|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Har en 320i -04 som ni kanske vet sedan innan. M54:an som är känd att dra "lite" olja. Bilen drar nu alltså ca 1L/1000 km och oavsett om vissa tycker det verkar vara OK eller ej så är det inte särskilt svårt att konstatera att bilen omöjligt kan ha dragit så mycket som ny. Förmodligen hade ägaren gått i taket om en ny bil drog så mycket. Varje gång häller jag i Castrol EDGE 0w-30 LL-04-klassad. Jag tänkte försöka mig på en ordentlig "motortvätt" för att försöka stabilisera den höga oljeförbrukningen. Kan tillägga att bilen inte påvisar några andra symptom på att olja skulle rinna ut någonstans. Tänkte utföra ett oljebyte och först köpa en dunk semi-syntet på biltema och hälla det i bilen tillsammans med CRC motortvätt och låta gå i 10-15 min. Därefter i med ny semi-syntet igen och låta gå i 10-15 minuter. Detta för att jag vill vara helt säker på att jag får ut allt medel innan jag häller i Castrolen. Sen, nytt filter och ny Castrololja. Någon som provat detta tillvägagångssätt och kanske fått ner oljeförbrukningen. Bilen har gått 13400 mil och ska snart ut på långresa genom hela Europa. Vill ha en frisk motor till dess, inte en som vill ha olja 1L olja halvvägs. | |
| Vad är det med motortvätten skulle lösa som gör att bilen drar mindre olja? | |
|
Jag skulle prova en lite tjockare olja, t ex 5W40 eller t om 5W50 för att se om förbrukningen minskar. En 0W40-olja är också ett alternativ om man vill gå lite varsammare fram när det gäller ny viskositet, även om de ofta ligger ganska nära gränsen för att klassas som 0W30 så är de inte lika tunna som en 0W30-olja. 0W30-oljor är förhållandevis tunna när de är varma och det är en del av förklaringen till oljeförbrukningen. Hjälper inte byte till lite tjockare olja skulle jag göra en WD40-behandling av cylindrarna för att lösa upp koksade kolvringar, som i sin tur ofta är grundproblemet vid hög oljeförbrukning i M54-motorerna (och en hel del andra motorkonstruktioner med). En invändig motortvätt med t ex CRC lär inte göra så stor skillnad när det gäller oljeförbrukningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| wd-40 test funkar faktikst och det behövs en del man bör köpa en dunk. | |
|
Jag har samma problem, även om min motor inte drar riktigt så mycket, kanske 1L/500mil. Jag har gjort en motortvätt med Bilsteins system för ungefär ett år sedan, det lär vara effektivare än CRC metoden, men gjorde inte ett skit för oljeförbrukningen. Däremot var det nyttigt för annat, det tickar mindre i lyftare vid kallstart, motorn går jämnare mm. Däremot så sa jag till verkstaden senast att den drack ganska bra med olja, så de slog i en olja med högre viskositet, det gjorde däremot skillnad. Skulle tro att det halverat oljeförbrukningen. Nu vet jag att det finns folk som är otroligt kunniga på motoroljor i detta forum och utan att vilja starta debatt, så kan jag säga att min _personliga_ uppfattning är dessutom att motul funkar bättre än castrol med avseende på förbrukningen:-) |
|
| Jag har dessvärre redan köpt in oljan jag ska använda :/ så kan inte byta den till en tjockare. Men detta med WD-40 metoden låter intressant. Egentligen har jag ingen vetenskaplig förklaring till varför en engine flush skulle få ner oljeförbrukningen som delorian efterfrågade, jag bara tänkte att det förmodligen inte skadar motorn att göra det, utan rengör den och att det möjligtvis kanske kan få ner oljeförbrukningen. Eftersom en flaska CRC engineflush kostar 60 kr så tänkte jag att det var värt att testa. Aldrig fel heller att ha motorn i bra skick oavsett. Kanske ska köra både WD-40 och engineflush i två omgångar. Jag tror min M54 hade mått bra av det efter 13400 mil. | |
|
Hade tidigare en 320i -01 som drog massa olja, men efter att ha bytt Castrol mot Mobil1 halverades oljeförbrukningen. Vad det beror på vet jag inte men en gissning är att Mobil-oljan är "tjockare" och rinner inte genom kärvande kolvringar lika lätt. I övrigt samma viskositet på oljorna. En annan fördel är att slippa betala de löjliga pengar som Castrols olja kostar. Mvh Johan |
