|
|
|
|---|---|
|
Hej Har skaffat mig en M5a och den har HR ställbar chassi tycker den är lite för mycket sänkt och skulle vilja höja bilen lite men har lite funderingar har letat men inte kunnat hitta riktigt svar. 1:Om jag höjer bilen med hjälp av verktyg som finns med måste jag då göra en fyrhujsinställning? 2:Hur mäter jag rätt höjd runt om tips? Mvh | |
| Det säkra är såklart att göra en 4-hjulsinställning när du fått rätt höjd så att säg. Mät från fälgkanten till skärmkanten för att verifiera korrekt höjd, göres efter 20-30 mil så bilen har hunnit "sätta" sig. | |
| Grymmt tack Dawwe | |
| Se till att rengöra/smörja fjäderbensgängorna innan justeringen. Fast det kan inte vara mycket skit på dina gängor antar jag. Finns nån slags skyddsspray man kan behandla gängorna med, har jag för mig. Jag drog på Teflonspray på mina, o därefter "tejpade" jag de snyggt o prydligt med svart eltejp, sitter kvar trots att bilen brukas året runt. Kan inte tänka mig att gängorna är mer smutsiga än utan "skyddstejpen". | |
| Tack tipset.. Upplever dämpningen aningens hård oxå blir väl mjukare när man höjer bilen? | |
| Mja...Fjädrarna är ju fortfarande lika hårda. Nu vet jag inte hur justeringen funkar på HR. Men på mina (D2 & K-Sport) så är det "äkta" höjdjustering, Kortförklarat så ändrar man på fjäderbenets längd, medans den enklare varianten går ut på att man flyttar höjden på "fjädertallriken". Min gissning är att du inte kommer uppleva nån skillnad i hårdhet genom höjningen. Justera dämparens "dämpning" om möjligt (detta går att göra på D2 resp K-Sport, skillnaden finns men det är inte som dag och natt skulle jag vilja säg). | |
|
Ok tack ska prova i helgen. mvh |
|
|
Ähh nu åker skiten av alltså jag står inte ut längre går ju knappt köra liksom. När jag kör lite hårdare eller snabba accelerationer vid minsta lilla gupp/ojämna vägar så studsar baken och börjar spinna i sin tur stryper och dödar hela upplevelsen nej tack det ska vara en snabb åka i komfort inte banbil.. |
|
|
Ska du sätta dit orginal istället? Om Efter att du gjort det bör du göra en framvagnsinställning så att du inte sliter onödigt mycket på däcken. På en M5 med breda däck kan du nog slita ut ett par däck på 500 mil med fel hjulinställning. E |
|
|
Räcker inte med en framvagnsinställning efter byte av fjädrar å dämpare runt om. Fyrhjulsinställning som gäller. |
|
| Dawwe vad tycker du om dessa Länk dessa kan man ju ställa hårdhet oxå..Eller blir det bortkastade pengar i mitt fall? | |
| Länk eller dessa? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.