|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Öppen diff, bromsad diff, diffbroms diffspärr.. Fan man blir ju helt koko av detta me diffar.. Enklaste är väl att lyfta på enda däcket å hoppas på att det är stumt när man inte har nån vxl i. Då har man en rolig diff. |
|
|
Kollar man M5 på bildelsbasen så står det också "diffbroms" och på tex en automat 525 så står det "Ej diffbroms". |
|
|
Alla ///M bilar skall ha diffbroms som standard och då menar jag bara M1, M3, M5 inte t ex 525iM Differential är standard på alla bilar alltså hjulen kan snurra i olika hastighet sen får man hålla isär språken lite Bmw diffbroms alltså Lamelldiff heter sperre på tyska och brukar vara märkta S i sverige så skulle väl diffspärr vara mer stelbakaxel t ex svetsad för den är du spärrad till att kunna diffa på diffbromsen skulle båda hjulen kunna spinna men de ena rent teoretiskt skulle kunna spinna lite fortare om grepp skillnaden inte är för stor men en original bmw diffbroms lär också spinna på 1 hjul om du står med ena hjulet på is och andra på torr asfalt |
|
|
Här e från en M5 Länk Det står också "3,62 DIFFBROMS" Bara siffrorna som skiljer. Då fårstår ja inte rent fysiskt vad som skiljer dessa åt mot för en vanlig, ex min som har en "2,93 DIFFBROMS " fast i en 530i men manuell. |
|
| Vissa andra står de, "EJ DIFFBROMS" | |
|
De e just de med BMWs diffbromsar husen behöver inte se annorlunda ut men i M5 klumpen sitter det ett lamellpaket istället för enbart kuggar så därför ser dom likvärdiga ut utanpå men som sagt infot som bildelsbasen skriver skulle jag aldrig lite på någon stans. men som sagt hissa upp din bil så vet du till hundra sen |
|
|
Okey :) Tack för svaren.. Jag kan ju uppdatera när ja gjort det så får vi se! Var nyfiken som fan nu ! |
|
| Ja de förstår jag | |
| Siffrorna kanske måste vara nån typ av storlek på nåt innuti, med andra ord hur kraftig. Hade man satt min diff på en M5 så hade den klarat av en halv burnout, kanske en ring.. Sen knäckts.. Om du förstår :D | |
|
Nej den hade nog klarat mer än så men nu finns det ju en del som skilljer klumparna åt först och främst är den ena till en M serie bil vilket kan innebära en arktikel siffra annorlunda sen skiljer bakkåpan, uutväxling och diffinnehållet alltså lamellpaket eller inte så de finns mycke saker som kan ge olika artikel nummer där ju |
|
| I see, i see! Jag får återkomma då ja testat om de går att rotera med ett däck uppe. | |
| F-tar, du har med 99,99 % säkerhet en vanlig (öppen) differential, ingen diffbroms. | |
| Jag skulle också tro de. Det är väldigt sällsynt att ha det om man inte kör M. Ska man tro på bildelsbasen :S så har jag bromsad diff. Ja ska testa imårn sen kan ja återkomma. | |
| //535power jag undrade om det räcker att hissa upp o vrida ett hjul eftersom det finns olika sorters diffbromsar. Ja, BMW har lamelldiffar på M3 E46, M5 E34, E39, E60 men en 330 har aldrig gått att köpa med bromsad diff från BMW, så om den nu har det kan det t.ex. vara en Quaife-diff som är nån slags mekanisk variant. | |
|
F-tar, bildelsbasen har skrivit fel. E60 fanns aldrig med diffbroms, M5 undantaget. En mer långsökt förklaring är att tidigare ägare bytt till en diffbroms på den specifika bilen, men det gör ju inte att du har en diffbroms. Du har en öppen diff, acceptera. :) |
|
|
marin849: Hur skall man göra för att veta exakt då? Grelle: Inte ens 550? Det stod samma på den, diffbroms. Haha, tänk om ja har diffbroms på min :D Fan va ja ska in-yo-faceA dig då :D:D ;) Skämt å sido.. Finns det någo bra sätt att kolla upp detta så skall ja göra det. Vore intressant att veta. De burnar jag har gjort har de vart 2 fina sträck iaf :) |
|
|
Nä som sagt istort sätt bara M bilar som har diffbroms Marin849 testet gäller ju för 2vägs diffar och dom flesta mekaniska är väl vad jag vet bara 1vägs |
|
|
Testade nu att lyfta högersidan bak, med 1-an i så gick de inte alls att snurra (såklart?) sedan med växellådan i friläge så gick det att snurra ena däcket.. Vad betyder det att jag har för typ av diff? |
|
| Det betyder att du har en öppen differential. Alltså ingen diffbroms. | |
|
BLÄÄÄÄ! Tråk :p Äh skitsamma, funka ju endå. Iofs roligare me bromsad! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.