|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Ok :) Autopower är verkligen ett grymt forum!! Jag har bestämt mig för att göra båda. Detta är min inköpslista: Länk (WD40) Länk (CRC Engine Flush) Länk (Oljesug) Länk (4L dunk) Såhär kommer jag göra: Jag kommer hälla i WD40och låta stå i några dagar inne i garaget. Fylla på vid behov. Det som blir kvar drar jag ut med sugen från biltema. Tappar sedan ur oljan som finns i bilen. Fyller på med biltemas semi-syntet samt CRC Engine Flush och låter motorn gå på lätt förhöjd tomgång (1250 varv) i ca 15 min. Tappar ur den oljan också och därefter byte av oljefilter, mikrofilter och luftfilter samt 2 st serpentinbälten som jag inhandlat sedan tidigare. Samtliga filter av märket MANN och serpentinarna av Continental. I med Castrol EDGE 0w-30. Får därefter se vad resultatet blir på oljeförbrukningen :) om inte annat så vet jag att pärlan har fått sig en bra service inför kommande tripp genom Europa. Vad säger ni andra, något ni hade gjort annorlunda? Kommer bli en trevlig helg detta! |
|
|
Ok :) Autopower är verkligen ett grymt forum!! Jag har bestämt mig för att göra båda. Detta är min inköpslista: Länk (WD40) Länk (CRC Engine Flush) Länk (Oljesug) Länk (4L dunk) Såhär kommer jag göra: Jag kommer hälla i WD40och låta stå i några dagar inne i garaget. Fylla på vid behov. Det som blir kvar drar jag ut med sugen från biltema. Tappar sedan ur oljan som finns i bilen. Fyller på med biltemas semi-syntet samt CRC Engine Flush och låter motorn gå på lätt förhöjd tomgång (1250 varv) i ca 15 min. Tappar ur den oljan också och därefter byte av oljefilter, mikrofilter och luftfilter samt 2 st serpentinbälten som jag inhandlat sedan tidigare. Samtliga filter av märket MANN och serpentinarna av Continental. I med Castrol EDGE 0w-30. Får därefter se vad resultatet blir på oljeförbrukningen :) om inte annat så vet jag att pärlan har fått sig en bra service inför kommande tripp genom Europa. Vad säger ni andra, något ni hade gjort annorlunda? Kommer bli en trevlig helg detta! |
|
|
|
| Oj! Ber om ursäkt för trippelposterna!! | |
|
ja det ska jag också göra vid nästa oljebyte. du kan hålla oss uppdaterade om det blir stor skillnad efter det här. |
|
| Det är absolut värt ett försök, håll oss gärna uppdaterade =) | |
|
Hej! Jag följer denna tråden med spänning, då jag själv oxå funderar på att köra wd 40 metoden. Funderar dock på om man inte bara kan tappa ur all olja och spara den i en dunk. Efter avslutad "tvätt" kan man hälla tillbaka den gamla oljan och köra motorn med den ett tag. Därefter i med nytt filter och ny olja. Vad tror ni om det? Mvh Anders |
|
|
Lägg på några kronor och köp en elektrisk oljesug, så kan du byta oljan via oljestickans hål i fortsättningen - med andra ord kan du byta olja på garageuppfarten eller motsvarande. Den kan du suga både olja och "WD40" med! Jag har kört med denna några år och den fungerar bra (sög även upp 60 liter gammal "fuldiesel" med den från svärmors oljetank innan hon skulle demontera den från huset): Länk Jag vet inte om diesel är tunnare än vatten, har inte tänkt i de banorna, men jag tror det... En sak som kan underlätta upplösningen av de koksade ringarna är om man vrider lite på remskivan som sitter på vevaxeln så att kolvarna rör sig lite upp och ner - man behöver bara "jucka" lite några gånger under "behandlingen". När det inte längre försvinner WD40 från någon cylinder över natten, är det troligen "rengjort/upplöst" vid kolvringarna. Jag skulle personligen låta göra behandlingen i samband med ett planerat oljebyte och då låta dränera bort den gamla oljan helt inklusive WD40-resterna som runnit ner i tråget när behandlingen är klar, och sedan bytt filter och olja. Om du skall göra invändig motortvätt är det väl bara att slå i den i oljan och köra de stipulerade 10-15 minutrarna med den gamla oljan INNAN du gör WD40-behandlingen, då slipper du förorena ny olja bara för att byta den efter några minuters körning - känns väldigt onödigt och dyrt utan mening att slå i ny olja bara för att köra CRC-tvätten! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för tipset Johan B! Jag kommer dock behöva lyfta bilen i vilka fall som helst då jag ska göra en Inspektion 1 och ska in under och dra lite och lysa på vissa delar. Men bra att veta till nästa gång! Ang. behandlingsstegen så tycker jag det låter som en bra idé! Kommer nog dock hälla i den kassa oljan från Biltema ändå för att skölja så att jag är helt säker på att det inte finns WD40 eller motortvätt samt slam kvar så nya oljan blir helt ren. Jag va på Harald Nyborg och Biltema idag och handlade allt som behövs. Nu vill jag ha helg!! Hoppas mina nya Goodyear EfficientGrip Performance hinner komma också. Kommer kännas som jag fått en ny bil :) |
