AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.354

felaktiga avgasvärden

Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Hej.

Var och besiktade min 325:a och fick följande 2:or

Lamdavärde förhöjd tomgång
CO-Halt förhöjd tomgång för hög
HC-halt tomgång för hög

Bilen går perfekt på tomgång och under körning?
vad tycker panelen, vad skall jag byta för grejjer, någon som haft samma problem?
Vad kan det vara?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Berätta mer om bilen - ålder, miltal, servicehistorik, original/modifierad etc.

Hur höga är värdena?

Har du gjort felkodsavläsning?

Var bilen ordentligt varmkörd vid mätningen?

Hur ser stiften ut?
Vilket fabrikat och modell på stiften?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Skriv ut värdena som Johan B påtalat...
Ordentlig varmkörning är av betydelse, bäst är att köra på mellan varv (4000 rpm) i 3-4 mil, på låga växlar. Fabrikat på stiften kommer INTE ha så stor påverkan på dina värdena att de drar iväg så det blir underkänt, under förutsättning att bilen går som den skall med stiften förståss. Har du ryck/tändningsmissar KAN det bero på stiften, mer troligt tändspole och/eller tändrör. Oljeservice inkl filter och luftfilter KAN hjälpa. Kolla efter tjuvluft på insugssidan. Kolla efter avgasläck.
Får jag gissa så kommer dina problem lösas med en, inte nu igen, ny LAMBDASOND (hade liknande värden som du på en förbesiktningen på min E34 för 8 år sedan. BMW Solnas kommentar: "Toppen kanske är kass". Jaha...Bytte lambdasonden på chans.Perfekta värden sedan dess. O nej toppen är inte kass....)
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Så här hade jag det.

Länk
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
tyvärr så står inte värdena på besiktningspappret
och jag varmkörde den ordentligt, varvade runt på 3:ans växel några mil, relativt nybytt olja, luft filter ok..
jag ska prova byta lamdasonden
Värdena står på pappret, kolla igen:). Om INTE så har teknikerna begått ett fel.
Gällande lambdasond , köp en OEM identisk förslagsvis härifrån Länk . Köp inte en universal där man måste skarva kablarna, en passande Denso sond kostar 53£ plus frakt, förmodligen hälften så dyrt som hos Dyronomen.
Varför ska man tokgasa med bilen?
Är det fel på den så spelar det ingen roll hur mycket man varvar och fungerar allt så räcker det med att köra den varm.

Byt inte lamda i onödan, kontrollera att den fungerar först.
Jag hade detta problem och meken bytte den i onödan.
Det kan även vara din tempgivare till motorstyrningen den är enkelt och billig att byta om så skulle vara fallet.

I mitt fall så var det en trasig tempgivare + läckage i slang packningar, man hörde ett tydligt pysande när man stängde av bilen.
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Jo det stod längre ner på pappret..=)

CO ,,,0.3(0,5)
HC,,,135(100)
CO 2500 varv ,,,0.8(0,3)
LAMDA ,,1,08(0,97-1,03)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Utifrån värdena verkar den gå magert - kolla efter tjuvluft, gummibälgarna kan spricka!

Hur ser stiften ut?
När byttes de?
Vad är det för fabrikat och modell?

Mvh
Johan B

Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
hittade en spricka på en slang som går in undertill gummibälgen
relativt fet slang
får hoppas att det är det som är felet.
Ungefär som mina värden när min E34 fick underkänt på förbesiktningen hos BMW. Lambdade pekade även i mitt fall på mager blandning, medan både CO, CO2 & HC var högt. Lite motsägelsefullt då man kan tycka att högt HC borde komma från oförbrända kolväten. I mitt var värdena (ungefär): CO typ 1, CO2 typ 1.5, HC typ 250, Lambda typ 1.08, alltså sämre än dina värden. O som sagt en ny lambdasond resulterade i att motorn gav ifrån sig ren o fin ishavsluft*haha*.
Mitt råd är att då du ändå ligger när godkänt, att du kör en oljeservice inkl oljefilter, luftfilter och tändstift. Varmkör sedan ordentligt på mellanvarv (ca 4000 rpm i minst 3 mil). Kör sedan till besiktningen o håll tummarna, skulle inte bli förvånad om du får godkänt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fixa läckande slangen i insuget och därefter kör du några mil så att katalysatorn får bränna ur ev. föroreningar innan du gör en ny mätning.

Skulle tro att det är läckaget som orsakar de knasiga avgasvärdena!

Mvh
Johan B

Greja den temporärt med bra tejp eller byt ut den helt tag sedan en tur och rulla sedan till bilprovningen och fråga om du kan få låna deras avgasmätare lite snabbt.
Om felet inte är löst så har du inte pröjsat ombesiktning i onödan.
ab
1
abbe_21
320D Touring -02
Vad för någon tempgivare bytte du delorian?
Har samma problem som er andra, dvs att min 320i -97 inte går igenom besiktningen med för höga avgasvärden. Har bytt katt, och mätat lambda sonderna, och de verkar okej. Hade även vid senaste besiktning varmkört bilen riktigt ordentligt, men det räckte ändå inte. Vad kan vara felet?
Tempgivaren till motorstyrningen brukar vara blå men inte alltid.
Kolla gummi pluggen under insuget mot torpedväggen vänster sida
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.