AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.747

Info om denna 540

Sida 1 av 2
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Hej

Är intresserad av denna Länk
Och undrar om någon här inne har någon info om detta objekt. Eller andra åsikter om pris etc.

//Micke
De
607
Decoy_81

kan tilläggas att carfax,besiktningsprorkoll, och utrustningslista är under kontroll :)

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, nu vet jag ingenting alls om denna vagn, men priset(anser jag) är lite högt utifrån det jag ser nu iaf...

Visst, vagnen kanske har tagits hand om minutiöst och allt som bör bytas är bytt s.a.s..
Ja, typ bromsar, kylare, exp.kärl, kollade och åtdragna oljepumpsbultar, glidskenorna(till kamaxeldrivningen) uppcheckade alt utbytta, inte fel om kamaxelkedjorna är bytta,membranet i bakant insug utbytt etc etc...DÅ kan det säkert vara ett bra köp för även dessa slantar :)

Menar alltså att priset är högt OM inte allt ovan redan är bytt..Miltalet skvallrar om att det även kan komma en del andra "småpyssel" ganska så snart...typ stötdämpare, v-pump, bränslepump....kylarslangsbyten!
Rost ?

Oj, nu såg skriveriet inte allt för bra ut ser jag, allt det jag skrev ska ju inte behöva komma på "alla bilar" vid 22000mil rullade :)

Slutsatsen som i alla bilaffärer är ju att checka upp vagnen rejält innan köp, gör gärna en koll på någon kunnig verkstad(om du inte kan/vill själv) innan evtl köp.
Kontrollera gärna begagnatguiden för mer info om "problemområden".

Ähh...sitter nu och funderar om inte jag ska stryka inlägget, blev lite väl mycket påpekanden om "oroshärdar"...
Ser bilen ut att vara i bra skick efter en grundlig kvalificerad genomgång så köp...underbar drivlina i 540. :)

Mvh Janne.
De
607
Decoy_81

Janne: tack för utförligt svar, har mailat bilfirman och tidigare ägare så får vi se om man ska ta sig en tripp ner till Götet :)

Känns som att man kanske behöver 10-20k för att fixa till ev orosmåln iallafall?
Så då borde priset ner något.

//m
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Janne T, problemet med oljepumpsbultarna är väl åtgärdat på M62TUB44?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

olaO:
Ok, du har säkert rätt där, men jag skulle iaf kontrollera oljepumpsfastsättningen o leta bultar/muttrar i tråget i alla fall..blir onödigt dyrt om pumpen "lossnar"med uteblivet oljetryck osv osv.

Men ok, det kanske är näst intill eliminerat detta problem på denna motor.

Mvh Janne.

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag googlade som en dåre när jag köpte min 540 men hittade inte ett enda fall faktiskt. Det jag hittade var att bultarna är av en ny typ har jag för mig. Men som du säger det skadar ju inte att kontrollera. Då kan man passa på och byta trågpackningen som ofta är dålig.
Vad trött jag blir - hade precis skrivit ett långt, ganska bra svar tyckte jag själv, när jag skulle hoppa iväg för att hämta utrustningslistan och hela inlägget försvann utan varning.... :( Jag får skylla mig själv som kör Safari (skriver detta på en Mac) - kan rekommendera alla att byta till Chrome - den minns opostade inlägg när man backar!

Det jag skulle säga är att jag tycker Janne skrivit ett bra inlägg. Jag har själv en nästan identisk 540iAT sedan Mars 2009 när den gått 24000, fast min är en 98:a med svart softskinnsinredning, sportstolar och alumiumlister och har inte hela M-paketet - min saknar bakre kofångaren. Dock har vi båda ganska ovanliga options som svart innertak (mysigt) och bensinvärmare (härligt på vintern).

Jag känner igen en hel del av det Janne påpekar, har drabbats av släpsknorna och en överhettande motor. Det är oftast visco-kopplingen som behöver bytas. När den blilr sliten så överhettas bilen i köer. Om man inte byter den direkt, så skadas övriga delar av kylsystemet - kylaren läcker och slangar spricker, expansionskärlet spricker - exakt det hände mig.

