|
|
|
|---|---|
|
Ska imorgon köpa nya däck till min e39 523i touring. Har tidigare haft 235/45 R17. Butiken hade dock andra dimensioner. Det som fanns var 225/45 R17 eller 235/40 R17 racing-däck. Killen i butiken hävdade att racingdäcken var bättre då de skulle hålla längre, men är det någon här som har några tips till en okunnig på hur det kan påverka? Vad skiljer normalt ett racingdäck från ett "vanligt"? Jag undrar också hur dessa dimensions-skillnader kommer att påverka gentemot standard 235/45 R17. Jag byter till samma på alla 4 hjulen. Om jag fattat det rätt så borde det ge: 225/45 R17 - Mindre kontaktyta och friktion pga smalare däck. Lägre bensinförbrukning? 235/40 R17 - Lägre profil och därigenom mindre hjul. Kan ge starkare acceleration, men högre bensinförbrukning? Ser konstigt ut i hjulhuset? Hastighetsmätaren visar lite snabbare än faktisk hastighet? | |
| Hmm, efter lite eget letande hittar jag nu att racingdäck ska ha betydligt kortare livslängd (vilket "makes sense") pga mjukare gummi på kontaktytan. Börjar undra vem jag pratade med i butiken... Eller vad det var för fabrikat på alternativet, om nu det var ännu sämre... :) | |
| Vid riktigt hård körning håller racingdäck bättre än vanliga gatdäck, eftersom de klarar de höga temperaturer som då uppstår. Få kör emellertid så hårt att det inträffar. Vid normal körning håller racingdäcken sämre. Dessutom är komforten sämre med racingdäcken. Slutligen är det inte säkert att racingdäcken är lagliga vid gatkörning. Vad var det för racingdäck? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är väl inte ens nån idé att överväga racing på en 523 touring. 225/45/17 funkar. Har det som vinterdäcksdimension på 540. Dock visar hastighetsmätaren några kilometer mer fel än vanligt. 235/45/17 är rätt dimension, finns det ingen annan du kan vända dig till ? Handla på nätet ?? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Problemet är att jag behöver däcken snabbt då det nu är semester och jag för nuvarande har vinterdubben... 225/45 R17-varianten ska vara Sailun 130 tyckte jag han sa på telefon men när jag sökt på det så hittar jag inget, får kanske ringa tillbaka igen... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Gissningsvis. Kinadäck på en E39 är alltid en chansning när det gäller orundhet men de har ju blivit bättre med åren. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag köpte på nätet till vår e39 touring. 235/45-17 Michelin primacy 3 och leveransen gick snabbt till däckgubben som krängde på däcken. Bokade tid för montering samtidigt som beställningen. Var smidigt. Fick pröjsa dryga 6 papp monterat och klart. Leveransen tog väl ett par dagar tror jag det var, vilket jag måste säga är snabbt. Mvh Martin |
|
|
N, kolla blocket, brukar finnas massor med begagnat som passar e39. Hellre än bra uppsättning beggat kvalitetsdäck än nya kinadäck tycker jag. Var bor du? |
|
|
225 50 17 borde bli mer "rätt" rullomkrets. Dessa finns i ditt län: Länk |
|
|
Ärligt talat - fel dimension och kinaskräp.... Det brukar som sagt finnas rätt mycket begagnat till salu med bra däck! Racingdäck är som sagt anpassade för att köras så hårt att de blir varma och innan dess greppar de dåligt och slits snabbt - dvs. inget för gata! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok... Känns som jag får skjuta detta på framtiden. Hinner inte fixa det nu. Tack för hjälpen. | |
|
Byt däckfirma, denna verkar inte seriös! /Jonas |
|
| Nja. Var mer vad de hade inne på lagret... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.