|
|
|
|---|---|
| Lutar åt att jag nästa vecka köper mig en X-Type AWD. I vintras fastnade jag två ggr inne i stan så nu får det vara nog :) Tänkte att Jaggan kanske vore rolig/bra, någon med erfarenhet? | |
|
Det finns även riktiga fyrhjulsdrivna bilar...................... X-drive är det bästa AWD systemet på personbil, jo jag är lite partisk kanske. Det man inte hinner idag kanske man hinner i morgon eller nån annan dag! |
|
|
Vi har haft två x-type, en bensin och en diesel. Betydligt sämre kvalitetskänsla än e39, den känns lite som kusinen från landet i vissa delar. Det känns att det var deras första försök i klassen. Dock, den går mjukt och fint, tyst och bekväm samt fin balans i. Jag tycker att den är ganska snygg, vår senaste är en -04:a som rostat lite, lite där nummerskylten skaver mot bakluckan men i övrigt har den tålt tidens tand väldigt bra, knappar osv i inredningen håller formen. Inga problem alls med driften, eller något annat dock. Den ena kördes från 0-12.000 mil och den andra från 10000-16000 om jag inte minns fel. Den enda serviceåtgärd vi gjort utöver vanligt underhåll är ett hjullager. Så nöjda har vi i alla fall varit, att vi gärna köper en till. Och nej, det är inte en förklädd Ford, det är väldigt, väldigt mycket som skiljer mot mondeon även om de har en del saker gemensamt. Jaguarklubben har ett rätt så aktivt och gratis forum, bara att regga sig www.jaguarklubben.se |
|
|
Allrad: Jo om nu Xdrive är "riktig" 4x4. Riktig anser jag vara bilar som kan driva konstant på alla hjul tillsammans med en diffspärr :) Jabbal: Härligt, har fått samma uppfattning när jag surfat på jaguarforum, ägarna har varit nöjda med de. Pappa har en Daimler från 80-talet, den har vi renoverat toplocket på tre ggr(14000 mil nu) så jag antar att det hänt lite på kvalitetsbiten sedan dess. |
|
|
Jo men det tror jag, vi hade två s-type i rätt så många mil också, även de var felfria. Alla har dock varit manuella. Men som sagt, många som kör X-type på Jaguarklubbens forum. Jag är själv sugen på en 4x4 till vintern men vi får se, jag har tidigare haft "riktigt" fyrhjulsdrift med lågväxel, diffspärr osv, vi får se om det räcker med en vanlig låg bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.