|
|
|
|---|---|
|
Har lite problem med min 330 -2004. Min fru är brukare av bilen och ringde mig idag om att bilen inte kunde startas. Batteriet trodde jag via telefon men efter hur många försök som helst mätte jag 12V på batteriet. Startmotorn går runt normalt men jag misstänker bränslepumpen då jag inte kan höra den när jag slår på tändningen. Hon säger att motorn gick igång en gång men bara så länge hon höll nyckeln till. JA just det Motor lampan lyser och har gjort det tydligen lite till och från på sistonde (fick jag höra efter förhör idag). Har inte hunnit kolla relä och säkringar än! Vad tror ni, kan jag ha rätt om pumpen? Har (hade) ett INPA diagnostic tool men har slarvat bort kabeln, mjukvaran har jag installerad. Ingen i Malmö som har ett och lite tid till att hjälpa med felsökning? Eller om du har ett som du inte behöver för tillfället kan jag gärna köpa det och du kan beställa ett nytt. | |
|
Vet inte riktigt om motorlampan ska lysa om pumpen slutar fungera. Gissar mer på vevaxelgivare eller startspärr eller något annat. Har ni provat en annan nyckel? |
|
|
+1 pröva med en annan nyckel först. |
|
|
Jag har provat med bägge nycklarna redan, hjälpte inte. Bör inte motorlampan lysa om trycket till motorn är lågt eller saknas? |
|
|
Jag har en kabel över om du är intresserad Länk Bor i Staffanstorp. Mvh. Richard |
|
| Du har PM | |
| Återkom gärna och berätta vad felet var. | |
| Skall göra. | |
|
Jag kan rekommendera en sådan här om man har en android-telefon. Länk Då kan man kolla det som är relaterat till motorstyrningen, om än rätt begränsad så är den bra att ha. Det går att hitta adaptern bra mycket billigare tänkte mest på om det var bråttom. Jag har själv alltid denna med mig i fickan, ska köpa en till som ska få ligga kvar i bilen. |
|
|
Jag tackar richo för Diagnostik kabeln! Inpa gav mig inte så mycket, bara några lambda felkoder som jag tog bort. Såg att lampan till motorn slocknar när startmotorn går runt. Jag lyssnade på pumpen och hörde inget så mätte jag på pluggen och där är det 12V i ett par sekunder när jag slår på tändningen. Vilket helt logiskt betyder att pumpen är kass då jag inte hör den trots att den får 12V. Får sticka till skroten och plocka av en om det finns, annars får Förenade bil sålt en till mig. Håller ni med? |
|
|
Vad innebär "bara några lamdakoder"? vilka koder? |
|
|
Hade du 12,0V när du mätte späningen? Vid 12,0V har du bara ca 10% kapacitet kvar på batteriet. Du bör åtminstånda ha 12,3-12,4V, vilket innebär 50-60% av kapaciteten. Ett friskt och fulladdat har ca 12,7V. Har du testat att mäta spänningen vid belastning? Tycker att du skall testa med ett annat batteri... Lycka till! Mvh Håkan |
|
|
Du kan också göra ett till test kolla om den tänder på startgas gör den det så kan du nästan vara ännu mer säker på att det är pumpen. Hur mycket bensin har du i tanken? |
|
|
Minns inte vilka exakt larmkoderna men värden var lite för höga eller liknande, skall nog inte ha med saken att göra tror jag. Det här med batteriet är lite intressant för att jag har varit inne på den banan själv. Men just nu så var nog spänningen 11,7 eller liknande. Detta tack vore mycket lek med datorn och ingen laddare tillkopplad. Igår så tog jag in batteriet och laddade det men även efter det ville bilen inte starta. Kan det vara så att ett dåligt batteri kan driva startmotorn under en lång tid utan att låta orkeslöst men ha för lite ström för pumpen? Tanken är mer än halvfull. |
|
|
Kul att kabeln fungerade för dig. Din sista teori tror jag inte på, drar startmotorn runt så finns det ström kvar till pumpen så länge kabeln fram är ok. Testa med att dra en kabel fram till bränslepumpen och tvångsmata bränsle pumpen. Var noga med så att + och - kommer rätt. Funkar det inte så vänd på + och - eftersom det kan vara skit i bränslepumpen. Mvh. Richard |
|
|
Eftersom batteriet är helt tom så behöver du ladda det i minst 24h. Ett dåligt batteri kan orka att driva vissa enheter, ex bränslepumpen i bilen. Men, vid högre belastning då startmotorn går så orkar det inte. Testa som sagt med ett annat/nytt batteri. Mvh Håkan |
|
|
Tog ett par minuter för att testa lite till. Kopplade kablar direkt till pumpen bägge hållen utan framgång. Blir en ny pump så fort jag får tag på en! Batteriet står på laddning så jag provar en gång imorgon innan jag hämtar pumpen :) Uppdaterar efter pump bytet! |
|
|
Då så, blev en begagnad pump från skroten, skall nog beställa en ny via nätet under tiden. Men hur som helst så var pumpen kass och är nu bytt! Till er som får samma problem med pumpen och hittar denna tråd rekommenderar jag att mäta spänningen i kontakten till pumpen, har ni spänning där men pumpen inte hörs. Byt pumpen. Det är hur enkelt som helst att byta den och tar 15a minuter. Ni behöver: 10 nyckel Skruvmejsel (spår) lite större variant Hammare EN NY SLANGKLÄMMA Ett tips angående packningen som sitter mellan tank och pump: Pilla in den i tanken innan du lägger ner pumpen mot den. Tvinga ingenting, allt ska gå lätt att sätta på plats! |
|
| Diskmedel eller lite tvål på fingret och sen på packningar får dem lätt att passa och undviker att de korvar sig. | |
|
Skönt att det löste sig! Mvh. Richard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.