|
|
|
|---|---|
|
Köpte en BMW 528iA Touring -98 med knappt 25.000 mil på nacken. Har en Mercedes E200 -02 sen tidigare med 35.000 körda mil, så det ska bli kul att jämföra dom här bilarna! Min första betraktelse var att Mercan är märkbart större än BMW:n. Trodde att 5-serien och E-serien var i samma storleksklass, men det är tydligen 6-serien som gäller då...? Gillar 528:an i allafall, den har ett skönt motorljud och var mycket behaglig i högre hastigheter. :) Hur som helst; Finns det några speciella saker jag bör tänka på som nybliven BMW-ägare? Kända fel: - Denna bilen har LCD-felet som många bilar från dom här åren har - dvs att man knappt kan läsa displayen. Är det lätt att fixa? Finns det någon som gör det prisvärt i Västra Götaland? - Bakluckan har stora rostangrepp. Köpa ny lucka (dvs från skroten) eller fixa befintlig? | |
|
Följdfråga: Bilen har en del mindre rostangrepp. Vore kul att fixa dessa utan att det kostar skjortan. Någon som har en bra lack/rostkille att rekommendera? |
|
|
Grattis till köp av e39. En fantastisk bil när den fungerar. Jag har haft två. Byt vattenpump nästa service om det inte är gjort, så undviker du dyrt haveri. Det finns en en rad olika vanliga fel som drabbar din bil, kolla mekartipsen på autopower. Jag har haft två e39 och fått alla dom felen som mekartipsen har. En av fördelarna med BMW och e39 är att bilen har många fans och brukare över hela världen. Därför finns ofta billiga reservdelar att importera, dessutom finns gott om instruktionsvideos på youtube för de vanligaste felen. Jag vill minnas att det finns något mekartips om lcddisplayen. Det är en flatkabel som inte fungerar oftast, ny sådan köper du från polen. Alla bakluckor rostar på e39, oftast beror det på dålig dränering och att fukt letar sin i skarvar, Blir svårt att hitta bra exemplar på skroten. |
|
|
6-serien är en kupémodell. 7-serien är nästa steg i storlek, den är S-klass motsvarigheten hos BMW. __________ Mvh Grelle |
|
| Tack för svaren! | |
|
Grattis till ditt bilköp! Försökt hitta en fräsch lucka och lacka den istället om din är bra dålig i nederkant. Jag kom över en tokfräsch bagagelucka från en 530D förra året för 300:- så det går att hitta billigt! |
|
|
"Jag kom över en tokfräsch bagagelucka från en 530D förra året för 300:- så det går att hitta billigt! " Har kollat på Bildelsbasen men där går en baklucka för 2000,- med frakt. Finns det något bättre ställe att kika på? Om inte annat, finns det någon riktigt bra instruktion på nätet på hur man tar bort rost? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.