AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.424

Problem med motorlampa 530 e39

Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
Hej har problem med att motorlampan lyser har även hänt att bilen dött någon gång utan anledning. De felkoder jag fått är p0171 p0174 p1083 p1085. jag byte bälgarna för någon månad sen för jag fick felkod p0174 och p0174 efter det bytet börjar luftmassemätaren att strula och jag fick felkod på den så den bytes mot en ny från schmiedmann och nu får jag dessa felkoder igen.. Några som har några tips?
da
26
dansol
F31 335Xd -16
E91 325da -10
E36 M3 3.2 Coupé -96
E46 328i ESS -98
Aixam City -18 😄
Sent svar...men med all säkerhet är det ena Lambdasonden, övre närmast kylaren! Jag har liknande felkoder och kommit fram till detta iaf. så bekräfta gärna om du bytt den el löst det på annat sätt....

/// DanSol ///
da
26
dansol
F31 335Xd -16
E91 325da -10
E36 M3 3.2 Coupé -96
E46 328i ESS -98
Aixam City -18 😄
Nja, reviderar mitt svar direkt, hittade mer svar...verkar vara bägge dina övre lambdor som gnäller!

Länk

/// DanSol ///
Vad får dig att tro att det är lamdasonderna?

Och hur stor chans är det att det är fel på båda.
Jag tror mer på fler luftläckor eftersom det är blandningskoder och drabbar båda bankerna.
Jag hade p0171 och p0174 som kom och gick och trodde även jag att det var luftbäljen så jag bytte dessa men lampan kom och gick.
Man såg även på diagnosinstrumentet att den sprutade in mellan 10-15 % för mycket bensin det lixom pendlade.
I mitt fall var det del # 17 den var helt sprucken bilen reagerade inte på stargas men det föll av i handen när jag tog i den.
Länk

Kolla även del 15 men den brukar vara svårt att ta bort.
Här är en bild på del 17. kostar 15 kr på bmw man ser att den är sprucken på bilden.
När du bytt den så borde din lampa släckas efter ett tag och även din bränsleförbrukning gå ned på färddatorn om det är den som är felet.
P0171 = går snålt på bank 1
P0174 = går snålt på bank 2
Dvs för mycket syre.
da
26
dansol
F31 335Xd -16
E91 325da -10
E36 M3 3.2 Coupé -96
E46 328i ESS -98
Aixam City -18 😄
Bra tips delorian!
Jag misstänkte lambda1 bank2 på min bil (inre övre) har bytt bälgar å sprutat startgas överallt, verkar tätt, dock ej kollat del 15 el 17!
Fick felkoder P0154 och P0155 först.
Bytte plats på dom övre lambdorna och fick nya koder, P0134 P1083 P0171.
Verkar som problemet flyttar sej med lambdan, alltså borde det vara den i mitt fall! Men i Henriks fall kanske det mer pekar på del 15 å 17 då...billigare ;)

/// DanSol ///
I ditt fall så pekar det ju direkt på lamdasonden, ingen aktivitet så de kan vara brott i den.
P0154 02 Sensor Circuit No Activity Detected (Bank 2 Sensor 1)

Read more at: Länk
Copyright © OBD-Codes.com

Samt p0155 som är förvärmningen, men då fungerar troligtvis sonden.

P0155
02 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 2 Sensor 1)

Read more at: Länk
Copyright © OBD-Codes.com

P0171 samt p0174 är blandningskoder och för att kunna lägga dessa så måste sonderna fungera de läggs eftersom värderna hamnar utanför dess reglerområde.
Dvs det kommer in för mycket syre och bilen kan inte kompensera med mer bränsle när den har nått ett visst gränsvärde och läggs koden och motorlampan tänds.
Ibland lyckas den reglera under längre tid och då släcks lampan, för att sedan tändas igen till slut blir det oftast permanent.
Följande koder är också för blandningen.

P1083: Fuel Control Mixture Lean (Bank 1 Sensor 1)
P1085: Fuel Control Mixture Lean (Bank 2 Sensor 1)

Därför tror jag att din Lmm är hel så jag skulle kolla den där pluggen byta den om den är sprucken, släcks lampan efter en kort tid så skulle jag sätta tillbaka den gamla.
Bara för att försäkra om att den är hel vilket den borde vara eftersom det inte gjorde någon skillnad.
Glömde bilden på pluggen sitter under insuget vänster sida i färdriktningen.
Länk

Lätt att se behöver inte montera bort något.
Min var sprucken och reagerade inte på startgas, med ökade bränslemängden syntes på instrumentet och det var hög förbrukning på färddatorn.
Hur har det gått med detta, trådskaparen kanske inte ens är kvar på forumet?
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
hej hade inte sett att jag fått svar men de där pluggarna bytte jag för länge sen med ca en månad sen. även provat en orginal lmm men problemet kvarstår!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.