Å andra sidan: med alla de grejerna nu fixade, plus att jag köpte min bil för ett beydligt bättre pris: 37000 (dock var min baklucka rostig och behövde bytas, en skärm rostig - så jag har kostat på min en hellack, Safirsvart).

Jag är jätteglad i bilen, enligt mig är den prisvärd, elegant, välbyggd och ruskigt praktisk. Det finns en hel del mysfaktor i kupén. Även om V8:an drar 1.15 - 1.20 blandat och 0.9 landsväg så gör inte det något, med tanke på inköpspriset och att värdeminskningen är nästan noll - delarna är också inte dyra - förutsatt att du handlar hos Schmiedmann eller beställer via ebay i Tyskland -- våra svenska priser är tyvärr helt utflippade och gör att det inte går att köpa delar hos BMW Sverige.

Jag beställde t ex kompletta nya bromsar både fram och bak; skivor, belägg, slitagevarnare, handbromsbackar för 2400 totalt, hem till dörren. Och då är det märkesdelar; Meyle som tillverkar originaldelar till BMW; som ett exempel på hur bra priserna är.

Jag tycker priset är för högt. Vinterhjul saknas, och sportstolar saknas. Även om du som köpare inte bryr dig om det (det är verkligen inget fel på komfortstolarna) så tycker jag du ska använda det som argument till säljaren för att förhandla ner priset.

V8 är också något som kan användas som argument att pressa priset. Även om man själv - som jag - helst vill ha en äkta V8, så finns det många som backar för det - för de tror att det blir så enormt mycket dyrare.

Största orosmomentet är släpskenorna i motorn. När de går sönder (för de gör de förr eller senare), så är det 20 timmars verkstadsjobb plus 6000 i delar för att reparera det. Har du en verkstad med bra priser så kan du få det för 15 tusen, men BMW som tar 2000 kr/tim för en bilmek, då blir det över 40 för en reparation.

Kolla också bakluckan; gasfjädrarna som ska hjälpa till att lyfta den tunga bakluckan blir ofta slitna och behöver bytas för att orka lyfta luckan.

Det är en härlilg bil, numera börjar det bli ovanligt med snygga, välskötta E39:or - det är många som snålat med underhållet. Desto roligare att komma med en snygg, som börjar bli lite ovanlig.

Köp, tycker jag - men se till att få ner priset. :)

Här kommer utrustningslistan: bilen har de trevliga Standheizung (bensinvärmare - kolla att den fungerar och att fjärren är med), svart innertak, drag, komplett M-paket (förutom sportstolarna) och högglanssvarta lister, samt den modernare 16:9-skärmen och navigering:

Daten für die Fahrgestellnummer: WBADR61090GL92991
Modellbezeichnung: 540I
Ausführung: Europa
Typschlüssel: DR61
E-Code: E39 (2)
Karosserie: touring
Lenkung: links
Türen: 5
Motor: M62/TU - 4,40l (210kW)
Antrieb: Heckantrieb
Getriebe: automatisch
Außenfarbe: BLACK SAPPHIRE METALLIC (475)
Innenraum: STANDARDLEDER/GRAU (N6TT)
Produktionsdatum: 31.10.2003
Werk: Dingolfing

