AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.261

Motorn med minst bekymmer och problem?

Hej.

Jag tänkte köpa en e91 och jag velar mellan olika motoralternativ. 325i, 330i verkar ha en allvarligare form av tickande problem som är vanlig (allvarligare än 335i motorns). Det verkar inte heller höra tickandet för än det är vinter heller. Olyckligtvis är det sommar just nu :-).

-330d orkar jag inte med swirlflapsproblemet/demontage
-325d är överprisad och ovanlig, det är nog bara glömma.
-320d är ofta snik och överprisad.
-Jag vill ju egentligen ha en sexa och tidigare 320i har bara 150hk, det är bara glömma.

-320i 170hk är nog minimum.
-Vilka årsmodeller bör jag titta på?
-Vilka motoralternativ är säkra val?

Hjälp mig hitta en bra bensinare? :-) Tack!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag hade inte oroat mig så mycket över BMW´s motorer, det finns svagheter i alla motorer och att nätverken kring BMW som t.ex det här forumet Autopower lyft fram dem är väl inget negativt? Det är få märken det finns så stort nätverk och så mycket kunskap kring som BMW men nackdelen är att det ofta framstår som om märket har mycket problem när man läser på, bara för att problemen diskuteras på ett annat vis.

Att Volvo´s D5 har drabbats av både kamremshaverier i förtid och problem med topplocket känner färre till, att Toyota´s fyra har ett felkonstruerat topplock och bultar till detta som släpper men bägge betraktar många som skottsäkra och visst risken för problem är väldigt liten. Men när ett fåtal BMW i förhållande till antalet sålda bilar tappar sina Swirl flaps tas det upp på forumen i en annan omfattning och vips så är många rädda för att köpa en BMW diesel...

Med 325d det vill säga treliterssexan på 197Hk så duckar du för problemet med Swirl flaps så den kan nog räknas som det säkrare valet, men jag hade inte varit rädd för varken 330d eller 335d med förstärkta spjäll vilket kom 2004 och ännu en gång 2006 vill jag minnas?

25i/30i N52 av tidig årsmodell hade ett problem med tickande som främst drabbade den mindre motorn om jag minns rätt, men är det så vanligt? En bekants 525i E61 med tidig N52 under huven är fullständigt knäpptyst i alla fall...

25i/30i med N53 hade sina barnsjukdomar på bland annat givare och spolare men det är en trevlig och snål motor, som finns kvar i produktion än även om klagomålen tystnat. 35i N54 hade sina rasslande aggregat och bränslepumpar som gav upp, bägge har också uppdaterats och hittar du en bil åtgärdat på garanti är risken för problem mycket mindre.

320i med N46 och 150Hk såg jag att du räknat väck, det är lite synd för motorn är rätt trevlig men jag håller med dig det finns mycket roligare motorer att välja från BMW. 320i N43 med 170Hk och framför allt 320d med N47 verkar dock vara de minst säkra valen i och med deras problem med kamkedjebrott?

Jag hade siktat mot en bil med bensinsexa i din situation och eftersom många ägare vittnar om att N53 har en härlig karaktär samt låg förbrukning hade 330i 272Hk lockat mig. I fallet E90/E91 är det då årsmodell 2008 och framåt som gäller, lycka till med sökandet efter en ny bil. :)

//Bjersér
Tack för en utförlig förklaring!

Jag ska se om jag kan hitta N53. Verkar knappt finnas e91 med N53 325i/330i -08 och upp.
Så du skulle föredra N46 320i 150hk framför n43 320i 170hk? Jag ska titta på 150hk igen. Få med automat dock. :-(

Jag letar främst i prisklassen <140k. Dieslarna är för dyra. Jag kör inte in den prisskillnaden.

Kommer från en nysåld 335i e92. Jag inser lite att jag inte nödvändigtvis kan få en önskvärd N53 sexa i den här prisklassen.
Jag vill dock definitivt inte har strul. Så då kanske en N46 320iA är mitt sista hopp?

// Nyans
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag tror inte jag hade varit orolig över någon faktiskt utan hade varit lika nöjd med en N52 som N53, fyran N46B verkar pålitlig den bygger vidare från N42 och N46A (Sitter i äldre karosser än E90) som hade lite respektive lite mindre svagheter men de verkar vara åtgärdade.

Och om N46B krånglar verkar lite oljeläckage från ventilkåpspackningen (främst runt vakuumpumpen) vara det vanligaste felet, N43 är både piggare och betydligt snålare en bekants 120i E88 hade riktigt roliga prestanda och en förbrukning som fick många diesel att skämmas.

Men problemet med kedjan på N47 (diesel) hade gjort mig osäker på den tills det finns lite mer fakta i ämnet, och även om N43 inte har samma konstruktion har det hänt att även dess kedja går. Otur eller ett liknande fel som N47, vem vet?

Det är trots allt här i Europa diesel är så populärt, andra marknader föredrar fortfarande bensinmotorer och i Asien är 320i rätt vanlig på grund av skatteregler.

Letar man sig in på asiatiska BMW-forum med hjälp av Google Translate, ibland från länder där jag lite fördomsfullt trodde att folket använde mopeder och åsnekärror för det mesta, hittar man inte mycket skrivet om några kedjor men en del om äldre BMW-fyrors oljeläckage och VHV t.ex.

Men en BMW gör sig bäst med sexa så i din sits hade jag siktat mot en N52/53, även om den förra så skall få ticka lite i värsta fall. :)

//Bjersér
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Har en 325 E91 -05. Hur tyst och fin som helst. En kollega hade en 325i 06:a som inte lät ett dugg den heller. Just for your info så att säga
Köpte en karmosinröd e91 320i -10 i dag! N43 motorn verkar gå fint vad jag kan se, men tror ni att jag för säkerhets skull låta BMW kolla om kedjan är OK? Det är det enda jag oroar mig. Automaten är hur smidig som helst!
Uppdatering:

Direktinsprutaren dog för tre veckor sen på cylinder 4. Bytte den. Strular igen nu. N43 är skräp tydligen.
Det blir en N52 nästa gång.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.