|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Bilen ser fin ut på pappret. N54 är skramliga motorer överlag. Det finns en massa mer eller mindre enkla sätt att åtgärda skrammel från wastegates men det kommer nog tyvärr tillbaka. Det är spel i wastegates. Kolla om den har senaste mjukvaran som skall öppna båda WGs (inte bara främre) när bilen inte har last. Du bör få lite sämre respons med nya mjukvaran pga detta dock. Vissa tunes har också "skrammelfix" om man verkligen vill göra något åt det. Se det som att bilen nästan är en sportbil och de väsnas och skramlar ofta en del men sätt det på prutlistan! Min hade fått bytta turbos (pga skrammel) på garanti. Det är dock spel i de nya också. |
|
| Såg verkligen snygg ut invändigt och prestanda kan man knappast bli missnöjd med!? Hoppas det ordnar sig med affären! | |
|
235 tkr verkar mycket för en nästan 6 år gammal bil Med 8000 mil. Vad kan den ha kostat ny? 550 tkr? Efter 3 år med 6000 mil på mätaren borde den stå i 275. Nu med 2000 mil till borde man dra av minst 60 tkr till. Förslag på bud: 210 tkr |
|
|
Hej. Jag ringde upp ägaren till bilen igår och förklarade vad felet är. Han sa då" det är redan bytt". Detta hade han papper på, och ljudet har varit där sedan reparationen. Bmw bytte detta på garanti sa han när bilen gått 7500-7700 mil. Men jag bad han lämna in bilen idag ändå för en efterkontroll. Jag tänkte ringa verkstaden idag och höra deras version. Hur ställer ni er till att både turbo och wastegate är bytt, men att det fortfarande låter så högt. Ni nämnde något om ljud som kan uppkomma efteråt, hur vanligt är detta? Kommer ljudet bli värre med tiden? Hur hade ni ställt er i denna situation? The sound from a big M :) |
|
|
Bilen har INTE senaste mjukvaran. Den hade han inte uppdaterat pga bilen tappar effekt, vilket stämmer om jag förstått detta rätt! The sound from a big M :) |
|
| Mina turbos byttes vid 9000 mil. BMW byter bara hela turbos med WGs monterat. Mjukvaran gör inte att man tappar effekt bara lite respons eftersom WG måste stänga innan på båda turbos innan de börjar ladda. På "gamla" mjukvaran så är bakre turbon stängd redo att ladda och är det då lite spel i WG armen så skallrar "locket" i turbon tills tryck kommer som trycker den mot öppningen. Sedan kan själva armen skallra, tror det sker på min motor. Inget farligt, lät värre på din video. Jag bryr mig helt enkelt inte om dessa ljud då de låter i harmoni med resten av knattret från spridare, solenoider m.m. =) | |
| Mina turbos byttes vid 9000 mil. BMW byter bara hela turbos med WGs monterat. Mjukvaran gör inte att man tappar effekt bara lite respons eftersom WG måste stänga innan på båda turbos innan de börjar ladda. På "gamla" mjukvaran så är bakre turbon stängd redo att ladda och är det då lite spel i WG armen så skallrar "locket" i turbon tills tryck kommer som trycker den mot öppningen. Sedan kan själva armen skallra, tror det sker på min motor. Inget farligt, lät värre på din video. Jag bryr mig helt enkelt inte om dessa ljud då de låter i harmoni med resten av knattret från spridare, solenoider m.m. =) | |
|
Jag hade varit skeptisk i ditt läge. Min bil lämnade jag in för turbobyte, det var ca 1 månad sedan. Då fick jag se de gamla och de nya. Helt annan konstruktion på de nya som gör att det inte slits på samma sätt som de gamla gjorde, varför missljud på de nya inte kommer att uppstå. Har han bytat men ändå fått missljud så har han fått den gamla sortens aggregat och då är det lika illa nu som innan byte. Missljudet låter inget skoj, och ovanpå det blir materialet i länkarmarna på aggregaten med tiden HCF-utmattade och du kommer att få ett brott. Det lär inte hända än på ett tag men det kommer att hända. |
|
|
Lite mer info om bilen efter testet i fredags. Handbromsen är justerad, bromsbackar bak och belägg är bytt. Enligt mekanikern där bilen var inlämnad så var ljudet helt normalt på denna bil/motor. De hade kollat turbo och WG. Jag spelade upp filmen för den Bmw-mekanikern där min familj lämnat in sina Bmw bilar. Hans spontana reaktion var att han ej hört något liknande. Det var inget missljud från kamkedjan men han sa att han aldrig skulle köpa en bil som lät så. Jag ska försöka provköra en annan 335 i veckan för att kunna jämföra The sound from a big M :) |
|
|
Igår fick jag tag på firman där ägaren till bilen påstår att turbo och WG är bytt "Bendt bil i halmstad". Den ända träffen de fick på LJS434 va att de hade gjort ett garantijobb när bilen gått 7200 mil och bytt högtryckspumpen. Är det så att ägaren inte har någon koll? Det spontana intrycket jag fick var att han inte direkt var någon mekaniker hehe. Eller är det något lurt med hela affären? vad tror ni? Jag ska kontakta ägaren idag igen för att höra hans version. The sound from a big M :) |
|
| Sluta fjanta hit o dit. Är du intresserad av bilen, boka tid på en BMW verkstad och be dom kolla igenom bilen. Kostar nån tusing, men det kan det väl vara värt? | |
|
Bendt Bil är en bra firma, de sålde min bil ny och är en auktoriserad BMW-handlare. Den handlaren har även bytat min högtrycksbränslepump och injektorer på garantijobb. Det verkar som att ägaren inte har någon koll. Det är inte hela världen om inte dina turboagg är bytade, du kan lämna in det som ett försäkringsärende så länge du har maskinskadeförsäkring kvar. Dock måste du då ha kört bilen >500 mil eller ha ägt den längre än ett halvår för att inte försäkringsbolaget ska yrka på konsumentköplagen. |
|
| Borde man inte kunna ta det på den tidigare ägarens försäkring innan man gör ett ägarbyte? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.