Code Serienausstattung Standard Equipment
S202A
Steptronic Steptronic
S210A
Dynamische-Stabilitäts-Control Dynamic stability control
S249A
Multifunktion für Lenkrad Multifunction f steering wheel
S438A
Edelholzausführung Fine wood trim
S470A
Isofix-System Isofix-System
S473A
Armlehne vorne Armrest front
S520A
Nebelscheinwerfer Fog lights
S534A
Klimaautomatik Automatic air conditioning
S548A
Kilometertacho Kilometer-calibrated speedometer
S555A
Bordcomputer V mit Fernbedienung On-board computer V with remote control
S851A
Sprachversion deutsch Language version German
Code Sonderausstattung Optional Equipment
S1CAA
Selektion COP relevanter Fahrzeuge Selection of COP relevant vehicles
S216A
Servolenkung-Servotronic HYDRO STEERING-SERVOTRONIC
S227A
Sportfahrw.+Tieferleg.+Niveaureg. Sport suspension+lowered+ride-height
S235A
Anhängerkupplung abnehmbar Towing hitch, detachable
S302A
Alarmanlage Alarm system
S320A
Entfall Modellschriftzug Deleted, model lettering
P337A
M Sportpaket M Sports package
S352A
Isolierdoppelverglasung Insulating double-glazing
S386A
Dachreling Roof railing
S403A
Glasdach elektrisch Glass roof, electrical
S423A
Fussmatten Velours Floor mats, velours
S441A
Raucherpaket Smoker package
S456A
Komfortsitz mit Memory Comfort seat with memory
S464A
Skisack Ski bag
S494A
Sitzheizung Fahrer/Beifahrer Seat heating driver/passenger
S500A
Scheinw.Rein.Anl./Intensivreinig. Headlight wipe/wash/Intensive cleaning
S508A
Park Distance Control (PDC) Park Distance Control (PDC)
S521A
Regensensor Rain sensor
S522A
Xenon-Licht Xenon Light
S536A
Standheizung Auxiliary heating
S601A
TV-Funktion TV function
S609A
Navigationssystem Professional Navigation system Professional
S644A
Vorbereitung Handy m. Bluetooth Preparation f mobile phone w Bluetooth
S672A
CD-Wechsler 6-fach CD changer for 6 CDs
S677A
HiFi System Professional DSP HiFi System Professional DSP
S710A
M Lederlenkrad M leather steering wheel
S715A
M Aerodynamikpaket M Aerodynamics package
S760A
Hochglanz Shadow-Line High gloss shadow line
S775A
Dachhimmel anthrazit Headlining anthracite
S785A
Blinkleuchten weiss White direction indicator lights
S788A
BMW LM Rad Individual BMW LA wheel, Individual
S842A
Kaltland-Ausführung Cold-climate version
S863A
Händlerverzeichnis Europa Retailer Directory Europe
S877A
Entfall Überkreuzbedienung Delete cross-pattern operation
S885A
Bordliteratur schwedisch On-board vehicle literature Swedish
S896A
Tagfahrlichtschaltung Daytime driving light switch
S8SPA
Steuerung COP Control unit COP
S925A
Versandschutzpaket Transport protection package
Code Information
S220A
Niveauregulierung Self-levelling suspension
S459A
Sitzverstellung elektrisch mit Memory Seat adjuster, electric, with memory
S488A
Lordosenstütze Fahrer u. Beifahrer Lumbar support, driver and passenger
S694A
Vorbereitung BMW 6 CD Wechsler Provisions for BMW 6 CD changer
Lasse: Meyle tillverkar inte delar till BMW, o det är inga "märkesdelar" heller. Däremot påstår Meyle själva att deras delar håller minst lika god kvalite som original eller OEM tillverkade. Märkesdelar när det gäller "bromsar" är: ATE, Brembo & AP-Racing, finns så klart några till men då pratar vi i regel uppgraderingskit. Meyle är bra delar till bra pris, men ingalunda original.
Dawwe: det är inte bara det att de inte gärna vill sälja delar till lila bilar som retar dig? ;)
Lasse: Jag har fler färger än lilla i min bilpark, nämligen mörkblått, svart,grönt o rött :).
Meyle har några få delar till M-serien, typ styrleder.Bromsskivor till E36 eller E39 M har de INTE. Däremot har de skivor till M5 E34, köpte sådana faktiskt bak inkl belägg, de ligger så fint kvar i kartongen så, fram blev det Zimmermann, de ligger kvar i kartongen även de, o lär göra så i några år till.
Meyle är budget prylar i mina ögon, men med rimlig kvalite. Meyle tillverkar nog inte allt själv (tillverkar de något alls?) utan de köper väl in från leverantörer med, lite som Biltema, lägst pris vinner, o produkterna bär Meyles namn.
Säger inte att Meyle är skräp, men att kalla deras delar för original går inte. Då kan man lika gärna kalla allt som passar, o har rimlig kvalite, för originaldelar, o det är väl det EU vill...
När det kommer till chassiedelar som bärarmar o liknande, så köper jag alltid original till mina M, köper man från rätt BMW handlare så blir det inte ens dyrt.
Lasse: Den har KOMFORTSTOLAR och det är extra utöver sport. 16-9 skärm kom till modellår 2001 så varför nämna det? Alla Touring med M-Paket och navi har 16-9. Om man ska använder "det finns inga sportstolar som argument" kan man väl använda vad som helst som argument, typ den har takreling, jag gillar inte takreling eller något annat lika givande.

