AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.959

Dåligt ljud med Harman Kardon i X1 2013

Hej
Jag har precis hämtat ut en X1 med bmw professional cd och harman kardon hifi. Jag blir inte klok på ljudet. Jag har tidigare njutit av bmw-hifi i 3or och 5or samt även hk-ljud i en gammal 3a men jämfört med tidigare upplevelser är ljudet i vår nya x1 uruselt.

Jag hittar inga 340w ut till mina högtalare som det ska vara heller. Det låter ungefär som man förväntar sig av en vanlig stereo med inbyggd förstärkare. Jag funderar på om man missat att koppla in förstärkaren i vår bil?!

När det sen gäller baslådorna under sätena så finns dom men de ger inte mycket bastryck ifrån sig. Småfisar på sin höjd ;-)

Jag har lite frågor för att bli klokare som jag hoppas ni kan hjälpa mig med:

1: Antalet högtalare
I Säljmaterialet jag läst innan jag köpte bilen står det att det att det ska vara 11 högtalare, jag finner bara 9, det känns som man missat att sätta separata tweeters och mellanregisterhögtalare bak på vår kärra, fram är det så och enligt säljmaterialet ska det vara så där bak också. Någon som vet något om detta?

2: Det enda jag kan ställa på stereon utöver standard är en knapp med "logic7" som jag tolkar som pro logic 7-1. Det borde finnas mycket mer att leka med för att få det optimala hk-ljudet? Enligt manualen ska jag mycket riktigt ha möjlighet att ställa in mer kul grejer än så! För övrigt nämner inte ens manualen "logic-7" vilket känns väldigt konstigt. Det är inte konsekvent någonstans! Vad ska man kunna ställa på stereon om man har Harman/Kardon i en x1a?

Tacksam för hjälp!!!

Länk
1. I bak sitter diskant och mellanregister under samma högtalargaller.

2. Har du ställt in equlizerkurvan? Det gör bland toninställningarna (bläddra så långt till höger som det går så finner du "EQ").
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Att ställa in equalizern verkar vara ett måste, har kört F30 med HK-systemet som hyrbil och upplevde ljudet som likvärdigt med standardsystemet tills dess att jag hittade equalizern och lyckades ställa in nivåerna.

/J.I
Hej och tack för svar. Men inte kan väl en eq-inställning göra sådan skillnad? Hur ska den isf ställas? Finns det någon "guide" till dess inställning för det perfekta ljudet?

Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
I den F30 jag körde var det en oerhörd skillnad; utan inställning av eq var ljudet riktigt dåligt och fick mig att tveka om det verkligen satt ett HK-system i bilen.

För tips om hur du ställer in ljudet, sök på "equalizer" här på forumet, det här med ljud är ju tämligen subjektivt, så mycket handlar om att pröva sig fram till vad just du tycker är optimalt beroende på musiktyp m.m.

/J.I
Skillnaden mellan olika EQ-inställningar är som natt och dag.
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Finessen med EQ inställningen är just att man ska kunna skräddarsy sitt eget sound. Precis som Chris87 skriver så är det verkligen skillnad som natt och dag...
Vi
42
Vildagnu
120dA 13
Mm hur menar ni med EQ ? Har hk men hittar ingen EQ förutom bas diskant fad å balans. Har en 120d om det nu skiljer sig???
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.