AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
8.716

Oljebyte 118d

An
75
Andu
118d -10
Ja det är enklast uppgift, tycker jag.
Men jag är osäker på om man får göra oljebyte själv, trots rött lyser, att det är dags att byta motorolja. Det kom ett meddelande om "servicebehov" symbol i servicesystem i kombiinstrumentet. Servicebehov som har nu rött lyser också, samt bromsvätska.
Det är tre olika samtidigt!

Oljebyte
Servicebehov
Bromsvätska

Så frågan är:
Kan man byta olja själv? O sen bara att lämna bil in BMW-verkstaden för att kontroll som enligt kombiinstrumentet, utan att skada/störa servicesystem?

(instruktionsboken står: Låt alltid genomföra oljebyte hos en BMW-verstad eller en verkstad som arbetar enligt BMW-föreskrifter med speciellt utbildad personal).. ööh...

****Allting med digitalgrejer i bilen är nytt för mig, jag är van vid "analog" bil!) :D
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Du kan göra allt själv om du känner för det, men inte smart då du har så pass ny bil. Inga stämplar = sänkt andrahandsvärde.
Tyvärr köper många bilar efter hur serviceboken ser ut så man är tvungen att få stämplar.
Jag skulle aldrig lämna in bilen om ingen hade brytt sig om stämplar.

Det är så pass långa intervaller i dagens bilar så de är inte speciellt ofta man behöver lämna in den. Om man inte kör extremt mycket då.

Jag lämnar in när bilen säger till, sen gör jag alltid ett extra oljebyte i mitten av intervallen.

E46:an därimot får aldrig se någon stämpel ifrån verkstaden, bara ifrån mig :)
Bilen har ju fri service i tre år vanligtvis om den är svensksåld. Gratis!
An
75
Andu
118d -10
Ja, men det har gått i 3 år! :(
jag har för mig att det kostar nåt 500 kr för att kontrollera... och nåt mellan 1000-2000 kr för att göra service hos BMW-verkstaden. Jag kan ha fel.

Det kommer säkert 5000 kr för hela. :(

Sista service var för ett år sen, och gratis, och allting var grönt.

Bra... Jag bestämmer mig så här att jag gör det själv, alltså oljebyte, o sen lämna in verkstaden. Slippa galna priser.

Vilken storlek och verktyg till muttern där sitter i oljetanken.
Jag undrar var oljefilter ligger? jag kollade snabbis under huvan men hittade inte ens. 118d 2010 5 dörrar
An
75
Andu
118d -10
Hur många liter behöver motorolja jag?

Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Står med stor sannolikhet i instruktionsboken.

Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag skulle först fråga verkstaden vad de uppskattar kostnaden till för att de gör allt och sen se hur mycket billigare det blir om du byter oljan själv.

I min värld gör man antingen allt själv eller lämnar bort rubbet. Osäker om du sparar så mycket som du tror på att göra det enklaste, byta oljan, själv.

Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med om att det troligen är ganska små pengar att tjäna på att byta bara oljan själv och låta verkstaden göra resten - dessutom kan de vägra stämpla boken eftersom de inte fått göra hela servicen och därmed inte kan gå i god för den.

Däremot kan du tjäna mycket pengar genom att ta med egen olja i samband med servicen.

Istället för att betala 200kr/litern kan du köpa motsvarande kvalitetsolja med rätt klassningar (BMW LL-04) hos t ex Levoil.de för 50kr/litern!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
An
75
Andu
118d -10
Det står inte i instruktionsboken om hur många liter, utan bara 1 liter vid nödfall.

levoil.de... Det kostart totolt: 26€!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
5,2 liter
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Köper du 20 liter Aral Supertronic 0W40 från Levoil.de kostar det under 1000kr inkl frakt hem till dörren!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.