AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.106

seg och slö e46 320

ma
36
mathias_e30
e46 320 touring -00
har lite bekymmer med min gamla e46a. märkt att den börjat vilja ha allt mer bensin mot vad den brukar. och att den är rätt slö på låga varv. kan även typ misstända när den är kall, aldrig när den är varm.

något som också är märkligt är att förbruknings mätaren ej går tillbaka till noll när man kopplar, utan sticker iväg uppåt 1l/100km.

har länge misstänkt tjuvluft, men kommit till den punkten då jag nästan kan utesluta det helt. har haft isär hela slangen mellan spjäll och lmm. de yttre bytte jag, och den innre (som brukar paja) var hel och fin. har även plockat bort plugganra i insuget mot torpeden. där upptäcktes att den större av dem var helt paj. den byttes och trodde att problemet var ur världen. men icke. bilen går precis som innan.

tog även bort kontakten till spjället och rengjorde de. (dock mekaniskt spjällhus på den)

ska tilläggas att stiften även är bytta för en vecka sedan utan någon som helst förbättring (ngk brk6equp)

soppatryck konstant 3,5 bar

får inte ett enda felmedelande på motorn med carsoft. endast dme/me - status ok.

så är det någon här som har något tips på vad man kan kika efter mer? för nu har mina ideer tagit slut.

funderar på om nästa steg blir en dubbel vanos reparationssats kanske? onödigt eller kan det vara de som spökar?

väldigt tacksam för svar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.