AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
20.268

330i orkar inte burna

Sida 2 av 3
//
300
///535power
320d EDE -11
ja nej kanske inte 99% men väldigt många har nog med stor sannorlikhet gjort det med sin bil sen om det bara är någon enstaka gång eller regelbundet är ju också en aspekt i de hela.

och visst jag gör det nån med min bil och de jag haft men sen är jag också sån att skakar bilen minsta lilla eller knarrar eller låter konstigt kollar jag direkt upp de och byter så skicket alltid är bra och dessutom dubbelkollar jag alltid saker efter verkstads besök

t ex 99% av alla däckfirmor drar bultarna för hårt de kan få förödande konsekvenser
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Även om väldigt många gör det så kan det ändå bli små siffror av det totala beståndet.

Ta en av de mest typiska BMW modellerna idag, 320d E91. Tror inte många procent av de bilarna som är 5-6 år gamla någonsin burnat. Men pratar vi 25 år gamla 325i eller 540i så är det nog helt annorlunda.

Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Om du har diffbroms så sliter det mindre på slutväxeln, utan diffbroms så kommer du få enhjulsburn och om bilen har blivit burnad med tidigare så dröjer det förens vakaxeln rasar. Det blir för stor skillnad i hastighet på dreven i klumpen.

Du har även en ventil till kopplingen som ska göra att kopplingen inte biter så hårt om du är lite brysk när du släpper pedalen. Den kan göra att du inte får tillräckligt "hård" start och då slirar det på kopplingen istället.

// Erik
Det går att sabba det mesta med för mycket fäste.

Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är också en följd av dålig teknik. Om kopplingen väl börjat slira kan man inte bara fortsätta gasa utan måste börja om, eventuellt låta den kylas ned lite för när det väl börjat slira blir det varmt och friktionskoefficientera ändras. Troligtvis släppte den här personen kopplingen för mjukt och däcken slets aldrig loss, eller så bromsade han för mycket. Det bra greppet spelar ju in, men klart kan en Corvette burna om man vet hur man gör.

///535power
320d EDE -11
de där känns ju mer som en redan dålig koppling
ni båda kan ju ha rätt sen kan det ju vara att man har för mycket fästet, det är ju det däcken är till för.
Här har ni en när det rullar fritt på hjulen inte helt fel :)
Länk
d4
10
d4nne_92
330i sedan -03
Stort tack till ///535power som löste problemet, det var dsc knappen som behövdes hållas intryckt i 10sek.

Heinz_Keller
a det bör vara diffbroms eftersom båda däcken släppte snabbt och lätt.

JAG KOMMER INTE ATT BURNA REGELBUNDET. Tanken med det här inlägget var bara att jag ville veta att det gick och att man kanske burnar någon gång på en bilträff eller liknande.

Tack för alla bra svar. :D
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du har med största sannolikhet inte diffbroms eftersom det varken var standard eller extrautrustning till 330i e46, men bra att det löste sig.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
330 har aldrig gått att köpa med diffbroms.
//
300
///535power
320d EDE -11
D4nne_92 skönt att man kunde hjälpa

och som ovan skriver diffbroms lär du inte ha men ett enkelt sätt att kolla är att hissa upp bakhjulen och snurra kraftigt på ena hjulet med en växel i.

snurrar båda hjulen åt samma håll alltid oavsett om du snurrar framåt eller bakåt och knycker och slänger med hjulet så är det nog diffbroms

annars snurrar dom åt olika håll

alternatilvt hissa upp ena hjulet med växel i och de andra i backen kan du snurra på som är u luften så har du icke diffbroms

Ul
65
Ulfis
BMW 330d Touring -10
SAAB 9-3 SC 2.0T -06
Honda VFR 800 -08
Vänta nu.. om en växel är i och det ena hjulet är i backen så går det inte att snurra på det lyfta hjulet oavsett diffbroms eller ej.

Däremot, går det att snurra på det upplyfta hjulet när ingen växel ligger i, då har man ingen diffbroms.
//
300
///535power
320d EDE -11
Stämmer bra Ulfis jag var lite morgon trött där
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Funkar detta test verkligen om man har en diffbroms som kräver varvtalsskillnad för att arbeta?
//
300
///535power
320d EDE -11
Vad menar du med diffbroms som kräver varvtalsskillnad??

BMW kör med lamelldiffbroms

bromsar lika mycket oavsett om det är drivning eller ingen drivning eller rullande
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
jag har en fundering här också ang diffbroms lr inte. Jag har inte några som helst problem med att burna.

Om jag fattat rätt så är diffbroms den "roliga" typen av diff, dvs när båda däcken spinner lika mkt på båda sidor istället för bara bli ett däck.

Om jag kollar på bildelsbasens diff så står det "2,93 DIFFBROMS " Med m54b30 och manuell växellåda. Vi har i princip samma VIN och samma tillverkningsdatum samma kaross (E60) Här är länken,

Länk

Kan det då betyda att jag har den roliga typen av diff, dvs båda däcken spinner samtidigt? :D (Burnade senast i höstas och tänkte aldrig på det då)
//
300
///535power
320d EDE -11
svart att säga jag hittar inget med de numret men 880 på slutet tillhör en sån bil och den är inte bromsad men som sagt väldigt enkelt att kolla
Ni måste skilja på diffbroms och diffspärr.
Diffspärr är det man vil ha om man vill ha 50/50 på bakhjulen och det är ej standard.
//
300
///535power
320d EDE -11
men vaaaa!!! BMW har väll bara vanlig diff med kuggar eller lamelldiff

det e ingen volvo skit
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.