Oljepumpsbultar är inget problem på M62 B44TÜ, den saken är även överdriven på M60 då pumpen satt fast även på ett exemplar som rullat 31000mil utan kontroll (är det någon M60 som rasat pga att pumpen lossnat)?

oLA: Dålig trågpackning? På M60 har den aldrig varit dålig nog att behövas bytas annat än önskan att inte ha en limmad packning, är så dålig på M62?

Att den är inne i besiktningsperiod och framför allt haft 12äg har ingen nämnt, inte heller att man måste fälla in speglarna manuellt om man har ett trångt garage då S430 automatisk avbländbara/infällbara speglar saknas.

Det är en av 30st 540iAMT som finns i Sverige (av dessa är 12st sv-sålda) och detta är den enda svarta med grått läder. Det är dessutom en av 3st av årsmodell 2004 med M-paket i Sverige (totalt är det 13st), denna är den tionde sista 540iAT E39 överhuvudtaget och den näst yngsta i Sverige.

Priset är helt ok om den är i fint skick.

Mvh Stephan
Stephan: om du läser så ser du att jag skriver ju det, att det är komfortstolar? Absolut inget fel på dem, men de flesta föredrar sportstolarna och att man då kan använda det som argument för att diskutera priset. Det är ju inte en ny bil, utan en tio år gammal bil. Det är ju logiskt? Jag hade elstyrda komfortstolar i det extramjuka nappalädret i min egen, men tröttnade på att kasa runt på dem och har bytt till sportstolar. Jag sitter personligen mycket bättre i dem, det märks särskilt på långkörning.

Jag nämner 16:9 för att jag hade lust med det. Du kan ju inte vara åsiktspolis, försöka reglera vad folk "får" tycka här i tråden? Om du har problem med folks förslag till argument så föreslår jag att du släpper det och istället koncentrerar dig på att tillföra tråden och frågeställaren något konstruktivt, något eget förslag som kan hjälpa TS att förhandla om priset.

Automatiskt avbländbara speglar skyr jag personligen som pesten, beroende på att jag ogillar den gula nyansen i spegelbilden, att de lätt går sönder och att glasen är svindyra när man ska byta dem. Men det är ju - precis som t ex komfortstolar - en smaksak.

Dawwe: rätt ska vara rätt, jag hade tydligen fel där och du hade rätt. Jag beställde förutom kompletta bromsar, även ett effektsteg till kupéfläkten (det som felaktigt ofta kallas "fläktmotståndet"). Den kom från Schmiedmann, var Meyle och såg helt *identisk* ut med den gamla trasiga originaldelen - av den anledningen trodde jag att de tillverkade originaldelar - trodde inte att de bemödade sig att tillverka en kopia även till utseendet (bortsett från att BMW-märket saknades).

