|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Har två problem som kanske är relaterade till varandra. Det ena är ett skrammlande ljud som kommer och går. När det kommer så är det som värst under motorbroms eller när man kör långsamt upp för en backe. Även när man gasat upp och varvet är på väg ner. Det är ett ganska plåtigt ljud som resonerar inne i kupén och jag får för mig att det är relaterat till avgassystemets främre del. Det kommer dock sällan direkt vid kallstart utan dyker upp efter ca 15 minuters körning. Sen kan det försvinna igen ett tag. Det andra problemet är liknande. Jag hör att jag har en avgasläcka någonstans i främre delen av systemet. När man står framför bilen med huven öppen så hör man det det inte. Det låter inte som spruckna grenrör brukar gör, alltså lite vasst tjiff-tjiff-tjiff-tjiff. Det här är dovare och låter mer floff-floff-floff-floff. Man hör det bara om man står bredvid bilen. Har man kört bilen riktigt varm under säg en halvtimme så eskalerar ljudet nästan till 4-taktsljudet från en gräsklippare. Skulle ni kunna ge mig lite usual suspects och någon slags metod för att undersöka detta utan att ta ner hela systemet? Bilen är en 328i touring -00 automat. Tack på förhand. | |
| Inte känt någon skillnad i effekt? Min katalysator rasade ihop inuti, då rasslade det en del. Lägg dig under o banka på katen med näven så hör du om det är det! | |
|
Det är svårt att svara på det. Har precis köpt bilen. Men jag kan känna skillnad i effekt från körning till körning. Ibland är den stark och kvick och ibland känns det mer "ihåligt" och svagt. Gärna i samband med det där gräsklipparljudet. Ska banka kattfan vid tillfälle! Hoppas inte det är det. Verkar dyrt. =) |
|
|
Tänkte att jag ska delge "svaret" på min fråga så att folk kan hitta det om de söker. Skrammlet visade sig vara värmeskölder som sitter fast i golvet ovanför den första rörbiten efter kattarna. Den låg i stort sett mot avgasystemet och var allmänt sladdrig. Killen på verkstan drog åt skruvarna som satt lite löst men föreslog att jag kunde dra i små självborrande skruv för att fixa det sista rasslet. "Grässklipparljudet" visade sig vara en läckande grenrörspackning på det bakre grenröret. Skulle kosta 3,5 verkstadstimmar att åtgärda. Packningen kostar 274kr |
|
|
Har dragit fast värmeskölden så den inte tar i eller ligger löst. Ljudet kvarstår..... Ljudet låter plåtigt och skrammligt och infinner sig mellan 2000 - 2500rpm ungefär. Försvinner omedelbart när man släpper gasen eller när lådan växlar ner så att man hamnar under 2000rpm. Kan inte njuta av körningen med det här ljudet. Det sjunger liksom i hela karossen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.