|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Skaffade nyligen en bmw 520i e39 som det var en eftermarknads stereo i, fick med en orginal Business RDS kasett spelare och skulle vilja lägga tilbax den eftersom det enligt mig ser bättre ut samt att jag vill att alla knappar på ratten ska fungera. Problemet är att jag inte får den inkopplad i bilen, själva kasett delen får jag kopplad med samma kablar som nu är till min JVC stereo som sitter i, men till nedre delen av stereon hittar jag inga kablar i bilen. Nu undrar jag om den delen ska finnas i bilen eller om det är en lös kabelhärva som går från övre delen till nedre delen, isåfall var hittar jag en sån. Detta är enda kabeln jag har hittat som ser ut att passa men är denna enbart för cd-växlaren? (Länk Har googlat en del men har inte hittat något som hjälpt. Kevin | |
|
Hittade inte var man kan redigera inlägget men här är länken :) såg att den inte fungerade i det första inlägget :) Länk |
|
|
kanske det här kan hjälpa, nästan överpedagogiskt dock. Länk FAF |
|
|
Beroende lite på modell, men den nedre delen som du nämner, dvs display och tryckknappar, volymratt osv är nog MID, Multi Information Display. Den innehåller som benämningen säger display och manöver för en mängd saker, beroende på vad din bil har. Stereons funktioner är bara en liten del, den visar klocka, telefonfunktioner, parkeringsvärmare, färddator mm. Den är inte direkt kopplad mot stereon med bandare eller CD, radiodel, förstärkare osv som du monterar upptill, utan hämtar information via en databuss som även är kopplad mot rattknappar osv. Baktill på MID ser du kontakten, och förra ägaren bör ha släppt ner denna i mittkonsollen när han bytte till annan stereo osv. Ibland drar man ut kabeln till handskfacket och lägger MID-panelen där, t.ex när man köper en eftermarknadsstereo med stor bildskärm osv från Kina (Dynavin eller Hualingan). Så kabeln bör finnas där, gräv lång in/ner i mittkonsollen så hittar du den säkert. FP |
|
| Tack för ett mycket bra svar, det var alltså som jag misstänkte. Jag har rivit bort hela panelen som går runt stereon så jag slipper bra till att leta efter kabeln, har grävt på alla tänkbara ställen utan att hitta den. Vet du varifrån den kommer upp, dvs kmr den från samma ställe som radiokablarna eller kommer den från något helt annat ställe, så jag har lite grunder på var jag måste söka nogrannare :) | |
| Har läst på lite mer om ämnet nu, kan det vara så att det suttit en Reverse stereo i bilen orginalt och att förra ägaren köpt en Business RDS men inte kopplat in? För om så är fallet så har jag väl ingen kabel till mid:en orginalt i bilen? Eller? :D | |
|
Kan vara så. Annas måste kabeln med kontakt finnas där. 520 hade nog inte Business som standard men man kunde säkert beställa detta när man köpte bilen. Du hittar ingen utrustningslista för din bil i bland dokumenten som följde med? FP |
|
| Nej, hittar bara en manual för alla typer av radion, men tror nog mer och mer att jag inte har någon kabel till mid:en, har sökt efter den som en tok utan att hitta någon. Om det är så att jag inte har en sån kabel då, går det ändå att lägga i en sån stereo? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.