|
|
|
|---|---|
|
Nu har man 2 st m5;or på gården. Den här gången blev det en e34 touring. En bil jag velat ha sedan barnsben. Bilen i fråga är,daytona violett,ganska mycket rost,någon bula här och där. Inredningen däremot är absolut godkänd,grå mocka/tyg,inga större skador. Motor och växellåda går jättefint,vilket as till bil det måste vart för 21 år sedan!? När man fortfarande tycker att den går riktigt bra! Sambon var väl aningen skeptisk när jag kom hem med bilen,men efter att hon provkört den några gånger så tycker hon också att det är en jävligt kul bil. Tyvärr tråkigt med karossen,men den får bli ett vinterprojekt. Rostlagning och sedan en ny lack så blir det nog bra tillslut!:) | |
| Grattis. 345 hk? Rost är väl att räkna på en >20 år gammal bil som vardagsbrukats. | |
| Ganska mycket rost kommer bli rätt dyrt att laga så det håller sig fint framöver. Har rosten krupit i falsar (dvs mycket rost på in & utsida av dörrarna mm) så bör falsen "öppnas"...Min E39 genomgår just en sån här "superseriös" lackering. Lackeraren har tagit bort kitt-et på två dörrar redan, dock utan att hitta rost, som tur är. Han borde inte hitta rost på bakdörrarna heller, men bagageluckan vet jag att det finns på. Han beklagar sig faktiskt o undrade om det inte räckte med att bara ta bagageluckan, svaret blev: Nej*haha*. Skall tillägga att bilen hade ingen synlig rost alls innan lackeringen, men visst fanns det rost (framskärmarna efter hjulsprut, o nån enstaka "prick", dock rostfri tankbalja som tur är, svårlagat där...) | |
|
Köpte du den i Karlstad måntro? Låter som den bilen som en på M5portal hade, han jobbade även på BMW i stan. Rosten har jag sett och den var ju extrem, men en bra bil i övrigt verkar det vara. Så värd att rädda! M5 E39 i Sverige Länk |
|
|
Ja det stämmer! Det var den i Karlstad. En del rost var av mig kanske att prata i underkant. Jag har en hel del jobb framför mig;) Men som sagt,en bil värd att rädda. Förhoppningsvis en bil som är värd att lägga tid och pengar på, då jag tror och hoppas att den framöver kommer bli en eftertraktad maskin:) |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Dawwe, om det är rost i dörrarna så är det bättre att byta ut dom än att laga. Kan man laga rosten själv så är det väl ett bra objekt. Lämnar man bort det så plockar det många dyra timmar. |
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Glömde, grattis till en trevlig bil. |
| Ronald: Byta ut eller laga, vad är skillnaden? Båda kostar. Det jag kallar för "mycket rost" är nog vad som skulle betecknas som "lite rost" av andra med tanke på bilens ålder. Med mycket rost menar jag absolut max 5mm synlig rost utifrån, inga såna där "bauta blemmor" utan moderata. Färdigslipat kommer dessa 5mm bli skall vi säg 35-40 mm om inte mer. Är det blemmor så är dörren körd, plåten brukar då bli lite för tunn väl klar, dessutom kan det även komma inifrån... Byter man dörrar har man det mindre roliga med att passa in de, låter rätt enkelt men är inte helt enkelt att passa in de 100%. Har roat mig med att "passa" in karosseri delarna på min ena E36, inte så lätt eller kul. Visst spalterna ser väl bra ut, linjerna är som de skall, men att justera så dörren går igen så där helt smärtfritt som den gjorde innan är inte lätt, speciellt inte då den som lackade bilen "glömde" bort o räkna/markera shimsen mellan dörr o gångjärn (tackar!!). Nej det finns en del fällor. Men allt går, det är bara en fråga om tid och/eller pengar. Jag satsar på tiden ett tag till, får jag det inte 100% får det bli pengarna... | |
Ro 553 Alpina b7-86
Det jag menar är om dörrarna har rosthål. Är inte så smidigt att få det bra med svets och slip. Kryprost i falsar går väl ofta att rätta till. Min tanke är om man hittar fräscha dörrar till en e34 så behöver dom inte kosta några stora pengar. |
| Ja är det rosthåll så är de körda. Det låter på ägaren o HD91 som om rosten skulle vara av den mindre roliga sorten. Iaf så länge det är rost på demonterbara delar så är det hanterbart även för en amatör, men måste svetsen fram (vilket jag misstänker i detta fall) så blir det värre, eller dyrare, eller både och:). Ja om man nu inte ful-lagar med spackel, vilket vore katastrof. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.