|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
japp snart går flytten till swe, och med samband med det behöver jag en bra brukis och är ju svin kär i e61! Nu till problemet, jag har ju inte en blekaste hur det funkar i sverige med skatter av bilar osv, vilket försäkringsbolag ska man ha osv? Vet heller ingen vilken modell av e61 jag ska ha! har en budget på runt 130 tusen +-.. Jag ska kunna dra min E30 på trailer bakom så drag är ett måste.. ska man satsa på diesel eller bensin? kör i dagsläget runt 70 mil i veckan. hur ligget diesel skatten på en 520d eller 530d? hemma skulle man betala långt över 1000€ året för en 530D Snälla pumpa mig på information hur det fungerar i swe samt hjälp mig med val av bil och nödvändig info, lite har jag läst själv här på forumet :) MVH | |
|
Tror du får fler svar om du postar i 5-serie-forumet istället för här i 3-serie-forumet. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Motor är väl smaksak men en LCI (Facelift) tycker jag att du def ska satsa på. Mycket uppdateringar mot pre-facelift. Här är en pdf som förklarar skillnaderna (uppdateringar) i LCI versionen av E60/E61 2008 och framåt. Länk |
|
|
ja jo jag upptäckte själv mitt misstag att ja la den i 3- serie tyvärr.. ja beroende på vad skatten på att ha en D eller Bensin kommer ju mina val möjligheter ändra, som sagt i finland skulle bara skatten på bilen ligga på runt 1000€ ca. 8 000kr/år det har jag ingen lust med det, därför tänkte jag att jag kunna ha en svenskreggad e61 om skatten är lindrigare i sverige. men det står väl mellan 525 520d eller 530d Face lift var ett pra påpekande, Tack! |
|
| Du får desvärre ingen LCI för 130papp.. Kanske en f.d taxi med backad mätarställning :O Skatten på en 530d ligger väl runt 5500/år. På min 530i så betalar jag 2500/år. | |
|
jo nä, som sagt inget jag har tänkt på innan att det ska va facelift, egentligen det jag är ute efter är under 200.000 tusen km och dragkrok, icke automat, och hur är dom utrustade med nivåreglering om det går att lura dom på samma vis som e34, (sänka) admin/mod kan ju få flytta tråden till 5-serie.. |
|
| Sålde en 530D -08 sedan, automat, 18500mil sv-såld för 132' i februari iår. Den låg ute för 139' i minst 6veckor. | |
|
Marin: jo omöjligt är det inte, såg en liknande på Blocket för någon dag sen för 80.000kr, dock var den norr om kiruna men värt att hämta ändå! Hur tyckte du bilen var att köra? vad kosta skatten? service kostnader ? |
|
|
Tipset är att betala lite mer för en bil med rätt historik och utrustning. Dragkrok är inte så vanligt men inte så dyrt att eftermontera, ca 5-6tkr (dragkrok på blocket). Motormässigt så tycker att 6-cylindrigt, 525d eller 530d. |
|
|
More, jo absolut! dock tror jag i nuläget att strax över 130 får va gränsen, är en just uteximerad 20åring så :) men som sagt hur är det med just skatten på dem? och vilket försäkringsbolag ska man ha? tacksam för svar på dessa punkter :) |
|
|
Skatten uttryckte ja mig lite lätt om ovanför, du kanske var så exalterad så du missade de ^^ Ja bytte nyss till länsförsäkringar och fick ner kostanden nåra tusenlappar. Det är inte gratis att äga en lite modernare bmw för yngre.. Fyllde nyss 23 själv men så länge jag har fast jobb så är de ingen fara. Snart blire M5 när man bli "gammal" ;) |
|
| Såg att det stod 130 000 kr. Har du räknat på vad skillnaden blir i månadskostnad ifall du köper en bil för 170-180 000 kr? Tror inte det blir någon jätte skillnad. | |
|
T-far: hehe jo en m5 skulle inte sitta fel :) och såg det där med skatten men ville ha en bekräftelse till :) More: det kan f*n va så :) du tänkte på pengar till banken då eller? |
|
