AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
9.928

Värdering S60 T5 -06

Sida 1 av 2
Hej,

Jag har hittat en intressant bil, men tycker den verkar allt för dyr? Jag har inte kikat på den än, ska göra det på onsdag. Men damen som äger bilen påstår att hon är pedant och att den är i kanonskick, så vi utgår från det stämmer till en början.

Jag undrar vad ni anser kan vara ett vettigt pris på denna bilen:
Länk

Reg nr är: WZC352

Mvh Jesper
Den är alldeles för dyr, max 80k skulle jag ge.
Skulle säga 75-85 K.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag fattar inte! Välj en annan bil om du tycker den här är fördyr. Vad är problemet?
Vad betyder USA-spec? Är den import från USA skall den ju ligga lägre i pris än motsvarande sv-sålda bilar.

Tokdyrt, minst 30-40' för högt i pris. Inget att ens åka och kolla på...
Ni har alltså, precis som jag konstaterat att den är alldeles för dyr. Anledningen till att jag kikar på just denna är att den inte är trimmad och har ägts av en äldre dam de senaste åren. Vilket kan vara bra för det maskinella skicket. Ligger många ute med steg 3 och har bytt ägare var tredje/sjätte månad de senaste åren. Men de intresserar inte mig, känns lurigt.

Jag har svårt att tro att någon överhuvudtaget köper bilen för 110kkr, så frågan är hur man ska vara den som lyckas pruta ner den till rätt nivå? Är det möjligt? En god start är väl att titta på bilen innan man börjar snacka pris.

USA-spec står tydligen för att den är byggd till amerikanska marknaden, men stoppades och togs ut i Sverige enligt kvinnan.
Lite iaktagelser:

Personen som skriver har klassiska stavfel och särskrivningar som knappas är gjorda av en svensk äldre kvinna

Vad med bilen är USA-spec ? Stereo, klimatanläggning, ljuskontakten och hastighetsmätaren är europeiska och inte USA

Är en äldre svensk kvinna och manuell låda någon bra kombination ?

Det finns lån på bilen (kreditspärr) som måste lösas vid köp

Någon Ann-charloth Hermansson finns inte i Sverige

Den Ann-Charlotte Hermansson som finns i Munkedal är 31 år gammal !

Inget telefonnummer i annonsen och överstrukna nummerskyltar

Dessutom överpris på en bil som gått så långt

Bilpriser.se värderar den till 61-69000 kr !
Sorry. Hittade kvinnan i annonsen i Svarteborg utanför Dingle. Hon är 61 år och det bor även en Anders där som är 21 år. Dock ej med samma efternamn.
Om det är USA-spec, är det något bra? Ofta innebär det ju avsaknad av stolsvärme och en massa annat.

Den är onekligen hyfsat välutrustad men den har gått långt, så priset är onekligen vanvettigt.
Är det en sv-såld bil men med USA-spec?

Som referens kan jag nämna att jag släppte min s60 t5 - 05 med steg3+ med ungefär lika många mil för ca 90' förra sommaren. Hittar du en välvårdad och välservad trimmad bil hade jag inte tvekat att köpa den. Den bilen borde kommit med effekt motsvarande steg1 från fabrik som gjorde bilen till en helt annan bil men med originalkänsla kvar.

Det enda jag hade problem med var läckage i tryckrör men då var min i princip maxad på steg3 och e85 och gick riiiktigt bra. Min kändes väldigt fräsch i drivlina och inredning, trots miltal och trimgrad. Det är väldigt hållbara bilar och motorerna är i princip skottsäkra.

Hör av dig om du vill ha mer info om generella fel och brister på T5 -05.