Jag är hur som helst väldigt nöjd med bromsdelarna - de är bra kvaliltet. De gamla beläggen var Textar som hållit fyra år - imponerande, men jag gav 1300 kr enbart för beläggen fram. Nu fick jag både skivor och belägg för 1200 kr - och efter ett halvår kan jag konstatera att de är bra - tysta och fina och dammar mindre än Textar.

TS: det saknas en knapp på AC-panelen.

Angående priset: det finns en ekonomisk "grundlag" som säger att priset är rätt om marknaden är beredd att betala, om det finns köpare. Om man själv bedömer sig relativt enkelt kunna sälja en tio år gammal 540 E39 som gått 22000 mil för 75 000, trots en del brister som t ex avsaknad av vinterdäck, ja då är priset rätt. Om man inte får köpare till begärt pris, då är priset för högt. Till syvende och sist är det en förhandlingsfråga. Personligen tycker jag den är alldeles för dyr.

Lycka till !
Lasse: Gula avbländbara glas har bara äldre E39:or med automatiskt avbländbara glas. Facelift har har normal färg. Så lätt går de inte sönder: 7år levnad för ett och original på det andra efter 12år är väl inte katastrof dåligt?

Föredrar verkligen de flesta sport framför komfort? Skulle en säljare köpa det argumentet eller bara uppfatta det som ett fånigt sätt att pruta?

Egna förslag på prutning? Ja: antalet ägare är många, sök efter rost på insidan av dörrar och innanför tankluckan, fråga om automatlådan har fått ny olja någon gång. Ta upp den på lyft för att kolla efter oljeläckage och övrigt man brukar göra vid bilköp. Att den är inne i besiktningsperiod, men inte besiktad skrev jag i det tidigare inlägget. Duger det?

Mvh Stephan
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Stephan, jag grundar detta på att min är trågpackning är dålig och att jag tvingats byta på mina tidigare BMW bilar. Självklart kan det vara så att det är ovanligt på V8.
Visst är det märkligt att den är så välutrustad men utan de avbländbara speglarna?
I E39 är jag säker att de flesta föredrar sport framför komfort. Detta eftersom det är mest yngre personer som ännu inte fått viktproblem eller problem med rörligheten som köper en E39. I E60/E61 är det nog precis tvärtom, tror jag, eftersom komfortstolarna i dem är så lyckade.

Jag tycker det är helt ointressant om en säljare skulle köpa ett argument eller tycka det var fånigt. Det är hans problem, inte mitt.

Som köpare är jag kung, och jag bryr mig inte en sekund om vad säljaren tycker om det - det är hans jobb. Dock skulle jag aldrig vara otrevlig, för mig handlar det om att övertyga säljaren att hans pris är för högt, så länge man kan argumentera hövligt för det.

Är han så trög att han inte fattar det - inte klarar av en diskussion, ja då får han behålla bilen osåld. Då är han i fel bransch. :)

När jag själv är säljare, så lyssnar jag alltid på argument från en köpare. Men om köparen försöker pruta UTAN argument (typ; sista priset kompis?) så gör jag förmodligen inte affär med den personen. Jag sätter ALLTID mitt pris lite för högt i annonsen, för jag vet att många vill förhandla, och jag tror alla bilhandlare gör samma sak.

Många gör det alldeles för svårt för sig anser jag - när det kommer till bilaffärer. Jag minns för ett par år sedan, när jag berättade för en bekant att jag kommit till Mercedes-Benz i t-shirt och skitiga jeans (jag skulle köpa delar till min SL) och bett en säljare att få låna nycklarna till en ny CLS som stod i deras hall. Det var inget problem och jag snackade rätt länge med den säljaren, men min bekant blev förvånad. Han sa: och jag som tar på mig kostym och frugan tar på sig pälsen, men de behandlar mig ändå som luft?

Det handlar inte om vad du har för kläder, utan om att vara artig och uppföra sig med självförtroende på ett sätt så att försäljaren känner sig bekväm. Att han förstår att du inte är en omständlig kund som ska hålla på och trassla med leasing och banklån, utan att du betalar kontant. Att vara på samma våglängd, så att både säljare och köpare känner sig nöjda.

