|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Alltså problemet är ju tillgången på bilar om man vill ha en som är M-kittad original. Sedan jag började titta efter sådana här sommaren 2011 så har det kommit upp 6 st i Sverige. Vill man ha en "vanlig" 540 så är prisbilden en helt annan då tillgången är större. Dessa M-kittade har passerat sen augusti 2011. (Kan givetvis ha missat någon) 1. Svart -02 20000 mil Västerås, då i normalskick, den köpte jag 70k 2. Svart -03 17000 mil Uppl.Väsby, väldigt fin ägdes av en anställd på BMW gick för ca 90 k tror jag. 3. Sterlinggrå -01 "17000" mil Vimmerby, Italienimport rostig som bara den och allmänt risig, mätarskruvad. Såldes för ca 45k. 4. Svart -03 Sollentuna 16500 mil Jätterostig. Såldes aldrig. Låg ute för 64k. 5. Svart -03 Karlskrona 19000 mil. Såg mycket bra ut såldes för 55k för att strax efter komma ut på en bilfirma för 89k. Slutpris okänt. Finns tråd om denna. 6. Aktuell bil i tråden. Jag köpte min för 70k (annonspris 85k) och fick med vinterdäck med nya Hakka 5 på original M-fälg. På bilen satt 19 tum med fräscha däck. Bilen hade en hel del småfix men inget allvarligt. Pixelfel, fel höjd i bak, risiga baklampor och behövde en ordentlig recond. Ingen rost tyckte killen som sålde den men "Ingen rost" kostade 10k att laga ;-) Utrustningen är i princip i paritet med aktuell bil. Är objektet rostfritt (högst osannolikt) så tycker jag 70k är ett rimligt pris. Men troligtvis finns rost och det saknas vinterdäck så jag tycker 60k är ett rimligt slutpris. Lasse åk ner och köp den för 55k och sälj den till Decoy för 60k! ;-) |
|
| Kom på att jag missat en. Det var en svart-03 23000 mil till salu för någon månad sen för 60k. Såg snygg ut men kändes lite stylad och hade en del brister har jag för mig. Slutpris okänt. | |
|
:) Jag kanske överdrev min egen förmåga när jag sa 55? :) Egentligen är det ju rätt meningslöst att diskutera bilens pris i tråden - jag menar, det är ju ändå bara spekulationer? Det som gäller är att ta kontakt med säljaren och lägga ett bud. Efter att ha pratat med säljaren så kan jag ge en ledtråd: han är öppen för att diskutera priset. Nr 2 i listan ovan måste vara Dannes, en bekant som jobbar på BMW. Han hade en svart 540 med enligt mig *verkligen* smakfull kombo: svart med ljusbeige/svagt gul skinninredning, sportstolar, aluminiumlister och M-parallell. Har för mig att han sa att familjen behövde en större bil och han därför sålde och skaffade en Tahoe istället. Hans hade gått kring 14000 tror jag: Länk Om bilen i tråden är fin (rostfri, allt fungerande, vinterdäck) etc, så är det ruskigt mycket bil för pengarna. Och som Ola säger så är det ovanligt med fullt M-kitade bilar. Det är klart att det är värt en liten slant extra jämfört med en några år äldre utan M-paket. Värdeminskningen är nästan noll på en äldre bil; jämfört med motsvarande E61 får man lägga på ungefär 100K i pris och en årlig kostnad för värdeminskningen på kring 25 tusen (gissar jag). Ytterligare en generation senare, F11 kostar 200-250K ytterligare, och en värdeminskning på 40-50 tusen per år. Så rent ekonomiskt är det mycket som talar för en E39 i fint skick. |
|
|
Ja då var man ägare till denna förträffliga 540. Tog flyget ner till Malmö och och gick igenom bilen noga. Och fann en hel del rost tyvärr, förardörren måste bytas, huven är ganska illa tilltygad av stenskott, den klassiska rosten under baklycktorna och fågelbadet har börjat bubbla. Invändigt var den mycket välhållen. Måste såklart göra en invändig recond så man boar in sig :) Men prio ett nu blir kedjespännare, olja, filter och tändstift. Sedan går vi på rosten... Måste också sägs att komfortstolarna är sjukt sköna. Blev riktigt överraskad! Jag e ganska lätt men glider inte runt någonting alls. Tack OlaO för hjälpen och sällskapet igår och tack till dem trevliga killarna som sålde vinterdäcken till mig. Där vi även fick låna både domkraft och verktyg. Freude ist BMW |
|
|
Decoy_81, nöjet var helt på min sida! En underbar bil och den tredje sista tillverkade, inte illa! Håller helt med dig ang komfortstolarna, snäppet skönare att sitta i än sportstolarna. Grattis till en bra bil och inom kort kommer den hålla det skicket den är värd. Gott Nytt till alla! /Ola Min bil: Länk |
|
| Bilder! | |
|
Bilder kommer inom kort. :) //m Freude ist BMW |
|
|
Bilder kommer inom kort. :) //m Freude ist BMW |
|
|
Sådär ja! Nu har man fixat det mesta på bilen. Bytt olja och filter i lådan, rostlagat och lackat på sedvanliga ställen. Bytt och lackat en ny fräsch huv. Bytt kedjespännare och vanlig oljeservice med tändstift och filter. Klätt om ratten :) sjukt skön och snygg blev den. Och en massa andra saker... Fixar nog ett garaget-konto och lägger upp bilder där. När solen lyser fint och bilen e nyvaxad :) då tar vi bilder. Freude ist BMW |
|
| Grattis, vad kul!! | |
|
Tack Lasse-SL500! Känns jättekul att ha kommit så här långt med bilen. Freude ist BMW |
|
|
Kan intyga att den börjar se riktigt fin ut! Blev lite avis på den där nylackade huven..... Växlar som en dröm med nya oljan i lådan. Mycket snart kommer den också att ha strålkastare i toppskick ;-) Killen i Malmö skulle gråta blod nu om han visste hur hans "pärla" har blivit en riktig pärla. Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.