|
|
|
|---|---|
|
Hej När färddatorn visade att jag hade 15 mil kvar till tom tank tände sig varningslampan för låg bränslenivå. Då kommer frågan, vågar man lita på färddatorns bedömning av kvarvarande körsträcka, eller gör man bäst i att tanka omgående? Detta på en 320d (dvs en diesel) E46 | |
| Bör tilläggas att jag har 10 mil dit jag tänkt tanka, och färddatorn anser nu att jag kommer 14 mil på bränslet i tanken. | |
|
Jg har testat den metoden och det gick bra. Jag hade då återstående sträcka framme i färddatorn hela tiden och jag kan lova att det blev mjuk körning sista milen. Den räknar ju om hela tiden så om du kör 5 mil så är det inte säkert att den visar 10 mil kvar. Beroende på körsätt så kan det bli flera mil eller om du gasar på lite så blir det färre mil kvar. Återkom gärna med resultatet. Lycka till! |
|
|
Jag vill inte påstå att det är jag som kör, jag åker. Farthållaren kör, och den kör väldigt mjukt. Det ligger trots allt fler mackar längs vägen så om färddatorn plötsligt anser att det blir mindre än en halvmil kvar tills soppan är slut får jag väl tanka. Återkommer med resultatet när jag kommer hem. |
|
|
Varför chansa om du har flera mackar på vägen??? Sväng in på första, tanka, så slipper du fundera ;-) Niklas Fransosen |
|
| Då vet jag ju inte om man kan lita på färddatorn när det inte finns mackar längs vägen. | |
|
Jag skulle nog tro att det finns en del marginal. Jag minns min svågers Volvo S60 2.4T som varnade för låg bränslenivå. Vi hade av slarv missat en mack. Datorn räknade ner milen som blev oroväckande fort blev till kilometer och sedan blev det noll. Väl där var det en ren pina. Vi klarade oss dock i 4 mil till då en mack dök upp. Säger inte att BMW fungerar samma och/eller att man skall utmana ödet, men det är nog en god idé att testa som du gör. Har själv funderat på att slänga in en reservdunk med soppa i bilen och köra tills det tar slut endast för att lära mig hur datorn resonerar. Snålkörde inte Jeremy Clarkson en Audi A8 på detta sätt i nått avsnitt? Han var själv chockad över hur långt han kom på "tom tank"... |
|
|
Själv väntar jag inte, tankar när det är kvarts tank kvar senast. Varför chansa liksom :-) Niklas Fransosen |
|
|
Rapport från försöket: När färddatorn tyckte att det var ca 72 Km kvar passerade jag en markering vägvärket satt upp som skyltade 18km (till en bensinmack) När jag var vid avfarten mot macken hade jag 50 Km kvar enlig färddaton så jag fegade ur. 1237.7Km på 62,71 Liter vid pumpen får vara bra nog. (Färddatorn tycker att jag ska kunna åka 1100 Km tills det är dags att tanka nästa gång så den är inte helt exakt.) |
|
|
På nyare BMW finns det god marginal. Har kört flera km extra med min E61 530xi trots att färddatorn visade 0 km. Däremot har jag fått bensinstopp en gång med min fd E36 328i trots att det var minst några km kvar enl datorn. De kvinnliga poliserna som stannade var iaf trevliga ;) |
|
|
Har varigt med om lite allt möjligt, tex att få bensinstopp när det är 6,2 km kvar men så hade den stått ett tag, troligtvis eftersom batteriet kopplats av å på hela tiden,. och den behöver en tank för att kalibrera in det hela. Normalt dör den inte på en gång utan när det är -- i displayen så kommer man en 5-10km till. Brukar ha en dunk med mig om jag åker ut i skogen även om den är tom. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.