|
|
|
|---|---|
|
I ett svagt och förvirrat ögonblick köpte jag för nåt år sen en Renanult Grand Scenic. En lagom bucklig, rymlig och oändligt tråkig vagn importerad från Belgien med en liten liten dieselmotor. Efter många elfel men väldigt begränsade bränsleräkningar har vi klarat oss igenom första året hyfsat. Nu är det dock dags för byte av kamrem och då visar det sig att denna minimotor på 1,5 liter är helt okänd i Sverige. Första verkstan sa helt enkelt att det där behöver du inte bry dig om för den har minsann kamkedja! Körde nån mening från Belgisk servicebok i Google translate och nej det är minsann en lite rem nånstans där nere under det ilsket gula plastlocket som är allt man ser av motorn. Nästa steg en fråga till Bilia men där blir svaret att motorn inte alls finns i deras system. Dom lovade återkomma men inte hört nåt… Nån som mot förmodan har nån info om en 1,5dci motor från 2007 som i alla fall såldes i Belgien? Kanske tips på ställe på nätet där man kan hitta info om bilen baserat på chassinummer? (I bilregistret är den reggad som en Renault J19..) MVH/Dan | |
| Nåt sånt här kanske: Länk | |
|
Där har vi ju den, tack! Frågan är om man kan hitta nån verkstad som är villig byta om man kommer med sitt eget kit? Tips på nån i Stockholmsområdet kanske? (Ebay är fantastiskt hittade rätt låsverktyg till navkapslar efter 2 minuter på Ebay efter att ha spenderat en halvtimme på Bilia där det var helt omöjligt hitta rätt till min fina Renault) MVH/Dan |
|
|
Om ingen i Sthlm vill åta sig jobbet får du väl höra av dig hit: Länk Mvh Martin |
|
|
OK Svartbäcken Uppsala tog runt 3 papp (2,8 eller så) för att byta kamrem på min Twingo förra året... Tror inte de är så mkt dyrare på en 1,5-liters diesel :-) Grattis till en trevlig bil f.ö! Var jäkligt nöjd med min Scenic, gick inte att köra slut på den, så den byttes in på firma för 3500:-. En bedrift :-) |
|
|
I Sthlm kan du iof testa med Länk Mvh Martin |
|
| 1.5dcin är ingen ovanlig motor. Den rätta motorbetäckningen är K9K. Motorn introducerades 2001 och hänger med än idag. En mycket lyckad motor som bara blivit bättre och bättre efter uppdateringar genom åren. Sitter vanligtvis i kangoon men på senare år blivit det vanligaste dieselalternativet på personbilar. Förmodligen har det blivit omständigt att speca bilen rätt med tanke på att den var importerad för verkstäderna du talat med. Mvh Emil. | |
|
Hej, En lite uppdatering här - gjorde ett försök till med Bilia men dom vägrar svara på vad det skulle kosta(Finns massor av olika sätt att kontakta dom - telefon, mail, chatt men på andra sidan sitter samma samma människor som bara säger att dom ska återkomma men det händer ju aldrig) Pratat med en lokal verkstad här i närheten och han har lovat komma tillbaks med prisuppgift under dagen idag. Bra info om motorn LARDY - vad jag fattar har den dock aldrig sålts i Sverige till Scenic? |
|
|
Vad du än gör åk inte hit bara Länk |
|
|
Dani, den såldes nog inte i Sverige eftersom den skulle bli olönsam med tanke på volymförsäljningen av bensinmotorer på mindre bilar och skatterna som var då på diesel.. Men som Lardy skrev är det en "stor" motor utomlands, så delar finns det! |
|
|
@M34EVER - verkstan i första inlägget som sa att motorn har kedja var just Solna bilteknik! Fick svar från lokala meken på hörnet och ha sa att han inte kunde få tag på piratdelar till den motorn så priset med originaldelar inklusive vattenpump, kamrem och multirem landar på 8400.. Känns mycket men han sa också att bytesintervallet på min årsmodell är 16000 mil eller 6 år och med tanke på att bilen är kanske 5,5år och rullat 12000 så väntar jag nog ett år till! MVH/Dan |
|
|
Har du provat att beställa delar från Mister-auto.se som har sitt lager i Frankrike? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Du kan ringa till Benny (tror jag han hette) på Länk kan garanterat fixa delar till dig. Mvh Martin |
|
|
Tack för tips om delar! Plockar fram den här tråden när det är dags för bytet men med info från verkstan så skjuter jag på det nåt år(får se om jag fortfarande är Renaultägare då..) Bilia vaknade förrästen idag och ringde med ett prisförslag, 10500 skulle dom ha och det känns ju plötsligt ganska rimligt när skuttverkstan skulle ha 8500 MVH/Dan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.