|
|
|
|---|---|
|
Hej, efter mycket läsning om BMW här på autopower speciellt för underhållning så blev det dags för mig att göra en ny tråd då jag inte kunde lösa mitt problem själv. Hittade inte heller någon liknande tråd men har kanske inte lärt mig sökfunktionen och då ber jag om ursäkt. Bilen är en BMW E46 318 -01 som går kanon, svarar direkt, låter som den ska och tomgången är lika bra den. Men häromdan började "motorlampan" lysa men den går som vanligt. Jag avläste felkoden med biltemas OBD 2 avläsare och fick upp följande -Fuel bank trim eller Fuel trim bank- och jag har inte riktigt förstått vad det menas med. Vad jag har kunnat läsa mig till är det antingen tjuvluft eller lambdasonden. Har försökt läsa var det brukar komma tjuvluft men de flesta trådarna berör 6:orna. Väldigt tacksam för hjälp!! | |
|
Det är blandningskoder. Jag hade P0170 samt P0173 och beror nästan alltid på tjufluft lamdasonderna måste fungera för att den ska kunna lägga dessa koder, så jag hade inte bytt lamdasonderna i onödan, och det finns oftast ett program i diagnostiken där man kan testa dessa och se hur de pendlar mellan 0-0,9 volt. Kolla alla slangar speciell de tjocka efter luftmassemätaren de brukar få sprickor i sig. |
|
|
Glömde fråga, vad har du för förbrukning på din färdator? Jag upp täckte högre och högre förbrukning, innan min bc knapp la av tror den stannade på 1,2 liter milen. När man löst problemet så borde detta också sjunka. |
|
| Körde en runda först i byn och sen landsväg riktigt fint bara för att se, runt 3mil och den stannade på 0.65 men då var det så nätt det bara gick. Vad är bc för något? Luftmassrmätaren är den som sitter intill luftfiltret, lite nedanför mittemot höger stötdämpare alltså på förarsidan? | |
|
BC = board Computer. Händer inget när man trycker på knappen, problemet är till 99% avbrott i en sladd i spaken, lätt fixat. Ja det låter som LMM det brukar sitta en kontakt med sladd på den. |
|
| Det är ju en stor luftslang som går till luftburken och det är hel och sen går det en mindre slang till lmm och den är också hel så jag vet inte vilka fler man ska kolla? Tack för hjälpen än sålänge :-) | |
|
Hur går din motor när du tar av oljelocket, min märkte man knappt nån skillnad på tomgången, men när jag bytt 2 pluggar så gick den riktigt dåligt och det ska den tydligen göra då allting går via oljelocket eftersom läckan vart tätad? vilken motor har du m42 eller m43? |
|
| Man märkte ingen skillnad förutom att det stänkte lite olja, vad var det för pluggar du menade? | |
| Dom sitter inte på din bil, men däremot en hel del stora packningar i insuget som är rätt lätta att byta, därav frågan om motor. | |
| Ja okej, tror det är en m43. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.