|
|
|
|---|---|
|
Har tidigare läst frågan i forumet men ställer den igen eftersom jag står inför ett köp av Z3M original 17" fälgar till min Z3 2,8 Coupe. Fråga: Passar de rakt av? (smalare fälg fram, bredare bak). Tycker ju spontant att de borde passa, eller? | |
|
Nej de passar inte. Z3Ms hjulaxel är kortare. De kommer enligt uppgift att sticka ut 30 mm utanför fälgkanten. |
|
| Men har du fina Z3M sälja är jag spekulant. Mina egna är gravt kantstötta. | |
|
ska nog inte vara några problem om. |
|
|
Hej. Här har du en tråd med förklaring: Länk Om du tittar på Z3M kan du se att fälgarna är djuoare än på Z3. Det beror alltså på att avståndet mellan bromsskivorna är kortare än på vanliga Z3. |
|
|
Enligt fälglistan för m roadster och coupe så är det samma et då skall de egentligen inte vara några problem vad jag förstår. |
|
|
Hmmm.. Meningarna går isär.. Har sett flera z3:or med m3 E36 fälgar (bredare fälg bak). Frågan är om e36:ans bakfälgar har samma ET som z3m? Har nämligen en uppsättning fina z3m fälgar på gång, vill inte köpa något som inte passar då de är ganska dyra.. Ingen som har testat? Med vänlig hälsning, Nicklas |
|
| Kolla etet på din bil det är et 8bak och et 41 fram enligt fälgkatalogen | |
| Nicklas luleå om du är osäker så kan du ju få testa med mina om du är på väg till skellefteå framöver då ser du ju om om du blir nöjd. | |
|
Men toppen! Det låter som en bra idé.. Det är inte så att de fälgar du har är till salu? Jag har en uppsättning på gång men då är det ju det med frakt, och som alltid osäkert skick.. Oavsett om de påstås vara i fint skick.. Men framför allt, passar de..? Finns bara ett sätt att ta reda på det, prova! Kul förresten att någon svarar "lokalt".. :) |
|
| nej inte till salu för jag använder de ju till min m roadster de är ju orginal men du kan ju få tvärkolla om de passar på din när du har tillfälle. | |
|
E36 M3 har samma ET som övriga "vanliga" E36:or. Så du kan använda E36 M3-fälgar, men INTE Z3M (E36-serien) eller E46 M3-fälgar (som har lägre ET på bakfälgarna än främre dito). Det finns säkert någon som lyckats skohorna in Z3M-fälgar och skärmbreddat, men det är inte lagligt och kommer inte att bli bra ur väghållningsperspektiv och slitageperspektiv på däck/bussningar/fjädringskomponenter. Om du promt vill ha Z3M-fälgar, går det bra att använda fyra framfälgar - dvs. framfälgar även bak. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det funkar inte! Gjorde den missen år 2000 när jag köpte DYRA original Z3m fälgar till 2,8 coupén. Det såg groteskt ut, hjulen stack ut 30mm. Bytte till radialeker 17" som blev skitsnyggt! |
|
|
Hej alla! Tack för alla svar, precis som tidigare inlägg är det alltså fastställt att detta INTE går.. Jag har via en annan medlem här grejat mig ett par M-contour 17" fälgar som i min personliga åsikt kan vara de allra snyggaste fälgarna i E36 serien. Ville ha en uppsättning fälgar ifrån den "tiden" och inte hänga på fälgar ifrån nyare generationen 3-serien. Som sagt, de är snygga z3m fälgarna men passar alltså inte på z3 coupe. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.