|
|
Karatekid: Nu förstår jag att du redan köpt din olja, men kan intyga med föregående talare att det funkar med att byta till tjockare olja. Har också en 320 -04 med ungefär samma miltal som din och hade en ganska hög oljeförbrukning, men bytte vid senaste oljebytet till 5w40 och vips! Förbrukningen är nästan obefintlig efter det! mvh /Magnus |
|
|
Kan du inte byta oljan där du köpte den, mot en annan olja? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har likadant problem med min 320 -04 som har gått 15500, senaste oljebyten gjorde jag vid 14000 sedan dess har jag fylt på 3L, kör med Castrol Magnatec 5W-40. Inga större mängder men jag tycker ändå att det är jobbigt så jag funderar faktiskt på den här "wd-40 test" kan någon förklara lite mer hur det går till alt. någon länk? |
|
|
Sök på wd-40 metoden på google. Den är rätt basic, går ut på att du lossar stiften, häller ned lika mycket wd-40 i varje cylinder och sticker ned tex en träpinne för att mäta nivån. och låter stå, mät sedan igen efter ett tag en timme, ett par timmar eller något fyll på där det behövs. Oftast är en cylinder tom dagen efter då fyller man på mer och upprepar proceduren till nivån ej sjunker tex över natten om detta uppstår så har wd-40 löst upp sot ock koks och kolvringen sluter nu tätt. Och är kolvringen inte allt för sliten så ska detta sedan märkas på din oljekonsumtion. |
|
| Glömde skriva köp en dunk minst en liter. | |
| och sen bör man tappa ur oljan med wd-40 och fylla på ny innan man startar bilen. | |
|
Kära autopower-vänner. Jag vill visa er en video. Jag inspekterade motorn idag för att eventuellt hitta någon läcka någonstans där olja kunde sippra igenom. Kolla videon och skriv därefter gärna en kommentar. Länk |
|
| Jag ser ingenting, tycker det ser väldigt torrt ut. | |
| Jag drog fingret genom det mörka området som syns på videon delorian, det va ett lager av olja. Frågan är. är det gammal? Det är "intorkat" och inte särskilt flytande. | |
| Du kanske kan testa Länk nästa oljebyte.. | |
|
Kan säga att jag ringde BMW och deras bästa gissning va att olja rinnger förbi kolvringarna. Vad jag har förstått det så ska alltså WD40-metoden vara just mot detta, oljeringar som av någon anledning fastnat. Kollar man på denna filmen Länk så verkar det som att en Engine Flush också kommer åt kolvringarna? Med andra ord så borde det räcka med att vänta tills jag får hem CRC Engine Flush, i med det innan oljebytet och sen hålla ögonen på oljenivån? Jag förstår att videon visar magin som händer i motorn likt TV-shops dammsugare som tar bort varenda fläck i hemmet med ett knapptryck men rent teoretiskt, är det så att en engineflush kommer åt kolvringarna eller inte? |
|
|
Tror inte du behöver en 5 liters dunk. Men frågan är om det går att köpa mindre, sprayflaska funkar inte. Länk Och man ska nog tappa ur oljan innan det gäller bara komma igång att inte starta bilen. Fast jag hade nog haft olja i typ det som är kvar i tråget. kom på en grej till man behöver nog nåt att suga upp wd40 ur cylindrarna när det inte sjunker ned sen. Jag hade åkt till apoteket köpt den största medicinsprutan och sen köpt slang helst genomskinlig på macken eller järnaffären och sugit upp det jag använde en sådan när jag tömde styrservo-behållaren och det fungerade utmärkt. När du gör denna process så får du en bra motortvätt samtidigt för det är i princip lacknafta man köper i engine flush |
|
|
Skulle misstänka att det även fungerar med diesel istället för WD40, särskilt om du kan komma över gammal hederlig "fuldiesel". Fördelen med WD40-metoden är att den kommer åt de övre (och troligen mest koksade) kolvringarna på ett helt annat sätt än CRC-engine flush! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Du måste ju låta det ligga i och rinna igenom och upprepa proceduren vilken inte engine flusch gör. Wd-40 är tunnare än vatten är diesel verkligen det? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.