996turbo
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag sålde en s60T5 -05 12000mil för 2 år sen för 130'.
Nedan följer information om tidigare ägare:            
L I S T A  Ä G A R/ B R U K A R H I S T O R IK                                                                                                   

Regnr * WZC352.  PB       VOLVO R + S60            MBLÅ        YV1RS544162510916        WZC352-6 INFÖRT   Antal: 6    1:a itrafik: 2005-08-24                                                                                                   Nr Förvsdat   Pers-/Orgnr Namn & Adress                                        
1  2008-05-02 xxxxxx-xxxx HERMANSSON, ANN-CHARLOTT ELISE                                                  SVARTEBORG 18 455 97 DINGLE                           

2  2007-12-27 556683-1367 BILVARUHUS SE I GÖTEBORG AB                                                     ÅGATAN 18 B 431 35 MÖLNDAL                            

3  2006-09-28 xxxxxx-xxxx JAKSIC, GORAN                                                                   EKLANDA TORG 25 431 49 MÖLNDAL                        

4  2006-09-14 699059-5602 BR.BRANDT PERSONBILAR AB                                                        JOHANNESBERGSVÄGEN 1 462 40 VÄNERSBORG                

5  2006-06-28 699072-2131 VOLVO BIL, BEGAGNADE BILAR                                                      VBF, VOLVO/RENAULT 405 31 GÖTEBORG                                                                                                                                                                                    Nr Förvsdat   Pers-/Orgnr Namn & Adress                                      

1  2005-08-24 699072-2099 VOLVO BIL I GÖTEBORG AB                ** BRUKARE **                            BOX 870 161 24 BROMMA                               

2  2005-08-24 556056-6266 VOLVO BIL I GÖTEBORG AB                ** LEASGIV **                            405 31 GÖTEBORG                                     

3  2005-07-14 699072-2081 VOLVO BIL I GÖTEBORG AB                                                         VBT /FÖRREG TUVE 405 31 GÖTEBORG                                                                                            
Mailade transportstyrelsen, den har ju inte varit i usa och vänt iaf.
Ett axplock...

Länk
Länk
Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bara en tips i all välmening, förvänta dig inte en "sportig" bil bara för att det är en T5. S60 har dålig styrkänsla, mjuk fjädring, seg i reaktionerna. Dock mycket komfortabel och trevlig på motorväg. Skillnaden mot exempelvis BMW 3-serie är enorm i körglädje.

-------
//Lövet
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Andreas_lofgren

Så jävla seg är inte en S60 T5 har haft två stycken och varit mkt nöjd inte särskild "sega" jämfört med 3-serien iaf. Det räcker knappt ens med e46 M3 för att åka ifrån en steg-3 kittad T5 med 260hk motorn. iaf inte rakt fram där vi flesta lägger våra mil

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag pratar inte om acceleration utan väghållning. Acceleration har aldrig varit ett problem för T5 Volvos, verkligen inte.

-------
//Lövet
En E46a är sannerligen pigg och körglad så länge man åker bana,dessvärre upplever jag karossen nervös på de "Svenska Premium vägarna" och då i kombination med bredare lågprofil däck ;)

Att en S60 skulle vara "säckigare" håller jag inte heller med om,men inte lika styrglad som en E46a håller jag dock med om på gott och ont.

Har haft T5a men nu en 2,5T och jag gillar den senare mer än T5an.
Bättre bottenvrid och piggare vid normal-mellan körning (upp till 140km/h).

Däremot rent prestandamässigt har 2,5T inte en chans mot T5or !!!

En sista grej är att en Bmw är snyggast utseendemässigt :)
s60n upplevs som rätt stabil på vägen på ett sätt som ibland ger känslan av att den är sävligare än vad den faktiskt är. Sänkfjädrar och lite hårdare chassi hjälper upp rätt mycket men den blir aldrig lika bra på bana eller kurvglad som e46. Däremot hanterar chassit effekten rätt bra och med rätt däck (michelin ps3)spann jag knappt på full gas på 2ans växel trots 360-370hk i motorn och fwd.

Det räcker med steg1 för att M3 e46 ska ha svårigheter att åka ifrån T5a. Räkna med en billängd från 50-200 Länk

Med steg3 i T5an har du häng på 997s Länk

996turbo
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Är väl inte så konstigt att en S60 med ca. 350 hk och 500 nm hänger med en 997 med 355 hk och 400 nm?

MVH Christofer
Har nu kikat på bilen, den var kanonfin. Nästan sjukligt pedantskött. Bränslevärmare med tidur fanns också.

Men damen påstår att det är 290hk i bilen, för att den såldes sådan till USA. Kan inte hitta någon information om detta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.