|
|
|
|---|---|
|
Hej, För 3v sedan besiktigade jag min 320i (årsmodell 2008, modell E90, automat) och fick nedslag på handbromsen pga dålig bromsverkan. Med bestämda tag köpte jag nya bromsbackar och fjädersats i hopp om att dessa varit dåliga. Med nybytta backar är bromsverkan fortfarande lika kass trots att jag ställt in backarna manuellt mha justerskruven. De gamla backarna var inte mycket slitna men när jag ändå hade nere allting så bytte jag till nya backar. Efter lite googlande ser jag att mina handbromsspak är utrustad med automatisk spännare för vajrarna. Denna skall släppas på via en fjäder som trycks in innan manuell justering. Detta steg missade jag. Efter att ha pratat med en verkstad får jag tips om att handbromsspaken (mekanismen för självjustering) kan vara boven i dramat. Jag beställer en ny handbromsspak från bildelsbasen (från en bil som gått 2000 mil, skicket borde vara bra). Jag demonterar ner hela mittkonsolen och byter så småningom spaken. Men fortfarande är problemet kvar. Även gjort en ny justering mha justerskruvarna (med självjustering i "service mode" denna gången. 1) Kan jag ha vänt expanderlåsen åt fel håll? 2) Kan vajrarna vara "för långa". När jag jämför artikelnummer på vajrarna stämmer de inte överens med RealOem. Jag ringder BMW och de säger att mitt artikelnummer blivit ersatt med ett nytt. Vad skillnaden är kan de inte säga. Kan det vara så att mina vajrar av någon anledning är för långa (högst osannolikt men funderar i alla banor nu). 3) Expanderlåset har jag smörjt upp och sett till att de löper fint. 4) Kan bromsskivan vara sliten? Men då borde backarna inte heller nypa när jag gör grovjustering mha justerskruven, vilket dom gör. Jag vred på skuven tills backarna nöp och sedan backade jag 3-4 steg så att skivan löpte fritt. 5) Har jag vänd justerskruven åt "fel håll"? Men det borde inte heller spela någon roll, då den endast är till för att skjuta backarna isär mot bromskivan. Om 1v har jag körförbud på bilen och jag vet inte längre vad jag skall ta mig till. Tacksam för hjälp och tips. Mvh | |
|
Hur såg ytan där bromsbackarna går emot slitet eller rostigt, om det är slitet så att det har blivit smalare "spår" för bromsbackarna så dom inte går ner i "spåret" som det skall, kan slita in sig om du kör lite med handbromsen i. 628csi |
|
|
Ytan såg jämn och relativt fin ut. Mätte äve invändig diameter och den såg ut att stämma mot ritning. Har kört med handbromsen i ett tag och märker att den tar lite lite bättre men det är långt ifrån bra. Vid D i automatlådan och sista näst sista hacket på handbromsen, så stannar bilen. Men vid minsta lilla gaspådrag orkar inte bromsen hålla emot. Har nu köpt nya expanderlås som jag skall montera i eftermiddag. Återkommer med resultatet. Tacksam för mer tips! |
|
|
Passa även på och tvätta bromsbackarna och trumman med crc barke clean eller liknande. 628csi |
|
|
Brake clean ska det vara 628csi |
|
|
Med nya expanderlås samt nya bromsbackar inköpta från mekonomen (mekanikern som jag var hos ansåg att biltema backar är rena skiten, vilka jag köpte första gången), ny justering så fungerar skiten fortfarande inte. Nu börjar jag bli riktigt less på det. Självjusteringen verkar fungerar då den hamnar mitt på järnet med kuggar, dvs den bottnar inte som den gör när vajrarna är av. Tacksam för mer tips, är verkligen slutkörd nu. |
|
|
Fått ordning på det?, justerade om min handbroms, då även jag fick anmärkning, släppte först vajrarna, sedan justerade jag bromsbackarna så mycket det gick, och sedan vajrarna, för att få backarna att ta så stor yta som möjligt, det hjälpte på min bil iaf. 628csi |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.