Jag tror att jag skulle få loss den där bilen för 55, men jag är rätt bra på att förhandla tror jag själv. :)
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Omständig på grund av lån tror jag inte finns. Du drar nog inga fördelar på en bilfirma med att betala kontant så länge du är kreditvärdig för lån. Bilfirman tjänar rätt bra med pengar på just finansieringen.
Det har du nog rätt i Ronald. De tjänar ju rätt bra med pengar just på att ordna lån.
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Föstår dock hur du menar, lättare att sälja till kund som är smidig. Ska ha bilen men måste bara ha klart med banken först....
"I E39 är jag säker att de flesta föredrar sport framför komfort. Detta eftersom det är mest yngre personer som ännu inte fått viktproblem eller problem med rörligheten som köper en E39. I E60/E61 är det nog precis tvärtom, tror jag, eftersom komfortstolarna i dem är så lyckade.

Nja, det är betydligt fler E39:or som har sportstolar än komfortstolar i och med att det var ett så dyrt tillval så många har fått ta en E39 med sportstolar för första köparen inte haft råd med bättre.

Jag tycker det är helt ointressant om en säljare skulle köpa ett argument eller tycka det var fånigt. Det är hans problem, inte mitt.

Det är ju pinsamt att komma med argument som är löjliga, hade jag varit säljaren och en köpare hade kommit med argumentet, hade jag tagit upp att komfortstolar är mycket lyxigare och bättre och hade köparen framhävdat sportstolar ska det vara, hade jag sagt att bilen är fel för dig. Det syns ju klart och tydligt att den har komfortstolar. Det är som att komma och klaga på att den är svart, jag vill ha en vit.

Som köpare är jag kung, och jag bryr mig inte en sekund om vad säljaren tycker om det - det är hans jobb. Dock skulle jag aldrig vara otrevlig, för mig handlar det om att övertyga säljaren att hans pris är för högt, så länge man kan argumentera hövligt för det.

Ja i den världen du inte bryr dig om miltal, färg, utrustning och har massor av tid att köpa bil då är du kung. Annars är du absolut inte någon kung.

Är han så trög att han inte fattar det - inte klarar av en diskussion, ja då får han behålla bilen osåld. Då är han i fel bransch. :)

Då är det otroligt många som är i fel bransch...

När jag själv är säljare, så lyssnar jag alltid på argument från en köpare. Men om köparen försöker pruta UTAN argument (typ; sista priset kompis?) så gör jag förmodligen inte affär med den personen. Jag sätter ALLTID mitt pris lite för högt i annonsen, för jag vet att många vill förhandla, och jag tror alla bilhandlare gör samma sak."

Utmärkt att du lyssnar på argument. Men öhh den har komfortstolar klassar jag som UTAN argument:).

Vissa bilhandlare sätter ett fast pris som sänks efter 90 dagar om bilen är osåld. Så gjorde/gör Din Bil bland annat. Trots att de flesta vill pruta.

Mvh Stephan
De
607
Decoy_81

Jag gjorde en Lasse....... skit

Oj vilket gensvar, Kul :)

LasseSL500: Har sportstolar idag och sitter väldigt bra i dom, komfort har jag aldrig testat så jag kan inte uttala mig om dom.
Tack för alla tips och trix.
Såg knappen, tack!

Stephan735i: Och som jag hoppades kom Gurun in och redde ut ett och annat :)
Ägarantalet känns inte så jättekul, men jag tror att det är 5 st handlare och 2st e i samma familj så det får ju ner antalet brukare i alla fall.
Sedan e det ju konstigt att den inte e besiktad innan man lägger ut den för försäljning.
Aut backspeglar e inte så viktigt för mig som tur e. :)

En annan sak jag upptäckte var att det verkar som att firman säljer bilen för kunds räkning, alltså förmedling. Drar öronen åt mig lite då faktiskt. Får lite Linus bil känsla helt enkelt....

//m

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.