|
|
|
|---|---|
|
Hej, En fråga om bakre bärarmsbussningar, ser att motornord har men de är märkta 73-. Är det andra fram till-73? Eller passar de till min -72? I övrigt undrar jag var man bäst kan köpa slitdelar till 02-serien? De flesta har bara lite diverse. Jag kommer nog att behöva typ alla bussningar och en del andra slitdelar. Om någon har bromsok fram i bra skick är jag intresserad. även äldre bromssköld bak med justerskruvar. Bilen har stått sen -89. En utmaning minst sagt. ***bmwcs 2202*** | |
| Bmw har allt du behöver, börja där. | |
|
Jag är ganska säker på att det är samma bussning till bärarmen på samtliga 02ór Jag har handlat en heldel till mina äldre bmw härifrån Länk och tycker dom är bra att ha att göra med...och dom har en heldel mer delar än vad dom visar på sin hemsida. |
|
| Trevlig sida där. Ska kolla in noga. Tack. | |
|
Om man tittar i en gammal Motor Nord katalog så är det samma nummer höger / vänster -72 efter det är det ett nummer för antingen höger eller vänster. Det äldre var lite billigare. |
|
|
Märkligt? Men jag får helt enkelt kolla om jag hittar en -72 och en 73- bärarm och jämföra. Jag har nog så jag kan byta ut båda bärarmarna om det behövs. Bara det inte skiljer i bakvagnsbalken också..... |
|
|
Hittar: 1 st bärarm med justerskruvar för bromsbackar, 2 st bärarmar utan skruvarna (de som satt på bilen, båda i dåligt skick) och en st bärarm där skölden saknas. Kan inte se att det skiljer på själva bussningarna men,,,,, På den bärarm som har skruvarna, och som också är boxad, är det 6mm kortare avstånd mellan hylsorna där bussningarna sitter jämfört med de tre övriga. Då måste jag använda våld för att få dit den. Kan det vara så att den slagit sig vid boxningen? Eller är det ett kortare avstånd på äldre bärarmar? Och då gissar jag att de bärarmar som har justering i bromsskölden är äldre och att bromscylindrar med kugghjul kom senare. Jag har två nya cylindrar utan kugghjul, därför vill jag använda detta. Någon som vet om det skiljer på bakvagn/bärarmar med hänseende på mått mellan 72-73? Någon som har en bromssköld höger med justerskruvar? |
|
|
Bärarmsbussningar är lika 1966-1977 på 02. Sitter även på i princip alla andra modeller under många år E10,6,3,12,21,30,23,36C,28,Z3. Tipps köp gärna en justerbar variant excentrisk för en liten slant extra. På din 1600 satt det 17,46mm bromscyl utan justering. Om du mäter dina cyl med justering så är dom nog 22,2mm och sitter på dom motorstarkare 02orna. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Tackar... Då är det alltså vara möjligt att man bytt detta tidigare på min, alltså till större bromsar med kraftigare cylindrar. Nu blir ju detta inte någon racer och det känns som att jag kan byta till lilla cylindern, bara jag får tag i en sån sköld till höger sida. Och måttet mellan bärarmens hylsor är en deformation? Beställde just bussningar, det blev vanliga icke-excentriska. Funkar det inte så får jag väl byta igen. Bilen har stått sen slutet på 80-talet så den har inte bråttom.... |
|
|
Du skall nog använda de bromscylindrrar som skall vara till bilen. Det blir väldig skillnad mean 17 till 22 mm, du kommer att låsa upp bakhjulen direkt. Den gamla Kraftekvationen från fysiken gäller även här liksom lagen om kommunicerande kärl. Det gäller att h balans i systemet. Vad har du för dimension på bromssköldarna? Mät ytterkant!- Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Hmmm, ja men det verkar sitta stora på den nu. Borde det inte vara lilla cylindern? Det är iofs en touring men en 1600. Men jag tror inte att det stora problemet är cylinderns diameter, utan faktumet att jag inte kan grundjustera backarna. Kugghjulet saknas på de små cylindrarna. Men jag hittade nya sköldar på nätet så vi får se. Ska titta på en reservdelsbil i helgen. Med lite tur hittar jag det jag söker på den:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.