|
|
|
|---|---|
|
Hej alla. Ny här på forumet då jag precis inskaffat mig en bmw E91 325 -06, och hoppas på proffs hjälp:) Jo, problemet började ca 3veckor sedan när jag körde dottern till fotbollsträningen. Ungefär 5 min efter start märkte jag att motorn betedde sig konstig med ryckningar och misständningar. Som tur ligger fotbollsplanet inte så långt ifrån hemmet, så när jag kom fram blev det bara värre. Ryckte kraftigt och varvade upp o ner, för att sedan dö helt. När jag försökte starta på nytt så dog den direkt efter 2sekunder. Men 1 timme efter, när vi skulle hem så starta bilen som vanligt och kändes hur bra som hälst.. Läste av felkoden och fick 2A98-Crankshaft - inlet camshaft, correlation / Differential pressure sensor, intake manifold: Signal / Lambda probe before catalyst.. Chansade på att det var magnetventilerna som behövdes rengöras så rengjorde båda ventiler. Med nu, 3 veckor senare fick jag samma fel. Lät bilen stå i 5 minuter och kunde starta och köra som vanligt. Har försökt att få tillbaka samma fel kod och beteende nu när den fungerar för att lokalisera felet, så jag drog kontakten till inpulsgivarna, magnetventilerna lambdasonder, dock får inte bilen att betee sig konstigt. Blir riktigt nervös varje gång jag tar bilen till jobbet då jag kör genom essingeleden och södralänken. Orka på stop på hela stockholmstrafiken p.g.a stillastående fordon:) Har sökt på likadana fel på forumet dock inga med samma fel så,,Hjälp snälla ni :-( | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Goggla på BMW code 2A98 så hittar du en del info. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jo, har redan gjort det. Har googlat på utländska forum, nästan alla har fått följd koder så som 2a99 eller annat vanos och kamaxel felkoder, samt hitta nästan inga med samma fel/beteende med kod 2A98. Och de som har det uppdaterar aldrig forumet med sina slutsatser på felet. 2A98 (-Vevaxel - insugningskamaxel, korrelation / Differential tryckgivare, insugningsröret: Signal / Lambdasond före katalysator), kan bero på mkt, men just att motorn bara stannar och vägrar starta i 5min har jag inte kunnat hitta något om på nätet.. MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.