AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.798

Vilket däck fabrikat hade ni valt?

He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Jag ska ha nya sommardäck till min 530 kombi. 245/40-18.
Priset spelar visserligen roll. Men jag är kräsen och brukar köra Michelin eller Continental. Vilken modell av Michelin hade ni valt? Jag föredrar tysta däck. Och det behöver inte vara några super värsting däck. Jag ska inte köra på nurburgring:). Eller vad hade ni valt för modell på Continental eller ev pirelli?
Tänkte inte köra runflat då jag hört att dom kan vara hårda och högljudda. Har ni fortsatt med runflat?
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Jag köpte Michelin Primacy HP till min förra veckan, rullar riktigt tyst och fint jämfört med de gammal Continental rft som satt på.
Stog i valet och kvalet mellan dom och Conti 5 men en polare fixade michelinarna till inköpspris så valet blev inte så svårt tillslut.
Hade jag inte fått det priset hade jag nog valt Continental då de ska ha lägre soppaförbrukning enligt det nya betygssystemet.

Jag kör icke rft nu alltså
Ska du ha RFT eller ej? (RFT är ett krav för BMW assistans.)

Personligen tror jag det är som hugget eller stucket vilken modell du väljer, om du tittar på Michelin. De olika däckmodellerna är över lag förhållandevis jämna när det gäller buller.
Ska du inte köra på Nürburing kan jag rek Achilles ATR Sport. Köpte dom själv för några mån sedan och är riiktigt nöjd. Bra grepp i alla väder även väldigt tysta. Spar dina pengar och gå emot stömmen.
He
437
Henrik 77
Har också läst om Continental sportcontact 5. Ska ha lågt rullmotstånd och även gå tyst. Ja, får se vad min däckfirma ger bäst pris på.
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Chris87, var har du fått det ifrån att assistans inte gäller om man inte har RFT? Vad jag vet finns det ingen sådan information, enligt BMW mek. så skickar BMW bärgare om du får punka oavsett däck

He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Helt apropå så har jag valt contisport 5P, får dem om1-2 veckor...

Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Har nyligen lagt på två Conti sportcontact 5 på min ena bil och är nöjd. Conti har jag alltid upplevt som tysta och bra i vått väglag. På min andra bil la jag på ett par Nokian ZG2 och de är jag jäkligt imponerad av. Tysta, rullar lätt och är bra i vått. Dessutom billigare än Conti.

Att man sedan rekommenderar kinadäck som t.ex. Achilles, Sunny och allt vad de heter har jag svårt att förstå. Alla tester visar enhälligt att de är betydligt sämre än premium/midrange-däcken. Har man råd att köpa stora breda dyra fälgar borde man ha råd att köpa bra däck. Däcken är trots allt en extremt viktig säkerhetsfaktor eftersom det är den enda lilla kontakten man har med vägbanan. 5 meter längre bromssträcka p.g.a. taskiga gummin kan ju faktiskt vara skillnaden mellan liv och död.

Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Hittade faktiskt ett test på just bromssträckor som tyska tidningen Autobild har gjort: Länk

Inte helt förvånande så hamnar kinadäcken på nedre halvan av tabellen.

Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Sorry, blev lite fel i förra inlägget. Hade lite brått när jag kollade testet och det fanns faktisk några kinagummin som smugit sig upp en bit ovanför mittsträcket.

**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Ja, och det är ju inte så konstigt när mer än hälften är kinadäck.
Förvånande dock att Michelin kommer så pass långt ner
Kinadäcken är bättre än vad vi tror, hur skulle det se ut om de hamnade bland tex top 3. Starka varumärken måste "leda" är ni med hur jag menar? Alla kinadäck är givetvis inte lika, men många är riktigt riktigt bra.
He
437
Henrik 77
Jag vet bara att dem kina däck jag har erfarenhet av har inte varit någon höjdare.
Min däckfirma är inte heller imponerad av dem. Sist jag var på däckfirman så visade han mig en intressant grej. När han skulle balansera ett billigare däck så gick det åt en hel del vikter till alla fyra hjulen. Men när han la på Michelin så sa han att det gick åt betydligt mindre vikter. Dem dyrare däcken är helt enkelt Bättre/rundare tillverkade.
Henke77: Om du läser igenom villkoren för BMW Mobil Care (assistans) står det i det finstilta att bilen måste vara utrustad med RFT-däck.

"Vid en punktering skickar vi vid behov assistans till platsen. Ytterligare åtaganden inom BMW Mobile Care gäller endast om bilen är utrustad med Runflatdäck, där du vid däcktrycksförlust kan fortsätta köra din mellanlastade* BMW upp till 15 mil i hastigheter upp till 80 km/h, och vi inte kan få fram ett nytt däck inom fyra timmar."
Visa användare
203
HIO
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
OK om det är det så med villkoren för BMW assistans, så kan ju Motormännens medlemskap vara smart för 3-400:-/år får du väghjälp oavsett RFT eller ej.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Sahlin>>Bra test, den länken sparar jag om jag hamnar i en diskussion om kinadäck.

/Rikard
Intressant..

1st: Nokian Z G2
Total: 79.2 / Dry: 35.2 / Wet: 44

7th: Uniroyal Rainsport 2
Total: 81.1 / Dry: 36.5 / Wet: 44.6

Satte på Hankook ventus v12 o e mkt nöjd, iof i dim 225-50-17 o inte RFT.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.