AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.738

Losstagning bultar drivfläns bak E32?

To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Hej Alla!
Tänkte byta hjullager på min E32:a bak. Att jag drar mig för att starta är bultarna i drivflänsen som sitter som berget. Gjorde nyligen samma på en E34:a och fick elda bra med gassvetsen för att få loss dem. Vill helst slippa det då det är svårt att styra värmen. Är ju insexbultar så inte världens bästa grepp och de tål inget innan de är runda. De nya ersättningsbultarna är Torx så bättre. Om man nu inte har en induktionsvärmare för sextiotusen så undrar jag om ni har några bra trix?

Ulf
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Oavsett bör du ge skruvarna/bultarna
en omgång först, alltså sätta an gängorna
så släpper de lättare. Viktigt som du säger
med insex att det är rent i hålet så man får
tag. Slå i det sista av insex verktyget, förslagsvis
Länk så man kan
banka till ordentligt innan.

Mvh Jonas B
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Tack för tipsen! Jag tog en överdimension insexnyckel i chrom vanadin kvalitet där jag slipade alla sex sidorna längst ut så de blev svagt koniska så att jag var tvungen att slå in den och då fick jag bort glappet mellan nyckel och skruv. På E34:an verkade skruvarna vara låsta med permanent låsning med vätska så de släppte inte förrän jag hade eldat upp medlet i gängorna. Brann med vit rök och luktade för hemskt. Syntes på skruvarna var medlet hade suttit. Det var originalmonteringen som var kvar och det vet jag då jag ägt bilen hela tiden. Skall känna på bultarna och se hur det sitter. Insexbultar blir ju lätt körda så det gäller att veta att man inte går över gränsen. På E34:an började jag med mutterdragaren men det gick åt skogen direkt då de satt så hårt. Brukar du slå på bulten i bultens längsriktning? Rostlösare verkar inte komma till eller gå in i gängorna, Har du tagit ner en E32:a från samma tidsålder (-89:a)?

Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Demonterade dessa skruvar själv för några år sedan på min E34 535i -89. Och de satt hårdare än vad som kändes "komfortabelt" för insex skruvar. Jag körde mutterdragaren på något reducerad effekt och det var inga problem att få loss dem (det var original skruvar som inte hade lossats sen bilen tillverkades). Jag drog ned effekten för att minska risken att runddra insex skruven, för det var den hamrande effekten jag vill åt och som slår loss skruven på ett skonsamare sätt än att bara dra med ett konstant moment.

Men skulle skruvarna sitta hårt så brukar det hjälpa som Brynet säger att slå några hårda slag i skruvens längdriktning - just för att få en liten rörelse i gängorna. Enklast är att sätta dit en insexhylsa och slå några slag.
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Ja det är som du säger inte rimligt hårt sitter de och på E34:an hjälpte det inte att slå och värma försiktigt utan det krävdes att man eldade upp gänglåsningen med ljusrött järn. Försökte med mjuk värme men det löste inte förbandet. Den gången gjorde det inget för jag skulle byta medbringarna också då ABS-kransen var rostig och gav osäker signal. Nu vill jag helst bara byta bara lagren och inget annat om det går! Vad gott det skulle vara att ha en induktionsvärmare. Synd de är så dyra och svårt att motivera för privatbruk. Vore trevligt att höra om någon dragit loss bultarna på en motsvarande bil och årsmodell.

Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, alltså tanken med mitt inlägg var att berätta att det inte var några problem att få loss skruvarna på min E34 535i - det var lite underförstått att det är exakt samma skruvar, inre fläns vid hjulet (som skruvarna genom CV-knuten sitter fast i) och hjullager på min E34 535i och E32 730i/735i.
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Jag bytte hjullager ibak på min fd. E34. Jag hade inga problem att få loss skruvarna. Stog visserligen på en lyft. Drog loss skruvarna, skruva fast dom igen och åkte hem till garaget och rev skiten där. Mitt problem var själva lagret, inte helt lätt att pressa i det nya lagret vill jag minnas.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Tycker själv att tryckluft med mutterdragare
är ett ypperligt hjälpmedel när du lossar den
muttern som du ser när drivaxeln är loss.
Även när man drar in lagret. Gängad stång
med stora brickor/ gamla lagret som anhåll.

Har bytt på både min E32 och E24 i
förebyggande syfte. Mycket smörja innan
Och stålborste så det går lätt. Använder
LE ( Lubrication enginers) Monolex som funkar
helt super. Kör på bara.

Mvh Jonas Brinell
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Ja då var det kanske bara på min E34 som de hade låst med gänglåsning. Var helt omöjligt att dra loss och först då jag värmt med gassvetsen väldigt mycket och eldat upp gänglåsningen så gick det att med stor kraft få loss dem. Vålade tyvärr mycket extraarbete pga värmen. Köpte nya skruvar och underlägg och det var TORX-skruvar som är lite bättre än insexskruvarna. Styckpris ca 60 kr! Skulle ju byta medbringarna på den bilen då jag hade probllem med ABS-en pga att tänderna på signalhjulet var lite rostiga och därav runda vilket gav felsignal i ABS-systemet så lampan tändes. Vill undvika att göra så jobbet blir så stort denna gång och därför lite mer försiktig och vill gärna ha tips från er innan jag sätter igång. Hade det funnits plats och långt från gummidetaljerna så hade jag svetsat en mutter på insexskallen men det går ju inte här....Värme och våld i form av hammarslag men finns det mer trix? Försökte också med kylspray men ingen effekt. Jag frös lagret i kylboxen ett dygn i en plastpåse för att få det mindre och sedan en avdragare och ipressarsats men håller med det gick trögt i och bra många ton i verktyget för att få dit det.

Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.