AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.968

Bmw E32 735I Kylarproblem.

Mz
8
MztE32
735IA E32 -91
Hej poweruser!

Jag har ett problem med luftningen på min E32:a.

Jag häller i vatten i expansionskärlet, det läcker inget eller något och sjunker inte då i nivå men så startar jag den och har den i 45graders lutning.

den har då blivit varm och det kokar, Jag stänger av den, pyser ut massvis av luft från avluftningsskruven på termostathuset.

när all luft har sugits bort så stänger jag avluftningen, efter ca 20-30 sekunder så drar det till ett jävla sug och all vatten från expansionskärlet försvinner så det är tomt i expansionskärlet.

Fyller på igen så det är fullt med vatten, väntar och kollar om det kommer ett sug till men då står det kvar i samma nivå.
gör samma procedur men händer samma sak.

Antar att eftersom det försvinner vatten och jag fyller på igen så kommer det in luft igen.

Men har testat fyllt på medans suget kommer men funkar endå inte för när jag startar den och ännu en gång startar den så suger den vatten igen.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för det är riktigt jobbigt.

Fixat:
Termostat, vattenpump, kollat efter sprickor osv.

Det jag har i huvudet är att det kan vara kylaren, expansionskärlet, gör fel när jag luftar. Men jag vet ju inte riktigt.
Har inte blåst ut systemet eller nått men det borde vell fungera endå eller?

Startat lätt och allt.

Ägaren innan när jag köpte den så har han kört utan kylarvatten så det var helt tomt men vill inte tänka på att det är topplockspackningen men borde det inte ryka sjukt jävla mycket vitrök?

ryker inte eller nått...

Behöver verkligen hjälp för snart ledsnar jag :P försökt och försökt men nu behöver jag verkligen er hjälp!!

:))
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hmmmm.... Hänger inte riktigt med i din beskrivning med att det "pyser ut luft" och sedan "sugs plötsligt all luft bort".

Börja med att öppna värmevreden till max värme inuti kupen (för att öppna ventilerna in till värmepaketet).

Häll i kylarvatten. Kläm på slangarna för att få lite rörelse i vattnet och tvinga ut eventuell luft som fastnat någonstans. Öppna nu avluftningsventilen på termostathuset och häll i tills det rinner över i avluftningsventilen. Skruva åt avluftningsventilen.

Starta motorn, och låt den gå upp i temperatur så termostaten öppnar (och börjar cirkulera vatten genom kylaren). Öppna avlutningsskruven och låt luften komma ut och ha den öppen tills det bara kommer ut kylarvatten.

Men håll temperaturen under uppsikt!

Kan ju vara så att hela kylaren och slangarna till/från är helt tomma. Om man har ett tomt system så brukar det underlätta om man börjar med att lossa den översta slangen till kylaren och fyller på kylarvatten in i kylaren tills det börjar rinna över där. Sätt tillbaka slangen och och fyll på som beskrives ovan. På så sätt är det inte så himla mycket luft som måste ersättas med kylarvatten.
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
köra tomt på vatten e ingen hit, topparna e känsliga o även packningen, men prova o lufta ordentligt, en liten tröst e att det e enkelt o reparera om man inte har tummen på fel ställe-
Mz
8
MztE32
735IA E32 -91
Okej Tack!
Jag menar att det pyser ut luft från luftnippeln, men sen 10sek efter så suger den ner allt vatten i systemet.

Hur mycket rymmer hela systemet?

tack för svar!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, då hänger jag med lite mer.

Gissar lite nu, men har för mig det är 10.5 liter totalt i systemet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
12 liter verkar vara mer korrekt (hämtat ifrån Castrol's hemsida).
Mz
8
MztE32
735IA E32 -91
Det verkar som det är topp-packningen... :P
någon som vet om det är en lätt match att byta på m30 motor?

mvh
Mz
8
MztE32
735IA E32 -91
Det verkar som det är topp-packningen... :P
någon som vet om det är en lätt match att byta på m30 motor?

mvh
Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Det är ingen större konst att byta på en M30 om man har lite mekvana.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Håller med föregående talare - mycket enkel motor att meka med. Ganska enkel och "rakt-på-sak" motor utan massa "lullull" :-)
Du ska egentligen se det som en förmån att få meka med en M30 :-)
Mz
8
MztE32
735IA E32 -91
Härligt! det ser ut så också att det inte är en massa "lull-lull" ;)

Bra sida/billig att köpa hem en topppackning?

mvh
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...vid toppackningsbyte så tycker jag att du åtminstone bör plana toppen och det kanske går på "någon tusenlapp" hos seriös verkstad.

+ att byta lite kylarslangar(åtminstone byter man då den lilla krokiga slangen längst fram placerad längst fram mot kylaren), tillkommer 6 liter glykol, olja etc + lite andra packningar, nya toppbultar..

Finns väl toppackning + "allt annat" att beställa från t.ex Motor Nord i Sundsvall.

Mvh Janne.
Mz
8
MztE32
735IA E32 -91
Jo det var det jag tänkte också såfall så det blir en del kostnad :)
Ska kolla runt lite och så, har en del kontakter.

Mvh Albin
Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Det är ett "måste" att plana toppen vid byte av toppackning på M30. Jag kommer inte ihåg siffrorna för det var länge sedan sist, men det är inte mycket den får skeva. Mät dessutom tjockleken på toppen och kontollera mot minimimått, topproblem på M30 är inget ovanligt så toppen kan vara planad förr, det kan behövas mellanlägg/tjockare packning. Köp en sotningssats så får du även packningar som behövs. Tyvärr händer det också att topparna spricker, vilket ger samma symptom som en dålig toppackning. Man kan provtrycka topplock, men det går aldrig att riktigt lita på resultatet.
Mz
8
MztE32
735IA E32 -91
Hej igen!

Nu har jag komptestat den, blev 10/11/10,5./9,5/9/10

Det ser vell rätt bra ut? skulle vell bli bra skillnad om man hade topppackning trasig?

Tacksam för svar! m

mvh Albin
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Om du vill vara "säker" på att du inte har läckage så är ett leakdown test bättre.

Dina värden tycker jag indikerade ett visst "svinn" av komp, dvs inslipning av ventiler torde vara en bra början..+ säkerställa att allt i övrigt är bra med maskinen.
OBS svårt att säga någonting om dina värden egentligen, det kan likaväl vara ok beroende på hur du fick fram dina tryck.
.
13-14 i komp på en VARM M30 bör man ha för att JAG skulle räkna den som "ok".
Friskt batteri krävs också för att få någorlunda "rätt värden"..

Ska inte skilja mer än max 1 bar mellan bästa o sämsta cylindern( enl. många böcker och egen erfarenhet(i min fd M535 skiljde det 0,7 bar mellan bästa o sämsta cylindern, därefter åktes det åtminstone 21000mil utan märkbar effektförlust i den vagnen).

Mvh Janne.
Mz
8
MztE32
735IA E32 -91
Okej ah jag vet inte så mycket, det var mitt första komptest och det blir mitt första topppackningsbyte såfall!

Den var kall men jag trodde det skulle synas stor skillnad om det var läckage vid topppackning eller spricka :/

tack för svar!

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.