AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.261

Problem med automatlådan GA6HP19Z

Sida 1 av 2
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Bilen en 530 2006 med 19 000 mil byte olja och tråg plus filter föra året samt uppdaterade mjukvaran, nu när jag kör i ds läge runt 110 km så vet den inte vilken växel den skal hålla den växlar ner sedan upp håller på så hela tiden. i vanlig D läge växlar den bra tills man kommer upp i 180 km i 5 växel när den slår över till 6 växel så växlar den ner till 5 an igen och sen för att växla över till 6 an. inga felkoder lagrade. enligt verkstaden är det momentovandlaren, vad tror ni någon som har haft en låda som har svårt för att välja rätt växel ?
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
verkstaden har troligen rätt,detta är ett ganska vanligt fel och det är lockuplamellen i momentomvandlaren som slirar. Du behöver nog knappast komma upp i 180 felet brukar komma redan från 60 km speciellt om det är uppförsbacke.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Japp, ganska vanligt med fel på convertern när det gäller E60/E61 Pre-LCI.
535D verkar vara mest drabbad men även hört om många 530D och 530iA som lider av samma problem.

212
Matsh
330e touring 2025
BMW CS #7169
Bytte tråg och filter på 550, för en månad sedan, 8 liter gick det i.
Första 10 milen bråkade lådan och smällde i nästa växel.

Nu går den som en dröm, och det känns som om jag köpt en ny bil
En djäkla skillnad, det kostade 4 900 Sek
Autopartner vill ha ca 8 000 fär samma manöver.
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
När jag har den på D ok kör så växlare den som smör upp till 180. Tycker inte att den slirar utan kan inte välja växel, oljan som byttes är Castrol Transmax Z vad kommer att hända till sist kommer lådan att lägga av helt ? skall man köpa en begagnad låda från skroten ? eller en renoverad ? har någon uppfattning vad det kostar att åtgärda det .
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Att låta BMW byta momentomvandlare om det nu skulle vara den så kostar det ca 29 tusen, bättre köpa en från Tyskland och byta själv eller anlita någon.
Länk
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
hittade en komplett låda till min bil på skroten för 11 000 kr bilen har gått 5000 mil kanske är det mer värt att köpen en sådan.
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Nu börjar jag bli nojig kan det vara så att det är fel olja i lådan ? Castrol Transmax Z . Jag har ingen pendlande tomgång utan att den vet inte riktigt vilken växel den skall välja. Märkte också att när man har den på manuell läge så växlar den av sig själv som den vore på D , den allt konstigheter händer när den är i hög varv.
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Va ute ok körde bilen nu inga konstigheter växlar fint i alla växlar både i manuell och D läge. när den spökade var i går hade kört ca 30 mil och det var varmt ute i dag är det inte riktigt lika varmt och bilen har inte körts lika mycket, tror att den spökar när det är varmt ute och man kört länge påfrestat lådan. kan det vara oljan som spökar det är inte bmw original utan Castrol Transmax Z ? för defekterna visar sig när det är varmt ute samt att man kört lite.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Skall det inte vara denna olja, Länk ?
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Säkert , men verkstaden som byte oljan har fyllt på med Castrol Transmax Z kan det som gör att det spökar ? det händer bara när det är varmt ute och kört med bilen ett tag. Vad händer med oljan vid värme mer tunn flytande ....
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Har kört hela dagen bilen växlar som smör, enda jag la märke till är att när jag är uppe i 180 och den skall växla över till 6 ans växel så växlar den till 6 och sen till 5 igen och 6 igen. om convertern är kass skall inte felet uppstå hela tiden ? inte bara visa gånger ?
ar
218
arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
Jag skulle börja med att hälla i rätt olja. Speciellt lock-up-kopplingen kan vara extra känslig med denna då den slirar (kontrollerat) hela tiden.
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Pratade med stm automatrenovering i dag , Han tvivlar på att det är momentomvandlaren , han sa att det är fel olja i lådan och vid byte av olja är det bäst att spola lådan som dom gör.
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Pratade med Castrol Sverige i dag , Dom sa att Castrol Transmax z är inte avsedd för min låda och att jag bör byta ut den omg....... fick oljan utbyt hos Autobahn Svedala , han sa att oljan är anpassad för min bil ... nu får jag reklamera det att det inte är det får återkomma med svar...
Jag har läst och begrundat. Tror att det är så att det inte är momentomvandlaren som är kass utan dina magnet solenoider som läcker olja. jag har en 525D 2005 som jag har haft liknande problem med. Vxl.lådsservice Trelleborg bytte ventilerna o bytte samtidigt lammellerna för 2,3,5 sen funkade den riktigt bra igen.
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Bmwlowwers

Vad gick kalaset på ?
Färdigt på bilen slutade det på 14900, fick 2000 i rabatt:-)
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Har du adress till verkstaden.
Verkstaden ligger i Svedala och heter Autobahn. Jätte bra service. :-)
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Det var dem som byte oljan i lådan där från första början, nu ett år efter att vi upptäckt att det är fel olja i lådan erbjöd sig Niklas att byta ut den mot bmw original kostnads fritt. Super trevliga killar som håller sitt ord!!!.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.