AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.311

Vilken olja till E61 ?

Ka
19
Kai-el
525Xi Touring - 06
Hej allihop! Jag behöver lite hjälp. Oljan börjar tryta på bilen. Vilken olja ska man fylla på med?
Är ägare till bilen för 3 veckor sedan, därför sån fråga :-)
Bilen är en : 525xi(4WD) - 05-06.
Ha en underbar midsommar dag!

Med vänlig hälsning: Kai
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Kolla oljeguiden på okq8.se
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Den ska vara BMW longlife 04 godkänd. www.mapodo.de har billiga oljor
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Här är en lista, där din bil och andra BMW ingår.
Länk
Mixtra inte med viskositet. Den vill varken ha sirap eller vatten, den vill ha den olja den är utprovad med. Syntetisk!
Med vänlig hälsning Kalopps
Har förmej att Agrol har bra oljor ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kalopps länk anger tyvärr felaktiga viskositeter!

Motorn skall ha en BMW LL04-olja, funkar även med en LL-01-dito i bensinmotorerna.

Viskositeterna som motorn är utvecklad för och som också BMW slår i är 0W30 alt 5W30, men det går att använda 0W40 och 5W40 också om de uppfyller LL-klassningarna.

Hur länge sedan är det oljan byttes?
Personligen tycker jag att BMW:s longlifeintervall är alldeles för långa - lagom att byta olja i "halvtid" för att vara på den säkra sidan och maximera motorns livslängd och prestanda.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hej Johan B.
När Du ändå är i farten ställer jag en fråga...

Skillanden mellan en A3/B3 olja och en A5/B5 olja.är det mer än viskositeten?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
A5/B5 (och A1/B1) är en lågviskös olja med lägre styrka i oljefilmen och skall ENDAST användas i motorer som är utvecklad för och där tillverkaren uttryckligen rekommenderar den typen av olja.

Används sådan olja i "normala" motorer som inte specifikt skall/kan använda den typen, kan motorskador uppstå!

A1/B1 och A5/B5 är till för att minska motsåndet i motorn och på så sätt minska bränsleförbrukningen. Vi pratar om kanske 1-3% i förhållande till "normala" oljor.

Mvh
Johan B

Tackar Johan B :)
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Tack Johan, för att du såg att det var fel värden, de angav på sidan (länken).
Den sidan åker i papperskorgen!

Med vänlig hälsning
Kalopps
Ka
19
Kai-el
525Xi Touring - 06
Hej. Johan B. Jag tror att oljan byttes på 17100 mil för några månader sedan. Nu har den gått 17700. När jag köpte den var oljenivån full enligt iDrive. Nu är den på BMW för reparation av baklucka, då dem samtidigt gör ett olje/filter byte plus lite övrig check. Får väl se nu efter oljebytet hur lång tid det tar innan den kräver olja igen. Är inte van att behöva fylla på olja i bilen efter så kort tid. Endast av tre veckors körande, ca 250 mil. Kanske är helt normalt för en BMW??

Med vänlig hälsning: Kai
Visa användare
103
Ricke77
520d Touring -14
Bumpar tråden lite...
Jag köpte oxå min första BMW i somras och fick samma ärva samma erfarenhet som du.
Den dricker olja. Kan tänka mig att den ligger på ca 1 liter per 250-300 mil. Lite väl mycket tycker jag. När jag kollade med BMW så sa han till mig att dessa motorer ska dricka olja. Det är mer en regel än ett undantag. Jag frågade vad jag skulle hälla i för olja och han sa till mig att det ska vara 0W-30 och gav mig en liter sådant. 210 kr litern kostade den... Suck.
Jag har läst lite om att man kan testa att gå upp lite i Viskositet och tänkte faktiskt testa detta så länge ingen med mer kunskap avråder mig.
Kan man köra med BMW-godkänd 5W-40 utan att motorn tar någon skada?? Med andra ord... Vilka nackdelar stöter man på??
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Så länge oljan är BMW LL-04-godkänd är den helt ok att använda i en motor som skall ha LL-04-klassad olja.

Går du upp i varmviskositet från t ex 30 till 40, får du lite tjockare oljefilm när motorn är driftsvarm och därmed också lite bättre mekaniskt skydd vid hög belastning och även lägre oljeförbrukning. Den teoretiska nackdelen är att man kan få lite högre bränsleförbrukning mht. den högre viskositeten - dock är skillnaden liten mellan en syntetisk 0W40-olja och en 0W30-dito, troligen under 1% men kanske är skillnaden mindre än så.

Går du upp i kallviskositet från 0W till 5W, får du lite mer tjockflytande olja vid kyla med längre tid innan oljan cirkulerar vid sträng kyla. Den högre viskositeten ger även högre bränsleförbrukning innan oljan är driftsvarm.

En stor fördel med 0W40-oljor är att de nästan uteslutande är äkta syntetiska oljor och inte har mineraliska basoljor i sig, som rätt många 5W40 och en hel del 5W30 samt några 0W30-oljor har, även om de benämns som helsyntetiska.

Mvh
Johan B

Visa användare
103
Ricke77
520d Touring -14
Såg att Biltema säljer LL04 olja. 5w-30 tror jag det var. Vågar man hälla i det?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo det gör man, men den kostar ju mer än dubbelt så mycket som Aral-oljan som är bättre.

Mvh
Johan B

Visa användare
103
Ricke77
520d Touring -14
Om man nu ska mellanfylla mellan servicarna så kan det väl inte vara någon fara att hälla i LL04-klassad 5w-30 från Biltema??
Klassningen måste ju ändå betyda att det är ok? Annars är ju deras etiketter helt felaktiga...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det skall fungera men bäst är alltid att hälla i samma olja som redan finns i motorn.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.