| Nope! M5 eller nån turbomatad idiotbil :) Skatt e inte så svårt att kolla upp.. jag jämförde bara med min kompis 535d e60 och den ligger på ca 5700.. En -06. Skulle knappast tro att de skiljer så våldsamt på 530/5 e60 emellan. Försäkring på oss under 24-25 så bör man räkna som MINST 15k, för en hel. Halv runt 7 som minst. | |
| Okej, vad ingår i en "halv" försäkring? du märker att jag är helt grön på svenska systemen, lixsom bilprovning... hallå va fan är det ;) | |
|
Ang försäkringar så kan de kosta jättelite eller jättemycket - jämförelsesajter finns t ex insplanet. Med din ålder blir det nog snarare tyvärr mer än mindre. Om du skirver bilen på någon äldre kan försäkringsbolagen bli kinkiga vid skada - försäkrare ska vara huvudsakliga brukaren. Försäkringbolagen har tröttnat på att gamla tant adga 85 år kraschat sin värstingsporthoj i 250 blås igen om man säger så :-) Trafikförsäkring är obligatoriskt för alla och täcker "den andres" kostnade om du vållar en olycka men inte ett öre till dej för din skadade bil. Halvförsäkring är trafik + i princip brand, stöld och glasförsäkring för din egen bil Helförsäkring täcker även dina egna skador på din bil som du själv vållar. Viktigt att kolla hur länge motorförsäkring gäller - brukar ta slut vid 8000 eller 10000 mil. Kan vara annorlunda för importbilar. Ibland krävs larm och startspärr för importbilar och/eller nyckelomkodning. Sen kan du plussa med djurkollisionsförsäkringar, brukar bli billigare om du väjer att ingen under 25 år ska köra bilen men det funkar ju dåligt för dej. Väljer du högre självrisk brukar månadspremien gå ner lite. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Bilprovningen är numera till största delen privatiserad. Nyare bilar behöver inte besiktas, äldre vartannat år och ännu äldre varje år. Då kollas diverse punkter som har med säkerhet och miljö att göra: Bromsar, avgasvärden, belysning, hjuluphängning/fjädring/dämpare, rost i bärande delar, airbag-lampan får inte lysa, miltalet måste vara rimligt jämfört med tidigare men det kollas inte något som har med t ex motorprestanda att göra. Att köra obesiktad bil ger körförbud men man har många månder på sig att göra sin besiktning. Kostar om kring 300 kr nuförtiden. Anmärkningar ges som 1,2, eller 3. 3 är omedlebart körförbud, 2 innebär fixa och besikta om inom en månad - vissa verktäder är ackrediterade att "släcka tvåor" så du slipper ett var v till besiktning om du låter en sådan verkstad fixa. 1 innebär fixa snarast dock innan nästa besiktning. Jag tycker det är en bra och objektiv koll av bilen men önskar att de kunde kolla lite mer saker som jag har svårt att kolla (motorns skick) och det finns tilläggstjänster att köpa för detta. Vet att många irriterar sig på just airbaglampan numera då det ibland kan vara mindre fel som ger onyanserat dyra reparationer. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
325cabrio: okej tack! då fungerar det likadant hemma! dock har vi självrisk på 150€ och motsvarande eran halv försäkring ingår bara det obligatoriska men mot tillägg på 90€/år så har du brand/hjort/stöld och gratis bärgning.. Vad tycker ni om denna: Länk Den har ju inte drag och är automat, men priset verkar ju skit bra :) |
|
|
Ärlig annonsör iaf som listar felen. ------- //Lövet |
|
| Det var ju dock en hel del kända defekter som du måste lägga tid och pengar på att fixa till. | |
|
jo dock är ju hobbyn att mecka så :) men snegla lite på den här dubbelt dyrare Länk och man vill ju absolut ha med MK fälgarna! Nu är det ju 2 månader kvar innan jag flyttar så hinner ju komma ut mycket nytt tills dess! men känns som 530d är enda alternativet så man inte blir besviken på draget efter några mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.