AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.235

Verkstaden glömt nolla serviceindikatorn?

sc
44
schmidt
525dX LCI -09 Sedan E60
Hej,

Det här är mitt första inlägg här på forumet, även om jag suttit många långa timmar och varit tacksam för allt som skrivits på det. Jag började med en 330ci -01 2008, sedan en volvo v40 pga pendling.

Nu är jag sedan en månad tillbaka en stolt ägare av en 525dX -09 som jag själv åkte ner och importerade, ganska mycket på impuls. Jag är oerhört nöjd med bilen som är platinumgrå metallic, sedan, grymt fin i lacken, en tidigare ägare, 19500mil (ja, men sedan går dom ju långt. Eller?) som ser ut som den har gått 2000mil både interiört och exteriört. Bilen köptes på BMW Grimm i södra Tyskland. Allt gick helt klanderfritt (nästan löjligt bra) även om de aldrig exporterat en bil till någon som inte kunde tyska särskilt bra. De kunde inte heller engelska särskilt bra och därför genomfördes köpet i princip helt genom google translate på plats framför deras dator. =) Är det någon som vill veta mer om mitt "äventyr" är det bara att fråga.

Nu till min fråga; händer det att verkstäder glömmer att nollställa serviceindikatorn? Anledningen till att jag frågar är eftersom min bil indikerar "1800" (km, eller hur?) kvar för oljeservice. I dagsläget har bilen gått 19550mil Medan om jag tittar i serviceboken så är den stämplad från verkstaden (BMW Grimm) den 2012-03-20 och med 19350mil. Visst är det så att oljeservicen utförs ca var 2-3000mil eller minst vartannat år? Har jag missat något eller har de glömt nollställa serviceindikatorn? Det kan väl inte vara så att pga jag mest kört korta sträckor i stan sedan jag kom hem, minskat livslängden på oljan så radikalt?

Tack på förhand.
Då är den nog inte bytt, hur ser den ut hur är nivån?
Det där är ingen ide att spekulera i bara göra ett oljebyte och nollställa för att vara säker.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Kan mycket väl ha hänt att de har glömt att nollställa den vid förra servicen. Hur lång tid har handlaren haft bilen? För du har ju nästan kör 200 mil själv, altså måste den ha stått still ett år ?
sc
44
schmidt
525dX LCI -09 Sedan E60
@Delorian, varför tror du inte att den är bytt? Det är ju enklare att missa att nollställa serviceindikatorn än att aktivt stämpla/fylla i serviceboken? Men visst, det är kanske bara att göra ett byte, inte i hela världen.

@Sim, den stod still ganska mycket ja. De hade haft den ca ett år även om jag vet att den varit ute och "rastats" under tiden.

Jaja, men det är inte i hela världen. Kanske lika bra att byta så slipper man tänka på det mer. Förresten, innan jag kom på det här så ringde jag till två olika firmor för att kolla vad ett oljebyte+filter skulle kosta, fick minst sagt olika pris. Wölkes i Gbg skulle ha ca 2300:- medan Mechanum skulle ha 4005:- (!). Visst, det är mycket olja (8,25l) men ändå. Vad betalar ni för oljebyte?
Finns det nåt faktura på oljebytet?

Men som sagt jag byter alltid olja på mina begagnade bilar då vet jag att det är bytt.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det beror på vilket oljebyte det är. Vid vart tredje måste man byta bränsle- och luftfilter = dyrare.

Betalar mer, men bor i DK där allt med bilar är dyrt. 7.7 L går det åt till en LCI. 8,25 är till Pre-LCI (har jag för mig).

Byt oljan själv och nollställ - du har ju en stämpel vid 19350 mil, och då är du säker på att olja är fin!
Fr
1.134
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Gjorde min andra och sista gratisservice, och de bytte såväl bränsle- luft- som mikrofilter, vilket summerade till 7 200:- !! som verkstaden debiterade BMW. Jodå, de lyckades glömma att återställa serviceindikatorn oxå, men det var betydligt enklare att återställa än på min gamla e61:a.
sc
44
schmidt
525dX LCI -09 Sedan E60
Ja, så får det bli, jag byter olja+filter själv så är jag på säkra sidan, även om jag inte misstror företaget jag köpte den av.

Följdfråga: Är det någon som köpt egen olja som sedan verkstaden får fylla på med, eller är de motvilliga till det pga att de eventuellt tjänar pengar på att sälja egen olja? Självklart pratar vi endast "bmw godkänd"-olja från ex. castrol eller mobil1. Funderar på om jag i sådana fall borde köpa en 20 liter "så jag har" eftersom den är såpass billig i ex. tyskland. Tack.
Verkstaden vill oftast säljar oljan själv.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har vid flera tillfällen lämnat med egen olja (BMW LL-godkänd) till verkstaden som de fått byta vid service - de har aldrig klagat även om de säkert helst hade sålt på mig egen olja med god förtjänst... ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Eftersom den gått så långt som den har gjort så skulle jag passa på att byta växellådsolja + bakaxelolja samtidigt så behöver man inte bry sig om det sen.

Jag gjorde det på min vid 17500mil.
sc
44
schmidt
525dX LCI -09 Sedan E60
@delorian: Jag har manuell låda, menar du att jag borde byta oljan då också? Både växellådsolja och bakaxelolja, är det något bilen själv indikerar att man ska byta eller är det mer i turbo/partikelfilter-kategorin; att det "ska hålla bilens livslängd"? Har inte serviceboken tillgänglig här på jobbet men ska det synas där i om det är bytt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.