AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.697

vindrutetorkare bak: varför kan jag inte få ut drivmekanismen?

6
Löfa
325 touring -04
Försökte ta ut drivmekanismen enligt den mycket vra beskrivningen som finns i "gör det själv". Alla steg gick perfekt tills jag skulle trycka ut hela mekanismen. Den gick inte att rubba. Hur kan det komma sig? Finns väl bara en mutter som håller fast den?
Vidare ska det gå att röra den del som fjäderknappen sitter på (dvs den lilla knappen som hakar i själva motorn) när rutan är öppen?
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jo, enligt all gällande teori ska den gå att trycka/knacka nedåt.
Fast då är det som jag upplever ett närmast drömscenario där den är nogsamt rengjord efter varje vintersäsong. I praktiken brukar korrosion ha hunnit sätta in på dessa rörliga delar ganska snabbt. Vintern är hård mot bilens baksida.

Ja, den du beskriver är ju mekanismen, och den ska gå att röra. Min stannade och satt nästan helt fast - jag kunde med en hel del muskelkraft röra den, men i ditt fall verkar den ha fastnat helt.

Jag har själv en del trådar om detta, för mitt fall var nog ett av de värre tyvärr... du kan läsa lite om äventyren i t.ex. dessa två:

Länk

Länk

/Sb.

6
Löfa
325 touring -04
Tack för svar! Känns "skönt" att man varken är helt ensam eller helt korkad.

jag ska köra med 5-56 ett tag till och jucka fram och tillbaks...men som sagt, den sitter nåt så galet hårt fast...fattar inte hur den kan fastna mot en glasyta på det sättet...

är det bäst att köpa en ny mekanism på nätet eller kan man hämta upp den i butik i stockholmsområdet?

tack igen!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Nja, det är en kombination av krafter som håller kvar det hela, så mycket kom jag fram till. Nu var ju egentligen min tanke från början att ta ut axeln bara, men det var ju bara att glömma. Så i mitt fall blev det samma sak som det du verkar jobba på - d.v.s ta ut hela mekanismen.

Det betyder att mekanismen måste ut igenom hålet i lilla handtaget med microbrytaren. Den lagring som mekanismen löper igenom, genom handtaget alltså, var av aluminium. När mekanismens aluminiumgods får gro igen tillsammans med handtagets lagring i aluminium under X antal vintrar så blir det i det närmaste en svetsfog. :-/

Det var en del konfunderingar i min tråd(ar) vad jag höll på med, men jag tror inte de som tyckte jag var lite korkad fattade hur hårt det satt. För jag tvangs som sagt att såga upp mitt handtag.

I alla fall, om man tittar på ett nyinköpt handtag från 2013 så ser man att den aluminiumlagringen som mekanismen löper igenom verkar BMW ha tagit bort, den är i ett stycke nu, i plast istället.

Mekanismen kan som sagt inte vridas, det sitter klackar i stålet i mekanismen som håller den i glaset, och en annan kraft som påverkar (i mitt fall) var att själva handtaget var fullständigt orubbligt också, detta eftersom dess gummipackning etsat fast mot glaset. Så ja, jag fick såga/borra.

På den här bilden kan du se hur gamla mekanismen såg ut. Den uppsågade "ringen" till höger i bild är som sagt lagringen mellan mekanism och handtag. Jag var som sagt tvungen att ta mig igenom den också för att få loss det, och därmed kunna få ur mekanismen.

Länk

Om du tittar på denna bild ser du hur det nya handtaget med den nya mekanismen ser ut:

Länk

Och så jämför du med hur det som sagt såg ut när den gamla satt monterad:

Länk

Vad gäller inköp så knallade jag bara in på Bavaria i Solna. Tror inte jag hittade nåt vidare värst billigare på nätet.

/Sb.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.