|
|
Jobbet har börjat. Här kan ni se min motor, precis lyft av kåpan. Ganska så bra skick för en 04? Gått 13500 mil. Länk Packningar i toppskick! |
|
|
Sådär ja! Då va min motorbehandling avklarad!. En sak jag märkte när jag satte igång bilen var att den röda oljelampan lös i några sek när motorn va igång, det gjorde den inte senast jag gjorde oljebyte. Kollade nivån och den va Max. Då hade jag dock endast hällt i ca 5,5 liter. Efter lite körning här på kvällskvisten så kollade jag oljenivån igen och den va nere på minimum, alltså i med en liter till och bilen har nu alltså fått nästan exakt 6,5 liter olja. Exakt den volymen som motorn rymmer Nu står oljenivån på Max och tanken är nu att jag efter varje 500 km ska låta bilen stå i 5 min och sedan läsa av oljestickan. Efter 500 km bör oljenivån vara ner hälften av sticka mellan max -> min om den ska följa föregående oljeförbruknings-mönster. Fortsättning följer.... |
|
| Och hur artades sig testet, med wd-40 märkte du av att de sjönk i någon cylinder? | |
|
Hej! Hur artar det sig för dig karatekid. Jag är nyfiken på hur det blev. Jag funderar på att göra detta ingrepp på min bil oxå då den börjat dra mer olja den sista tiden. Nu är förbrukningen ca 1L/5000km. Bilen har gått ca 14000mil varav 10000 i min ägo. Ibörjan drog den ingen olja men sen har förbrukningen ökat efter hand. Vevhusventen är bytt men det gjorde ingen skillnad på förbrukningen. Slangarna var heller inte igensatta, så jag misstänker nu kolvringarna. Anders |
|
|
Bilen har snart rullat 500 km efter "ingreppet". Avläser stickan senare idag och skriver här resultatet. |
|
| Du bytte väl olja efter att du gjort wd40 behandlingen ? | |
| karatekid! har du nollställt kolvarna när du gjorde wd metoden? Om ja, hur gjorde du det? | |
|
Sådär, ursäkta för sent svar. Jag kan börja med att säga att jag faktiskt inte gjorde WD40-metoden utan körde endast på en invändig motortvätt med CRC motor flush. 2 flaskor. Oljebyte efter det. Jag läste precis av min oljesticka och bilen har gått ca 400 km efter behandlingen. Oljenivån har sjunkit med ca 1/4 så inte riktigt det resultatet som jag hade hoppats på faktiskt. Måste dock nämna att motorn har gått ganska tufft efter oljebytet. Ganska högt varvad och körd endast stadskörning. Men ändå, motorn ska inte dra så mycket olja för det. Alltså något är fel. Det kan omöjligt vara acceptabelt att den drar så mycket olja. Jag är helt övertygad om att något går att rätta till så att bilen slutar sluka olja. Jag vågade mig inte på WD40-metoden trotts att ventilkåpan och allt var borttaget som ni kan se på bilden. Jag va rädd för att förstöra något. Någon som har fler förslag? Jag läste någonstans att det kan vara olja på kopplingen om den hugger, vilket min alltid gör när den e kall. Kanske något spår att gå efter eller?? |
|
| som det nämndes tidigare så blir det inte så mkt nytta till kolvringarna genom att göra bara invändigt tvätt. Naturligtviss är det bra för motorn att göra invändig tvätt men man kommer inte åt dom ytre ringarna där felet säkert ligger. | |
|
När du återkom så trodde jag att du gjort WD-40 metoden. Som föregående säger, motortvätt i oljan och köra runt 10 minuter gör säkert rent lite oljekanal, men läkaget beror säkert på otäta kolvringar, jag hade utan tvekan provat wd-40 metoden. |
|
| Som ni ser så läste jag av min oljesticka runt kl 1 på natten i förra inlägget. Kanske va en dålig idé då jag precis läste av den igen för att kunna fylla på olja. Oljenivån står på Max! Bilen har alltså inte dragit olja alls!! Eller väldigt väldigt lite! Oj vilken positiv överraskning! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.