AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.480

Vad kan Ratt-skaket betyda?

Ri
63
Rimax
BMW 320I E46 -2001
Tjenatjena!
Jag har för ett tag sedan balanserat mina däck på bilen. Därefter hade jag inget skak i styret. Men nu nyligen så kände jag hur hela ratten börja vibrera vid ca. 100km/t. Då till frågan - vad kan detta vara ett resultat av? (Däcken är 18tum om jag inte har fel)
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Kontrollera spindellederna. Hissa upp bilen och och tag tag i hjulet klockan 12 och klockan 18 och känn om det glappar. Se bara till att bilen är stadigt upphissad.

Mvh Håkan
Ri
63
Rimax
BMW 320I E46 -2001
Jag förstår inte riktigt hur jag ska gå till väga Håkan.
Ska jag kolla:
1. Om det finns glapp mellan kl. 12 och kl. 18. Genom att vrida hjulet fram och tillbaka mellan dessa.

Eller

2. Kolla om det finns någon skillnad på hur hjulet känns då de står på kl.12 och kl.18?

Tack på förhand!
1: Hur slitna är däcken? Är de JÄMNT slitna?
2: Tappat balanseringsvikter?
3: Glapp i framvagn?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Du tar exempelvis tag med vänsterhanden kl 12 (högst upp) på däcket och samtidigt tar du högerhander och tar tag om däcket kl 18 (längst ned). Känn sedan om det glappar när du drar fram och tillbaka.
INNAN du hissar upp bilen kan du testa att ruska i hjulet. Ta då tag med båda händerna kl 12 och ryck och dra så mkt du orkar.

Lycka till!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för däck?

Hur långt har bilen gått sedan senste byte av bärarmar och bussningar i framvagnen?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ri
63
Rimax
BMW 320I E46 -2001
Johan B - Du dessa frågor har jag inget svar på tyvärr. lite av ett nybörjarfel tycker jag. Men tyvärr så vet jag inte vad det är för däck (utöver att de är 18-tums sommar däck) eller när byten av diverse saker i framvagnen byttes.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.