|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har äntligen efter 3 år fått min bil körklar och godkänd av besiktningen men nu vill den tyvärr inte starta, startmotorn går fint och gnista de har jag. Jag har bytt: Tändstift, rotor, fördelarlock,bensinfilter, tempsensor, btr, och satt i en ny backventil då jag misstänkte att den tappa soppatryck för någon vecka sedan, (då den endast var svårstartad) Igår tog jag upp pumpen ur tanken och den är stendöd, beställde en "universialpump"från motornord. Om detta inte löser problemet så börjar jag bli rådlös, kan någon berätta vart jag hittar bränslepumpsreläet och om det finns något vettigt alternativ till original huvudpump (den kostar ju 3,700kr) | |
|
Vad är det för årsmodell på din E24? Oftast sitter bränslepumpsreläet på framsiden (mot fronten) av säkringsboxen). /Johan |
|
|
Huvudpump hittar du för runt 1000-lappen på bland annat Ebay om det är Bosch du vill ha. Andra lite med okända märken kan vara någon hundralapp billigare på samma ställe. 3700kr är hutlöst, men de mesta av E24 prylar börjar bli väldigt dyra på BMW efter prishöjning. /Johan |
|
|
Johnor: kanon ska se om jag hittar reläet där, min är en 85a. Novis som jag är, hur kollar man att det funkar samt finns det något som identifierar reläet? Som jag nämnde köpte jag en universal in-tank pump från M .N (walbro gss342) den ska klara upp till 500hk och pumpa 255liter i timmen, borde det inte räcka med den så att jag kan koppla bort huvudpumpen helt? Om de nu skulle vara fel på den också? Tack!! |
|
|
Om den pump du satt i tanken får ström och fungerar behöver du ed största sannolihet inte den "vanliga" tryckpumpen som sitter utanför tanken. Konstigt att du hade en pump i tanken om du har en 85:a, har du katalysator på din bil? Vad jag vet så kom förpump i tanken först på facelift E24, d.v.s., 88 och 89. Reläet kollar du genom att plocka bort höljet och kolla om det drar då du slår på tändningen alternativt kolalr om pumpen får ström då tändningen slås på. /Johan |
|
|
Spännande, jag har ingen katalysator? Tack, jag får pumpen imorgon så till helgen fungerar förhoppningsvis bilen om inte reläet är trasigt, men de borde ju vara helt då bilen bara var svårstartad för någon vecka sedan? Hoppas på pumpen, för sen återstår bara reläet, Lamban, läckande spridare, eller har jag missat något ? |
|
| På (fd) min 84 startade inte pumpen för att givaren (Länk inte funkade som den skulle. | |
|
Grym&Elak där ser man , min pump tvångskörde jag direkt på batteriet utan framgång, och när den dog helt har den förhoppningsvis skapat någon form av vakum till huvudpumpen, men vi får se ska hämta min nya pump idag och snabbmontera den så får vi se vad som händer. vet ni vilka kontakter i bränslepumpsrelä-sockeln man skall kortsluta för att köra pumparna på tändningen utan att behöva köra på startmotorn? |
|
|
30 och 87. Johan |
|
| ok, lycka till och meddela hur det går :-) | |
|
Bilen är igång efter många och långa försök på startmptorn:), men tomgången är ojämn när motorn blir varm och bilen verkar fortfarande tappa bränsletryck snabbt. Om jag stänger av den och startar den inom nån minut startar den på första varvet men om jag väntar 5 -10 min så är det finito igen... Vad kan de vara måste vara fel på bränsletrycket? Vad kan det vara, börjar bli less.. |
|
|
Hej, Låter som en givare som ger fel värde, och du hade ingen katalysator sa du, defekt syresensor ger dessa symptom. Annars tippar jag på någon sensor som ger fel värde vid varm. Johan |
|
|
Nu har jag besökt liket igen, tot stendöd för nu har jag ingen gnista. 12v fram till tändspolen men den är död. Kan det ha varit tändspolen hela tiden som spökat? |
|
|
Hej igen, Vill bara meddela att problemet var ett trasigt "main relay" som sitter bredvid bränslepumpsreläet:) nu rullar 635an med förbikopplat relä tillsvidare då det inte fanns något i Sverige enligt bavaria Solna, om någon har ett fungerande liggande så får ni gärna skicka ett pm. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.