen säger väl idag att det är säkrare att vara utan antisladdsystem och i stället låta föraren häva sladden själv.
Om det bara handlade om säkerhet skulle det kanske vara bäst att helt och hållet ersätta förare med datorer, men skulle en enda dödsolycka med sådana system inträffa lär det väcka ungefär 100 ggr mer uppmärksamhet och protester än de dussintals dödsolyckor som orsakas av förare varje månad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.