|
|
|
|---|---|
|
Vet att det är ett BMW forum men ibland måste man häda! Är T5:an 2005- en bra familjebil? 260hk modellen dvs.. Hur är dem i drift, håller motorn & lådan? Kan tänka mig att den är eventuellt är dyrare än tex en 530 av samma årsmodell i drift & reservdelar eller går det bra att hitta sånt på tyska ebay också? Finns det några kända problem med dessa (Rost, vibrationer i drivlina, elfel) /Janne | |
| Köp en 2.5T och polestar trimma till 250-260 lagliga hästar för c:a 7-8000 kr (godkänt från försäkringsbolag). Billigare, samma prestanda och massor med mer att välja bland. | |
|
Hade den äldre 250hk (03) under knappt 4 år och var mycket nöjd - en närapå perfekt familjebil. Enda nackdelen var att den inte var särskilt kul att köra trots prestandan. Både servicekostnader, reservdelar och framförallt försäkringen var låg. Bensinförbruknigen låg på mellan 0,9-1,1 när jag körde blandat. Hade också tankarna på en 2.5t men en av fördelarna med T5 är att de ofta är nära på fullutrustade med xenon, stora stereon, skinn etc. |
|
|
Några saker jag gärna vill ha är dragkrok, xenon, elstolar, helskinn/läder, PDC, navi... Lågmilare ~10k eller en billigare 18k milare med ny kamrem? Hur är deras business plus, momentum och summum paket? Blir inte klok på dem Är det nyckelavstängning på airbag i fram på samtliga V70? |
|
|
T5 motorn på 260hk är en pärla med samma turbo kkk24 eller vad den heter som Rn och mycket trimvänlig dessutom. |
|
|
Nyckelavstängning krockkudde är inte standard på V70N. Utrustningarna för resp årsmodell finns här: Länk Länk |
|
|
Jag hade nyckelavstängning av airbag i min s60 t5 -05 och tror det är samma på v70n. Motor och växellåda är skottsäkra och den 6vxl manuella lådan är riktigt bra. Är ingen MB eller BMW så inga särskilda rostproblem på kaross ;) Du kan dock kolla så att ena staget på bakre avgasupphängningen inte rostat upp. Känner du minsta glapp i drivlina så kan det vara bussningen i övre motorfästet som behöver bytas eller själva navbulten som lossnat (de byttes ut mot annan variant). Min hade gått 18' mil när jag sålde den, varav 9' mil med trim, och var fortfarande väldigt tight och fräsch i drivlinan. På vissa exemplar har grenrörspackningen gett med sig. Går du upp i steg3-trim kan eventuellt tryckrör och slangar ge med sig efter ett tag pga det högre laddtrycket (uppåt 1,4-1,6). 996turbo |
|
|
Finns mycket listat på Volvo forumet över småsaker som slits mm på en V70 samt T5. Några "skitsaker" är Hjul-lager exvis som är en klen konstruktion på V70 mfl modeller. Kostar vid självbyte ca 1500-2500kr (SKF). Nedre motorstag blir sletet med tiden tack vare vridmomentet och tung högerfot. Pris runt 500kr Övre motorfästet likaså,runt 500kr. Glappande krängningshämmar stag fram och bak ganska vanligt,men billigt att åtgärda/byta själv. Sen lite andra ej verifierade saker..... Pågår lite trådar om ojämn motorgång mm på Volvo forumet. Vad detta beror på är högst osäkert,men det verkar som endast de bilar med Automat låda är drabbade och vissa teorier om någon plåt på svänghjulet som krånglar och ger fel signaler till vevaxel-givaren? Men detta är högst osäkert som anledning. Annars är V70 ett synnerligen bra familjebils alternativ och med en T5a under huven finns prestanda så det räcker. Upplever dock att 2,5T är roligare att köra där bottenvridet finns från start och där man oftast är med barn i bilen ! T5ans motor har mer prestanda än vad bilen/karossens klarar av när vägen svänger,för det är en motorvägs bil och inte en Nürnbergs kaross ;) |
|
|
Alex84 >> Jag håller inte med om att 2,5t är roligare att köra än T5 från -05 pga bottenvridet. Jag har inte kört tidigare T5or fram till -04 så jag kan inte jämföra med dem. Från -05 är T5an 6vxl och bara den kortare utväxlingen gör att den känns rappare än äldre T5or. K24-turbon har också snabbare spool-up. Jag har testat och mätt rätt mycket och inte i något interval leller segdragning på höga växlar, inte ens chippade 2,5t, är snabbare/piggare än T5 från -05 och framåt. Möjligen upplevs 2,5t som starkare mellan t.ex. 1000-1500 varv? 996turbo |
|
|
@SotaM: Saknar erfarenheten av T5 from -05 så där har jag inte testat skillnaden mellan T5 och 2,5T ! Men är Nyare T5 motorn bättre i de lägre registret,ja då är den helt klart det bästa motorvalet :) Den T5a jag ägde var en -01a,dvs 250 hkr varianten med "spagetti-spjället". Den va inte direkt seg under 2500 rpm,men inte heller rapp förrän man hade 2500 rpm på räknaren. Däremot när varvet närmade sej 3000 rpm så började saker hända med besked :) Sen vad gällande chippningar så ryktas det om att man visst kan få likvärdig effekt påen 2,5T som en T5a,men att vxl-lådan inte är den samma i 2,5T som T5an då någon hylsa på växellådan är klenare i 2,5T mot T5an och den inte pallar vridmomentet och havererar ? En sista sak jag glömde nämna är just växel-lådan... bland kärvar ingående axeln (splinsen) i kopplingen och gör låda trögväxlad vid stillastående och kall bil. Detta löses genom att fetta in denna axel som löper lättare genom kopplingsnavet och inte rostar fast ! Enkel men dyrt att åtgärda då Verkstäder tar mellan 7-12000kr för jobbet beroende på om man byter kopplingen eller ej. |
|
| Jag ägde en 03 T5 för några år sedan. Riktigt trevlig bil minns jag. Dock ett stort minus som gjorde att jag sålde den, baksätet är på tok för litet. Förstår inte hur andra får plats med barnstolar och liknande. | |
|
Kontrollera vevhusventilationen. När den blir igenkleggad så fryser det på vintern och det börjar läcka mellan motor och växellåda. // Erik |
|
| Är inte oil-sludge problemet mer drabbad hos Saab 9-5 än T5? | |
|
Jo, 9-5 är mycket värre drabbad, den har dessutom katalysatorn mitt under oljetråget så oljan blir ju jäkligt varm, vilket ju inte är helt optimalt ;) Jag fick läckage på min s70, men såg det i stort sett direkt, böt alla detaljer till vevhusventilationen och läckaget upphörde. Egentligen så ligger väl alla bilar som går korta turer i farozonen för detta? // Erik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.